Markkinointiautomaation vaikutus yrityksen digitaalisen markkinoinnin kehitykseen
Rajeh, Henri (2021)
Rajeh, Henri
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042827783
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042827783
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia markkinointiautomaation aikaansaamia vaikutuksia yrityksen digitaalisen markkinoinnin kehityksessä. Tutkimuksen tarkoitus on jaettu kolmeen tavoitteeseen. Ensimmäisenä tavoitteena on muodostaa teoreettinen viitekehys digitaalisen markkinoinnin kehityksestä ja sen ominaispiirteistä, sekä markkinointiautomaation keskeisistä elementeistä. Teoreettisen viitekehyksen avulla halutaan luoda ymmärrys tutkimuksen kannalta keskeisistä käsitteistä. Toisena tavoitteena on toteuttaa teemahaastattelut valikoiduille yrityksille, joissa markkinointiautomaation hyödyntäminen on keskeisessä roolissa. Toisen tavoitteen kohdalla on oleellista saada kerättyä yritysten edustajilta kattava aineisto, jonka avulla markkinointiautomaation vaikutuksiin voidaan syventyä kyseisten yritysten kohdalla. Kolmantena tavoitteena on analysoida haastattelujen tuloksia heijastaen niitä samalla teoreettiseen viitekehykseen. Tarkoituksena on todentaa teorian avulla haastatteluista ilmenneitä asioita sekä löytää mahdollisia eroavaisuuksia.
Markkinointi on muovautunut digitaaliseksi ilmiöksi digitalisaation vauhdittamana. Digitaalisen markkinoinnin kanavista kuten sosiaalisesta mediasta on tullut nopea tapa tavoittaa kohderyhmät. Digitaalisen markkinoinnin hyödyntämisen keinot kehittyvätkin edelleen ja esimerkiksi tekoäly on tuonut digitaaliseen markkinointiin uusia ulottuvuuksia. Markkinointiautomaatiolla puolestaan voidaan automatisoida markkinoinnin toimenpiteitä sekä tehostaa markkinoinnin prosesseja. Markkinointiautomaatiolla onkin oma roolinsa digitaalisen markkinoinnin kehityksessä, ja tässä tutkimuksessa sen konkreettisia vaikutuksia halutaan selvittää tarkemmin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat markkinointiautomaation tehostavan yritysten digitaalista markkinointia sen tarjotessa dataa toiminnan kehittämiseen ja vapauttaessa resursseja muihin niitä tarvitseviin toimintoihin. Tuloksista kuitenkin ilmeni, että markkinointiautomaation potentiaalin hyödyntäminen myös vaatii resursseja esimerkiksi seurantaan ja toiminnan varmistamiseen liittyen. Tulosten perusteella data on merkittävässä asemassa markkinointiautomaation hyödyntämisessä sen tarjotessa oleellista tietoa markkinointiautomaation toiminnan kannalta.
Markkinointiautomaation voidaan todeta olevan potentiaalinen osatekijä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä. Markkinointiautomaatio tehostaa toimintaa ja rikastuttaa yritysten ja kohderyhmien välistä viestintää esimerkiksi hyödyntämällä kerättyä dataa. Markkinointiautomaation hyödyntäminen ja lähtökohdat voivat vaihdella yritysten kesken, joka voi vaikuttaa koettaviin markkinointiautomaation vaikutuksiin. Tämä voikin toimia mahdollisena ideana jatkotutkimuksille, jossa markkinointiautomaation vaikutuksia digitaaliseen markkinoinnin kehitykseen voitaisiin tutkia esimerkiksi toimialakohtaisesti.
Markkinointi on muovautunut digitaaliseksi ilmiöksi digitalisaation vauhdittamana. Digitaalisen markkinoinnin kanavista kuten sosiaalisesta mediasta on tullut nopea tapa tavoittaa kohderyhmät. Digitaalisen markkinoinnin hyödyntämisen keinot kehittyvätkin edelleen ja esimerkiksi tekoäly on tuonut digitaaliseen markkinointiin uusia ulottuvuuksia. Markkinointiautomaatiolla puolestaan voidaan automatisoida markkinoinnin toimenpiteitä sekä tehostaa markkinoinnin prosesseja. Markkinointiautomaatiolla onkin oma roolinsa digitaalisen markkinoinnin kehityksessä, ja tässä tutkimuksessa sen konkreettisia vaikutuksia halutaan selvittää tarkemmin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat markkinointiautomaation tehostavan yritysten digitaalista markkinointia sen tarjotessa dataa toiminnan kehittämiseen ja vapauttaessa resursseja muihin niitä tarvitseviin toimintoihin. Tuloksista kuitenkin ilmeni, että markkinointiautomaation potentiaalin hyödyntäminen myös vaatii resursseja esimerkiksi seurantaan ja toiminnan varmistamiseen liittyen. Tulosten perusteella data on merkittävässä asemassa markkinointiautomaation hyödyntämisessä sen tarjotessa oleellista tietoa markkinointiautomaation toiminnan kannalta.
Markkinointiautomaation voidaan todeta olevan potentiaalinen osatekijä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä. Markkinointiautomaatio tehostaa toimintaa ja rikastuttaa yritysten ja kohderyhmien välistä viestintää esimerkiksi hyödyntämällä kerättyä dataa. Markkinointiautomaation hyödyntäminen ja lähtökohdat voivat vaihdella yritysten kesken, joka voi vaikuttaa koettaviin markkinointiautomaation vaikutuksiin. Tämä voikin toimia mahdollisena ideana jatkotutkimuksille, jossa markkinointiautomaation vaikutuksia digitaaliseen markkinoinnin kehitykseen voitaisiin tutkia esimerkiksi toimialakohtaisesti.