Sähköisen kaupankäynnin kriittiset menestystekijät yrityksen liiketoiminnassa
Kallio, Marko (2015)
Kallio, Marko
2015
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Perinteinen kaupankäynti niin sanotuissa kivijalkaliikkeissä on laskenut viimeisten vuosien aikana. Osa liikkeistä ovat joutuneet sulkemaan ovensa suuren kävijäkadon vuoksi. Tähän katoon osasyynä on sähköisen kaupankäynnin kasvu verkkokauppojen kautta.
Tässä tutkimuksessa tavoitteena on selvittää sähköisen liiketoiminnan ja sähköisen kaupan-käynnin näkökulmasta kriittisiä menestystekijöitä. Uuden liiketoiminnan aloittaminen tai perinteisen liiketoiminnan yhdistäminen sähköiseen kaupankäyntiin vaatii organisaatioilta niin henkilöstöön kuin teknologiaan kohdistuvia muutoksia. Teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi sähköisen liiketoiminnan ja sähköisen kaupankäynnin strategian muodostumis-ta, infrastruktuurin merkitystä, ansaintalogiikkaa ja internetmarkkinoinnin merkitystä. Em-piirinen osio suoritetaan monitapaustutkimuksena, jossa tiedonkeruumenetelmänä on puo-listrukturoitu haastattelu. Haastatteluihin on valittu ohjelmisto- ja sovelluskehittäjien am-mattilaisia kertomaan heidän näkemyksensä alaan ja yrityksiin kohdistuvista menestysteki-jöistä.
Haastattelujen pohjalta tehdyssä analysoinneissa tuli esille osittain samoja asioita, joita teo-reettisessa viitekehyksessä oli, mutta myös uutta asiaa. Internetmarkkinointia ei ole nostettu aiemmissa tutkimuksissa esille, mutta haastatteluissa sen sijaan hakukonelöydettävyys ja web-analytiikka nousivat hyvin vahvasti esille tärkeinä tekijöinä yrityksen menestymisen kannalta. Strategiavalinnoissa suomalaiseen sähköisen kaupan kulttuuriin ei pitäisi valita pelkästään hintakilpailustrategiaa vaan pyrkiä tuotedifferoinnin ja asiakaspalvelun kehittä-misen kautta hakemaan liiketoiminnallista menestymistä.
Tässä tutkimuksessa tavoitteena on selvittää sähköisen liiketoiminnan ja sähköisen kaupan-käynnin näkökulmasta kriittisiä menestystekijöitä. Uuden liiketoiminnan aloittaminen tai perinteisen liiketoiminnan yhdistäminen sähköiseen kaupankäyntiin vaatii organisaatioilta niin henkilöstöön kuin teknologiaan kohdistuvia muutoksia. Teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi sähköisen liiketoiminnan ja sähköisen kaupankäynnin strategian muodostumis-ta, infrastruktuurin merkitystä, ansaintalogiikkaa ja internetmarkkinoinnin merkitystä. Em-piirinen osio suoritetaan monitapaustutkimuksena, jossa tiedonkeruumenetelmänä on puo-listrukturoitu haastattelu. Haastatteluihin on valittu ohjelmisto- ja sovelluskehittäjien am-mattilaisia kertomaan heidän näkemyksensä alaan ja yrityksiin kohdistuvista menestysteki-jöistä.
Haastattelujen pohjalta tehdyssä analysoinneissa tuli esille osittain samoja asioita, joita teo-reettisessa viitekehyksessä oli, mutta myös uutta asiaa. Internetmarkkinointia ei ole nostettu aiemmissa tutkimuksissa esille, mutta haastatteluissa sen sijaan hakukonelöydettävyys ja web-analytiikka nousivat hyvin vahvasti esille tärkeinä tekijöinä yrityksen menestymisen kannalta. Strategiavalinnoissa suomalaiseen sähköisen kaupan kulttuuriin ei pitäisi valita pelkästään hintakilpailustrategiaa vaan pyrkiä tuotedifferoinnin ja asiakaspalvelun kehittä-misen kautta hakemaan liiketoiminnallista menestymistä.