Lärarens och elevernas uppfattningar om lärar-elev-relationen och om dess inverkan på elevernas användning av språkbadsspråket : En fallstudie
Brenner, Ellen Eva Ellen (2021-05-10)
Brenner, Ellen Eva Ellen
10.05.2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051029433
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051029433
Tiivistelmä
Syftet med denna avhandling pro gradu var att studera uppfattningar om lärar-elev-relationen samt om dess inverkan på elevernas användning av språkbadsspråket. För att få ett bredare perspektiv studerades uppfattningarna ur både elev- och lärarperspektiv. I fokus stod en språkbadsklass i årskurs fem och informanterna bestod således av 17 elever och av deras klasslärare. Ett delsyfte var att se huruvida det finns likheter mellan elevernas och lärarens uppfattningar.
För denna fallstudie samlades elevsvaren in med hjälp av en enkät. Flervalsfrågorna bearbetades kvantitativt och öppna frågor kvalitativt genom en innehållsanalys. Lärarsvaren samlades däremot in genom en individuell intervju som bearbetades och analyseras genom en kvalitativ innehållsanalys.
Denna avhandlings teoretiska referensram inleds med den sociokulturella synen på lärande, som också utgör basen för denna avhandling. Teori om relationell pedagogik och språkbad är också grundläggande för den teoretiska referensramen.
I undersökningen kom det fram att majoriteten av eleverna uppfattar sin relation till läraren vara viktig. De anser relationen dessutom vara god, i synnerhet på ett emotionellt plan. Bland svaren hittade även osäkerhet huruvida relationen är viktig eller inte. Eleverna anser lärar-elev-relationen ha en positiv inverkan på den egna andraspråksanvändningen. Även läraren anser relationen till eleverna vara viktig, speciellt med tanke på elevernas välbefinnande, som hon ser som en förutsättning för elevernas inlärning. Läraren anser lärar-elev-relationen även spela en särskild roll för elevernas användning av språkbadsspråket.
För denna fallstudie samlades elevsvaren in med hjälp av en enkät. Flervalsfrågorna bearbetades kvantitativt och öppna frågor kvalitativt genom en innehållsanalys. Lärarsvaren samlades däremot in genom en individuell intervju som bearbetades och analyseras genom en kvalitativ innehållsanalys.
Denna avhandlings teoretiska referensram inleds med den sociokulturella synen på lärande, som också utgör basen för denna avhandling. Teori om relationell pedagogik och språkbad är också grundläggande för den teoretiska referensramen.
I undersökningen kom det fram att majoriteten av eleverna uppfattar sin relation till läraren vara viktig. De anser relationen dessutom vara god, i synnerhet på ett emotionellt plan. Bland svaren hittade även osäkerhet huruvida relationen är viktig eller inte. Eleverna anser lärar-elev-relationen ha en positiv inverkan på den egna andraspråksanvändningen. Även läraren anser relationen till eleverna vara viktig, speciellt med tanke på elevernas välbefinnande, som hon ser som en förutsättning för elevernas inlärning. Läraren anser lärar-elev-relationen även spela en särskild roll för elevernas användning av språkbadsspråket.