Yrityksen sisäisen viestinnän haasteet : työntekijöiden näkökulma
Vilkman, Pia (2021-04-28)
Vilkman, Pia
28.04.2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042827788
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042827788
Tiivistelmä
Organisaatioiden tavoitteiden toteutumiseen vaikuttaa hyvin merkittävästi sisäisen viestinnän onnistuminen. Tässä pro gradu –tutkimuksessa selvitettiin kohdeyrityksen sisäisen viestinnän haasteita työntekijöiden näkökulmasta. Kohdeyritys toimii valtakunnallisesti työvoimapalveluiden tuottajana tarjoten muun muassa valmennuksia, palveluohjausta ja työhönvalmennusta. Kerättyjen tietojen pohjalta etsittiin keinoja kohdeyrityksen sisäisen viestinnän kehittämiseen. Tutkimustarve ilmeni kohdeyrityksessä toteutetun organisaatiomuutoksen myötä. Muutokseen liittyi uusien rakenteiden ja toimintaa ohjaavien periaatteiden käyttöönotto. Kohdeyrityksessä havaittiin, ettei sisäinen viestintä ollut kaikilta osin tavoittanut koko henkilökuntaa, tai viestien sisältö ei ollut riittävän ymmärrettävää. Tutkimuksen tavoitteeseen vastattiin selvittämällä kohdeyrityksen työntekijöiden kokemuksia sisäisen viestinnän välineistä ja viestinnän tavoista, sekä mahdollisista viestinnällisistä puutteista tai ongelmakohdista. Tutkimustulosten avulla kohdeyrityksen on mahdollista jatkossa kehittää sisäistä viestintäänsä, huomioiden myös erilaiset ihmiset viestien vastaanottajina.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan yrityksen strategian merkitystä sisäisen viestinnän taustalla, viestintävälineiden monimuotoisuutta ja eri syistä johtuvia viestinnän häiriöitä. Teoriaosuuden loppuosassa käsitellään erilaisten ihmistyyppien tapoja viestiä ja viimeisenä selvitetään yrityksen sisäisen terminologian käyttöä.
Tutkimus oli laadullinen, empiirinen tapaustutkimus. Aineisto kerättiin haastattelemalla kymmentä kohdeyrityksen työntekijää. Haastattelukysymykset suunniteltiin yhdessä kohdeyrityksen johdon kanssa. Ensimmäiset haastateltavat toivat esiin asioita, jotka koettiin tärkeiksi sisäisen viestinnän kehittämisen näkökulmasta ja niihin liittyviä kysymyksiä lisättiin seuraaviin haastatteluihin. Lisätyt kysymykset koskivat työntekijöiden keskinäistä viestintää ja kohdeyrityksen sisäistä terminologiaa. Muutamalle aiemmin haastatellulle uudet kysymykset lähetettiin sähköpostilla vastattavaksi jälkikäteen.
Tutkimustulosten pohjalta kohdeyrityksen sisäisessä viestinnässä suurimpia haasteita olivat tiedon löydettävyys, työntekijöiden keskinäisen viestinnän tehottomuus, terminologiset haasteet ja erilaisten ihmisten mieltymykset eri viestintävälineisiin. Jatkossa olisi tarpeellista tutkia tarkemmin erilaisten ihmisten tapoja ja mieltymyksiä käyttää eri viestinvälineitä, jotta löydettäisiin keinoja saavuttaa jokainen viestin vastaanottaja.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan yrityksen strategian merkitystä sisäisen viestinnän taustalla, viestintävälineiden monimuotoisuutta ja eri syistä johtuvia viestinnän häiriöitä. Teoriaosuuden loppuosassa käsitellään erilaisten ihmistyyppien tapoja viestiä ja viimeisenä selvitetään yrityksen sisäisen terminologian käyttöä.
Tutkimus oli laadullinen, empiirinen tapaustutkimus. Aineisto kerättiin haastattelemalla kymmentä kohdeyrityksen työntekijää. Haastattelukysymykset suunniteltiin yhdessä kohdeyrityksen johdon kanssa. Ensimmäiset haastateltavat toivat esiin asioita, jotka koettiin tärkeiksi sisäisen viestinnän kehittämisen näkökulmasta ja niihin liittyviä kysymyksiä lisättiin seuraaviin haastatteluihin. Lisätyt kysymykset koskivat työntekijöiden keskinäistä viestintää ja kohdeyrityksen sisäistä terminologiaa. Muutamalle aiemmin haastatellulle uudet kysymykset lähetettiin sähköpostilla vastattavaksi jälkikäteen.
Tutkimustulosten pohjalta kohdeyrityksen sisäisessä viestinnässä suurimpia haasteita olivat tiedon löydettävyys, työntekijöiden keskinäisen viestinnän tehottomuus, terminologiset haasteet ja erilaisten ihmisten mieltymykset eri viestintävälineisiin. Jatkossa olisi tarpeellista tutkia tarkemmin erilaisten ihmisten tapoja ja mieltymyksiä käyttää eri viestinvälineitä, jotta löydettäisiin keinoja saavuttaa jokainen viestin vastaanottaja.