Tuloverotuksen oikaisu verovelvollisen vahingoksi : Erityisesti menettelyn rajoitusten näkökulmasta
Nikkola, Susanna (2021-04-30)
Nikkola, Susanna
30.04.2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021043028247
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021043028247
Tiivistelmä
Verotuksessa pyritään siihen, että mahdolliset virheet saadaan korjattua jo ennen verotuksen päättymistä, jolloin korjaaminen on mahdollisimman helppoa ja oikea-aikaista. Tuloverotus on kuitenkin luonteeltaan massamenettelyä ja menettelyn luonteesta johtuen verotuksessa tapahtuvilta virheiltä ei voida välttyä. Verotuksen päättymisen jälkeen nämä virheet voidaan korjata joko viranomaisaloitteisella verotuksen oikaisulla taikka muutoksenhaun kautta.
Tässä tutkimuksessa keskitytään viranomaisaloitteiseen vahingoksi oikaisuun, joka tarkoittaa sitä, että verotuksen päättymisen jälkeen verotuksen toimittaja havaitsee verovelvollisen verotuksessa virheen, jonka vuoksi verotusta on tarpeen muuttaa. Virhe voi tulla havaituksi esimerkiksi verotarkastuksen yhteydessä, seuraavien vuosien verovalvonnan yhteydessä tai toisen verovelvollisen verotusta käsiteltäessä.
Verotusta oikaistaessa verovelvollisen vahingoksi tulee punnita ainakin kahta toistensa kanssa ristiriitaista oikeusperiaatetta. Verotuksen yhdenmukaisuus ja tasapuolisuus edellyttää, että verotusta voidaan oikaista verovelvolliselle epäedulliseenkin suuntaan. Samaan aikaan kuitenkin joudutaan poikkeamaan verotuspäätöksen sitovuutta ja pysyvyyttä koskevista periaatteista. Viranomaisaloitteisessa verotuksessa painotellaankin näiden kahden keskenään ristiriitaisen seikan välillä.
Tässä tutkimuksessa keskitytään viranomaisaloitteiseen verotuksen oikaisuun nimenomaan tuloverotuksen osalta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää edellytykset verotuksen viranomaisaloitteiseen oikaisuun sekä tilanteet, joissa verotuksen muuttaminen ei ole mahdollista esimerkiksi sitä rajoittavien oikeusperiaatteiden takia. Tutkimusongelmaa lähestytään tarkastelemalla Korkeimman hallinto-oikeuden oikeuskäytäntöä.
Oikeuskäytännön perusteella voidaan todeta, että verotusmenettelyä koskevia kysymyksiä on käsitelty verrattain harvoin Korkeimmassa hallinto-oikeudessa. Suurin osa ratkaistuista tapauksista on koskenut kysymyksiä verovelvollisen oikeudesta luottamuksensuojaan sekä uudelleen harkinnan kieltoa.
Tässä tutkimuksessa keskitytään viranomaisaloitteiseen vahingoksi oikaisuun, joka tarkoittaa sitä, että verotuksen päättymisen jälkeen verotuksen toimittaja havaitsee verovelvollisen verotuksessa virheen, jonka vuoksi verotusta on tarpeen muuttaa. Virhe voi tulla havaituksi esimerkiksi verotarkastuksen yhteydessä, seuraavien vuosien verovalvonnan yhteydessä tai toisen verovelvollisen verotusta käsiteltäessä.
Verotusta oikaistaessa verovelvollisen vahingoksi tulee punnita ainakin kahta toistensa kanssa ristiriitaista oikeusperiaatetta. Verotuksen yhdenmukaisuus ja tasapuolisuus edellyttää, että verotusta voidaan oikaista verovelvolliselle epäedulliseenkin suuntaan. Samaan aikaan kuitenkin joudutaan poikkeamaan verotuspäätöksen sitovuutta ja pysyvyyttä koskevista periaatteista. Viranomaisaloitteisessa verotuksessa painotellaankin näiden kahden keskenään ristiriitaisen seikan välillä.
Tässä tutkimuksessa keskitytään viranomaisaloitteiseen verotuksen oikaisuun nimenomaan tuloverotuksen osalta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää edellytykset verotuksen viranomaisaloitteiseen oikaisuun sekä tilanteet, joissa verotuksen muuttaminen ei ole mahdollista esimerkiksi sitä rajoittavien oikeusperiaatteiden takia. Tutkimusongelmaa lähestytään tarkastelemalla Korkeimman hallinto-oikeuden oikeuskäytäntöä.
Oikeuskäytännön perusteella voidaan todeta, että verotusmenettelyä koskevia kysymyksiä on käsitelty verrattain harvoin Korkeimmassa hallinto-oikeudessa. Suurin osa ratkaistuista tapauksista on koskenut kysymyksiä verovelvollisen oikeudesta luottamuksensuojaan sekä uudelleen harkinnan kieltoa.