Vuorovaikutteista viestintää vai yksisuuntaista tiedottamista? : Seinäjoen kaupungin viestintä sosiaalisessa mediassa
Palmu, Jenniina (2021-04-15)
Palmu, Jenniina
15.04.2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021041510562
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021041510562
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella Seinäjoen kaupungin viestintää eri sosiaalisen median kanavissa kaupungin ja seuraajien välisen vuorovaikutuksen näkökulmasta.Tutkimusaineisto koostuu kolmesta osasta, joita tarkastellaan yksitellen ja yhdessä. Ensimmäinen osa aineistosta koostuu Seinäjoen kaupungin helmikuussa 2020 eri sosiaalisen median kanaviin tekemistä päivityksistä ja niiden aikaansaamista reaktioista ja kommenteista. Toisena osana aineistoa toimii Seinäjoen kaupungin viestintävastaavien ryhmähaastattelu, joka tehtiin lokakuussa 2020. Kolmantena aineistona tutkimuksessa on käytetty marraskuussa 2020 sosiaalisen median kanavia seuraaville tehdyn kyselyn vastauksia.
Kyseessä on tapaustutkimus, jossa yhdistetään useita menetelmiä niin aineiston keruussa kuin sen analysoinnissa. Havaintojen ja määrällisten mittareiden avulla luodaan kuvaa nykytilanteesta, mistä aiheista Seinäjoen kaupunki eri sosiaalisen median kanavilla viestii ja mitkä aiheista kiinnostavat seuraajia eniten. Haastattelun pohjalta esiin nousseita kaupungin tavoitteita verrataan näihin tuloksiin. Vertailua tehdään myös kyselystä saatujen vastausten ja eri sosiaalisen median kanavia seuraavien odotusten, kaupungin tavoitteiden sekä nykytilanteen välillä vuorovaikutuksen näkökulmasta. Sisällönanalyysia tehdään teoriaohjaavasti.
Tutkimus osoitti, että vuorovaikutteinen viestintä sosiaalisessa mediassa on haastavaa. Kaupunki pitää vuorovaikutusta kuntalaisten ja seuraajien kanssa tärkeänä, mutta sitä ei haluta luoda teennäisesti. Toisaalta taas seuraajat eivät koe tarpeelliseksi, ainakaan julkisesti, kommentoida ja olla kaupungin kanssa vuorovaikutuksessa. Kuitenkin, sekä kaupungin viestintävastaavat, että eri kanavien seuraajat pitävät kaupungin läsnäoloa sosiaalisessa mediassa tärkeänä ja nykyaikana jopa lähes itsestäänselvyytenä. Sosiaalinen media tuo kuntaviestintään mukanaan niin mahdollisuuksia kuin haasteitakin.
Kyseessä on tapaustutkimus, jossa yhdistetään useita menetelmiä niin aineiston keruussa kuin sen analysoinnissa. Havaintojen ja määrällisten mittareiden avulla luodaan kuvaa nykytilanteesta, mistä aiheista Seinäjoen kaupunki eri sosiaalisen median kanavilla viestii ja mitkä aiheista kiinnostavat seuraajia eniten. Haastattelun pohjalta esiin nousseita kaupungin tavoitteita verrataan näihin tuloksiin. Vertailua tehdään myös kyselystä saatujen vastausten ja eri sosiaalisen median kanavia seuraavien odotusten, kaupungin tavoitteiden sekä nykytilanteen välillä vuorovaikutuksen näkökulmasta. Sisällönanalyysia tehdään teoriaohjaavasti.
Tutkimus osoitti, että vuorovaikutteinen viestintä sosiaalisessa mediassa on haastavaa. Kaupunki pitää vuorovaikutusta kuntalaisten ja seuraajien kanssa tärkeänä, mutta sitä ei haluta luoda teennäisesti. Toisaalta taas seuraajat eivät koe tarpeelliseksi, ainakaan julkisesti, kommentoida ja olla kaupungin kanssa vuorovaikutuksessa. Kuitenkin, sekä kaupungin viestintävastaavat, että eri kanavien seuraajat pitävät kaupungin läsnäoloa sosiaalisessa mediassa tärkeänä ja nykyaikana jopa lähes itsestäänselvyytenä. Sosiaalinen media tuo kuntaviestintään mukanaan niin mahdollisuuksia kuin haasteitakin.