Läpinäkyvyys ja vastuullisuus sijoittajaviestinnän ammattilaisten silmin : Tarkastelussa Wärtsilä, Marimekko ja Elisa
Puumalainen, Ida (2021-04-15)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021041510541
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021041510541
Tiivistelmä
Läpinäkyvyyden ja vastuullisuuden merkitykset kasvavat yhteiskunnassa. Yhteiskunnan eri sidosryhmät kohdistavat kovaa painetta yrityksiin, jotta ne toimisivat vastuullisesti. Viralliset tahot ja yksittäiset kuluttajat seuraavat tarkasti yritysten toimia ja puuttuvat tarvittaessa epäkohtiin. Kysyntä vastuullisille toimijoille on kasvanut. Sijoittajat etsivät aktiivisesti vastuullisia sijoituskohteita, joiden tarjonta on kasvanut viime vuosien aikana. Yritykset ovat joutuneet mukauttamaan sijoittajaviestintäänsä näiden ilmiöiden mukaan.
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten sijoittajaviestinnän ammattilaiset puhuvat läpinäkyvyydestä ja vastuullisuudesta sijoittajaviestinnän yhteydessä. Tutkielman aineistoon kuuluu kolmen eri suomalaisen pörssiyhtiön edustajien haastattelut. Nämä yritykset ovat Wärtsilä, Marimekko ja Elisa. Haastattelut on alun perin toteutettu osana isompaa tutkimushanketta. Haastatteluissa keskustellaan läpinäkyvyydestä ja vastuullisuudesta sijoittajaviestintään liittyen. Tutkielman teoreettinen viitekehys rakentuu sijoittajaviestinnän, vastuullisuuden ja läpinäkyvyyden teoriasta. Analyysissa tunnistan diskursseja ja käsittelen niitä esimerkkien kautta diskurssialaryhmä kerrallaan. Diskursseja käsitellään nojaten niitä läpinäkyvyyden ja vastuullisuuden teoriaan.
Tutkimustuloksista paljastui, että läpinäkyvyydestä ja vastuullisuudesta puhutaan eri tavoin. Läpinäkyvyydestä puhutaan velvollisuutena ja vapaaehtoisena toimintana. Sen lisäksi läpinäkyvyydestä puhutaan siitä syntyvien hyötyjen ja haittojen kautta. Vastuullisuuden osalta nousi kaksi diskurssia, jotka nimesin DNA- ja ESG-diskursseiksi. Vastuullisuudesta puhuttiin siis tiiviinä osana yrityksen toimintaa, ja se yhdistettiin haastatteluissa vahvasti yhteiskuntavastuuseen. Tutkielmasta kävi myös ilmi, että läpinäkyvyyden ja vastuullisuuden teemat on sisäistetty yrityksissä tehokkaasti.
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten sijoittajaviestinnän ammattilaiset puhuvat läpinäkyvyydestä ja vastuullisuudesta sijoittajaviestinnän yhteydessä. Tutkielman aineistoon kuuluu kolmen eri suomalaisen pörssiyhtiön edustajien haastattelut. Nämä yritykset ovat Wärtsilä, Marimekko ja Elisa. Haastattelut on alun perin toteutettu osana isompaa tutkimushanketta. Haastatteluissa keskustellaan läpinäkyvyydestä ja vastuullisuudesta sijoittajaviestintään liittyen. Tutkielman teoreettinen viitekehys rakentuu sijoittajaviestinnän, vastuullisuuden ja läpinäkyvyyden teoriasta. Analyysissa tunnistan diskursseja ja käsittelen niitä esimerkkien kautta diskurssialaryhmä kerrallaan. Diskursseja käsitellään nojaten niitä läpinäkyvyyden ja vastuullisuuden teoriaan.
Tutkimustuloksista paljastui, että läpinäkyvyydestä ja vastuullisuudesta puhutaan eri tavoin. Läpinäkyvyydestä puhutaan velvollisuutena ja vapaaehtoisena toimintana. Sen lisäksi läpinäkyvyydestä puhutaan siitä syntyvien hyötyjen ja haittojen kautta. Vastuullisuuden osalta nousi kaksi diskurssia, jotka nimesin DNA- ja ESG-diskursseiksi. Vastuullisuudesta puhuttiin siis tiiviinä osana yrityksen toimintaa, ja se yhdistettiin haastatteluissa vahvasti yhteiskuntavastuuseen. Tutkielmasta kävi myös ilmi, että läpinäkyvyyden ja vastuullisuuden teemat on sisäistetty yrityksissä tehokkaasti.