Kanban ohjelmistokehityksessä: Case tietokonepelin kehitys
Rinta-Nikkola, Santtu (2021-04-28)
Rinta-Nikkola, Santtu
28.04.2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042820742
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042820742
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin Kanbanin soveltuvuutta ketteränä ohjelmistokehityksen projektinhallintamenetelmänä. Ohjelmistokehityksessä ketterien projektinhallintamenetelmien tarve on kasvanut nopeasti ja oikean projektinhallintamenetelmän valinta on kriittinen osa modernia ohjelmistokehityksen prosessia. Tutkielmassa myös käsiteltiin projektinhallinnan historiaa ja sitä miksi perinteiset projektinhallinnantyökalut eivät välttämättä ole riittäviä ohjelmistokehityksessä.
Kanbanista tehtyjä ohjelmistokehityksen tutkimuksia on hyvin niukasti ja tutkimuksen puute
saattaa johtaa Kanbanin ohittamiseen projektinhallintamenetelmän valinnassa. Tämä tutkielma pyrkii lisäämään Kanbanista löydettävien tietojen ja tutkimuksien määrää vastaamalla tutkimuskysymykseen: ”Kuinka Kanban soveltuu ketteränä projektinhallintamenetelmänä ohjelmistokehitykseen?”
Tutkielman tavoite pyrittiin saavuttamaan tarkastelemalla kattavasti ensin tutkielman aiheeseen liittyviä tutkimuksia sekä niihin liittyvää kirjallisuutta. Tämän jälkeen tutkielman projektin tekoa varten luotiin aikataulu ja valittiin ohjelmistokehitystä varten soveltuvat ohjelmistot. Ohjelmistojen ja kirjallisuuden kattavan tarkastelun jälkeen aloitettiin projektin työstäminen. Työn tekemistä johti tietokonepelin kehitys Kanban -projektinhallintamenetelmää käyttäen. Tutkielman tapaus suoritettiin käyttämällä Kanbania itsenäisen pelinkehitysprojektin hallintamenetelmänä.
Tutkielman tutkimusmenetelmänä oli tapaustutkimus, jossa tarkasteltiin Kanbanin soveltuvuutta ohjelmistokehitykseen ketteränä projektinhallintamenetelmänä tuottamalla itsenäinen pelinkehitysprojekti. Tapaustutkimuksesta saatuja tuloksia analysoitiin fenomenologisella analyysilla. Fenomenologista analyysia varten tutkimuksessa saadut havainnot kirjattiin muistikirjaan sekä kuva kaapattiin.
Tutkielmassa esille tulleet löydökset tukivat jo olemassa olevaa teoriaa Kanbanin käytöstä ohjelmistokehityksessä. Huomattavin poikkeus jo olemassa olevien tutkimuksien tuloksiin tuli Kanbanin soveltuvuudesta itsenäiseen kehitystyöprojektiin. Tutkielman tuloksissa Kanbanin toiminta itsenäisessä kehitystyöprojektissa oli riittävä, kun taas suurempien projektien tuloksissa Kanban ei yksinään riitä hallitsemaan koko projektin kulkua. Tämän takia Kanban on tehokkaasti toimiva työkalu itsenäiseen kehitystyöhön, mutta suuremmissa projekteissa Kanban toimii projektin visualisoijana sekä Juuri Oikeaan Tarpeeseen (JOT) -järjestelmän ohjaustyökaluna.
Kanbanista tehtyjä ohjelmistokehityksen tutkimuksia on hyvin niukasti ja tutkimuksen puute
saattaa johtaa Kanbanin ohittamiseen projektinhallintamenetelmän valinnassa. Tämä tutkielma pyrkii lisäämään Kanbanista löydettävien tietojen ja tutkimuksien määrää vastaamalla tutkimuskysymykseen: ”Kuinka Kanban soveltuu ketteränä projektinhallintamenetelmänä ohjelmistokehitykseen?”
Tutkielman tavoite pyrittiin saavuttamaan tarkastelemalla kattavasti ensin tutkielman aiheeseen liittyviä tutkimuksia sekä niihin liittyvää kirjallisuutta. Tämän jälkeen tutkielman projektin tekoa varten luotiin aikataulu ja valittiin ohjelmistokehitystä varten soveltuvat ohjelmistot. Ohjelmistojen ja kirjallisuuden kattavan tarkastelun jälkeen aloitettiin projektin työstäminen. Työn tekemistä johti tietokonepelin kehitys Kanban -projektinhallintamenetelmää käyttäen. Tutkielman tapaus suoritettiin käyttämällä Kanbania itsenäisen pelinkehitysprojektin hallintamenetelmänä.
Tutkielman tutkimusmenetelmänä oli tapaustutkimus, jossa tarkasteltiin Kanbanin soveltuvuutta ohjelmistokehitykseen ketteränä projektinhallintamenetelmänä tuottamalla itsenäinen pelinkehitysprojekti. Tapaustutkimuksesta saatuja tuloksia analysoitiin fenomenologisella analyysilla. Fenomenologista analyysia varten tutkimuksessa saadut havainnot kirjattiin muistikirjaan sekä kuva kaapattiin.
Tutkielmassa esille tulleet löydökset tukivat jo olemassa olevaa teoriaa Kanbanin käytöstä ohjelmistokehityksessä. Huomattavin poikkeus jo olemassa olevien tutkimuksien tuloksiin tuli Kanbanin soveltuvuudesta itsenäiseen kehitystyöprojektiin. Tutkielman tuloksissa Kanbanin toiminta itsenäisessä kehitystyöprojektissa oli riittävä, kun taas suurempien projektien tuloksissa Kanban ei yksinään riitä hallitsemaan koko projektin kulkua. Tämän takia Kanban on tehokkaasti toimiva työkalu itsenäiseen kehitystyöhön, mutta suuremmissa projekteissa Kanban toimii projektin visualisoijana sekä Juuri Oikeaan Tarpeeseen (JOT) -järjestelmän ohjaustyökaluna.