Sosiaalisten kohteiden sponsorointi
Kallio, Toni (2007)
Kallio, Toni
2007
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Huoli yhteiskunnallisista asioista ja yritysten halu profiloitua vastuullisiksi on kasvattanut sosiaalisten kohteiden sponsoroinnin suosiota viime aikoina. Sosiaalisen sponsoroinnin mahdollisuuksia ja edellytyksiä on kuitenkin tutkittu Suomessa vasta vähän, mikä lisää mielenkiintoa aihealuetta kohtaan.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on analysoida miten yritykset voivat hyötyä yhteiskunnallisten ja sosiaalisten kohteiden sponsoroinnista sekä millaisilla tavoitteilla kyseisiä hyötyjä voi saavuttaa. Samalla pyritään selvittämään onnistuneen sosiaalisen sponsoroinnin edellytyksiä sponsoroivilta yrityksiltä. Tutkimuksen tarkoitus toteutetaan kolmen tavoitteen avulla. Ensimmäiseksi perehdytään sponsoroinnin perusoppien hyödyntämiseen yhteiskunnallisten ja sosiaalisten kohteiden sponsoroinnissa. Toiseksi määritellään hyödyn käsitettä sosiaalista sponsorointia koskien sekä tutkitaan mitä hyötyjä sen avulla on mahdollista saavuttaa, ja millaisilla operationaalisilla keinoilla asetetut tavoitteet voidaan täyttää. Kolmantena tavoitteena on empiria-osassa ensinnäkin luoda strategisten esimerkkien kautta kuvaus sponsoroinnin erilaisuudesta sen johtamisen suhteen sekä toiseksi luoda käsitys sosiaalisessa sponsoroinnissa menestymisen ehdoista esittämällä alustavia ehtoja sen johtamiseen.
Tutkimuksessa saatiin selville, ettei pelkkä strateginen osaaminen johda sosiaalisessa sponsoroinnissa onnistumiseen vaan siihen on yhdistettävä myös operationaalinen osaaminen. Sosiaalisten kohteiden sponsoroinnin kipupisteet suomalaisissa yrityksissä ovat eritoten sponsoroitavan kohteen ja sponsoroivan yrityksen yhteensopivuudessa sekä viestinnällisten operaatioiden sulauttamisessa sponsoroinnin tukitoimeksi.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on analysoida miten yritykset voivat hyötyä yhteiskunnallisten ja sosiaalisten kohteiden sponsoroinnista sekä millaisilla tavoitteilla kyseisiä hyötyjä voi saavuttaa. Samalla pyritään selvittämään onnistuneen sosiaalisen sponsoroinnin edellytyksiä sponsoroivilta yrityksiltä. Tutkimuksen tarkoitus toteutetaan kolmen tavoitteen avulla. Ensimmäiseksi perehdytään sponsoroinnin perusoppien hyödyntämiseen yhteiskunnallisten ja sosiaalisten kohteiden sponsoroinnissa. Toiseksi määritellään hyödyn käsitettä sosiaalista sponsorointia koskien sekä tutkitaan mitä hyötyjä sen avulla on mahdollista saavuttaa, ja millaisilla operationaalisilla keinoilla asetetut tavoitteet voidaan täyttää. Kolmantena tavoitteena on empiria-osassa ensinnäkin luoda strategisten esimerkkien kautta kuvaus sponsoroinnin erilaisuudesta sen johtamisen suhteen sekä toiseksi luoda käsitys sosiaalisessa sponsoroinnissa menestymisen ehdoista esittämällä alustavia ehtoja sen johtamiseen.
Tutkimuksessa saatiin selville, ettei pelkkä strateginen osaaminen johda sosiaalisessa sponsoroinnissa onnistumiseen vaan siihen on yhdistettävä myös operationaalinen osaaminen. Sosiaalisten kohteiden sponsoroinnin kipupisteet suomalaisissa yrityksissä ovat eritoten sponsoroitavan kohteen ja sponsoroivan yrityksen yhteensopivuudessa sekä viestinnällisten operaatioiden sulauttamisessa sponsoroinnin tukitoimeksi.