Verkkokaupan brändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa
Savolainen, Viljami (2021-04-30)
Savolainen, Viljami
30.04.2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021043028258
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021043028258
Tiivistelmä
Digitalisaation ja covid-19 pandemian myötä kuluttajien ostokäyttäytyminen on muuttunut.
Verkkokaupoissa tehdään entistä enemmän ostoksia. Jo ennen covid-19 pandemiaa perinteisten
kauppojen liiketoimintamallit ja arvoketjut ovat digitalisaation vuoksi olleet suuressa
muutoksessa. Pandemia vauhditti digitalisaatiota ja pakotti yrityksiä ottamaan
verkkoliiketoiminnan käyttöön. Tämä on johtanut verkkokauppojen väliseen kasvavaan
kilpailutilanteeseen ja vahvalla brändillä verkkokauppa voikin erottautua kilpailijoista.
Sosiaalinen media on tehokas tapa yrityksen brändin rakentamiseen ja tutkielmassa tutkitaankin,
miten verkkokaupan brändi rakennetaan sosiaalisessa mediassa.
Tutkimuksen tavoitteena on tunnistaa tehokkaita verkkokaupan brändimarkkinoinnin tekijöitä
sosiaalisessa mediassa. Toisena tavoitteena on tunnistaa ominaisuuksia, millainen verkkokaupan
pitää kokonaisuudessaan olla, jotta se tukee verkkokaupan brändimarkkinointia. Tutkimusta
ohjaa kysymys ”miten rakennetaan verkkokaupan brändi sosiaalisessa mediassa?”. Tutkimusta
lähestytään perehtymällä aihealueeseen liittyvällä kirjallisuudella.
Teoriaviitekehys perustuu brändin peruspilareihin, sosiaalisen median markkinointiin ja
verkkokauppaan. Teoria viitekehys perustuu liikkeenjohdon kirjallisuuteen ja akateemisin
artikkeleihin. Näissä käsitellään teoriaa ja aikaisempia tutkimuksia. Teoriaviitekehyksestä on
tehty pohja empiiriselle tutkimukselle.
Tutkimuksessa tehtiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimuksen paradigma on
postpositivismi. Tutkimuksen lähestymistapana toimi tapaustutkimus.
Aineistokeruumenetelmänä toimi teemahaastattelu. Haastattelu toteutettiin
puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Tutkimuksen päättelylogiikka on abduktiivinen.
Aineiston analysointi toteutettiin teemoittelulla ja tulkinnallisella sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen empiriaan osallistui viisi yritystä ja haastatteluja oli yhteensä viisi. Haastateltavat
yritykset olivat suomalaisia pk-yrityksiä ja suuryrityksiä. Haastateltavat olivat vastuussa
verkkokaupan brändäyksestä ja markkinoinnista.
Tutkimusten tuloksien perusteella voidaan todeta, että verkkokaupan brändin rakentaminen on
monisäikeinen prosessi. Verkkokaupan brändin rakentamisessa pitää huomioida sosiaalisen
median markkinointi ja brändistrategia. Lisäksi verkkokaupan ominaisuuksien pitää tukea
brändimarkkinointia. Tämä johtaa siihen, että verkkokauppa pystyy tarjoamaan asiakkaalle
kokonaisvaltaisen positiivisen asiakaskokemuksen. Positiivisella asiakaskokemuksella on
vaikutusta brändin kehittymiseen. Lisäksi verkkokaupan sisällön ja ominaisuuksien pitää
erottautua kilpailijoista, jotta se on kilpailukykyinen. Kilpailukykyisyys mahdollistaa brändin
kasvamisen ja kehittymisen. Voidaankin todeta, että verkkokaupalla brändimarkkinointistrategia,
verkkokauppa ja kilpailuedut pitävät olla vaakuttavia. Nämä asiat johtavat verkkokaupan brändin
ja myynnin kasvuun.
Verkkokaupoissa tehdään entistä enemmän ostoksia. Jo ennen covid-19 pandemiaa perinteisten
kauppojen liiketoimintamallit ja arvoketjut ovat digitalisaation vuoksi olleet suuressa
muutoksessa. Pandemia vauhditti digitalisaatiota ja pakotti yrityksiä ottamaan
verkkoliiketoiminnan käyttöön. Tämä on johtanut verkkokauppojen väliseen kasvavaan
kilpailutilanteeseen ja vahvalla brändillä verkkokauppa voikin erottautua kilpailijoista.
Sosiaalinen media on tehokas tapa yrityksen brändin rakentamiseen ja tutkielmassa tutkitaankin,
miten verkkokaupan brändi rakennetaan sosiaalisessa mediassa.
Tutkimuksen tavoitteena on tunnistaa tehokkaita verkkokaupan brändimarkkinoinnin tekijöitä
sosiaalisessa mediassa. Toisena tavoitteena on tunnistaa ominaisuuksia, millainen verkkokaupan
pitää kokonaisuudessaan olla, jotta se tukee verkkokaupan brändimarkkinointia. Tutkimusta
ohjaa kysymys ”miten rakennetaan verkkokaupan brändi sosiaalisessa mediassa?”. Tutkimusta
lähestytään perehtymällä aihealueeseen liittyvällä kirjallisuudella.
Teoriaviitekehys perustuu brändin peruspilareihin, sosiaalisen median markkinointiin ja
verkkokauppaan. Teoria viitekehys perustuu liikkeenjohdon kirjallisuuteen ja akateemisin
artikkeleihin. Näissä käsitellään teoriaa ja aikaisempia tutkimuksia. Teoriaviitekehyksestä on
tehty pohja empiiriselle tutkimukselle.
Tutkimuksessa tehtiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimuksen paradigma on
postpositivismi. Tutkimuksen lähestymistapana toimi tapaustutkimus.
Aineistokeruumenetelmänä toimi teemahaastattelu. Haastattelu toteutettiin
puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Tutkimuksen päättelylogiikka on abduktiivinen.
Aineiston analysointi toteutettiin teemoittelulla ja tulkinnallisella sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen empiriaan osallistui viisi yritystä ja haastatteluja oli yhteensä viisi. Haastateltavat
yritykset olivat suomalaisia pk-yrityksiä ja suuryrityksiä. Haastateltavat olivat vastuussa
verkkokaupan brändäyksestä ja markkinoinnista.
Tutkimusten tuloksien perusteella voidaan todeta, että verkkokaupan brändin rakentaminen on
monisäikeinen prosessi. Verkkokaupan brändin rakentamisessa pitää huomioida sosiaalisen
median markkinointi ja brändistrategia. Lisäksi verkkokaupan ominaisuuksien pitää tukea
brändimarkkinointia. Tämä johtaa siihen, että verkkokauppa pystyy tarjoamaan asiakkaalle
kokonaisvaltaisen positiivisen asiakaskokemuksen. Positiivisella asiakaskokemuksella on
vaikutusta brändin kehittymiseen. Lisäksi verkkokaupan sisällön ja ominaisuuksien pitää
erottautua kilpailijoista, jotta se on kilpailukykyinen. Kilpailukykyisyys mahdollistaa brändin
kasvamisen ja kehittymisen. Voidaankin todeta, että verkkokaupalla brändimarkkinointistrategia,
verkkokauppa ja kilpailuedut pitävät olla vaakuttavia. Nämä asiat johtavat verkkokaupan brändin
ja myynnin kasvuun.