Taloyhtiöiden yhteispesulan käyttöön liittyvät motivaatiotekijät : Esteet ja kannustimet verkkokeskusteluissa
Blom, Markus (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051830469
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021051830469
Tiivistelmä
Ilmastonmuutos ja vastuullisuus liitetään tänä päivänä lähes jokaiseen ympärillä olevaan asiaan. Voimme lukea esimerkisi aamupalapöydässä voirasian kannesta sen valmistajan lupavan hiilijalanjäljekseen nollan vuonna 2035. Elämämme nyt vuotta 2021 ja vastuu ilmastonmuutoksesta kuuluu kaikille. Meillä on vielä aikaa, jos toimimme nyt. Kuitenkin vastuu ilmastotalkoista kohdistetaan vielä suoraan yrityksille, vaikka meitä ihmisiä on yli 6miljardia. Asumisen energiakulut ovat ihmisten kokonaisenergian kulutuksesta ylivoimaisesti suurin osa. Teemme vastuullisia valintoja, mutta on myös päivittäisiä rutiineja, johon vastuullisuutta ei osata kohdistaa. Tästä syytä tässä tutkimuksessa haluttiin tutkia jokapäiväisen rutiinin eli pyykinpesun aiheuttamaa energiankulutusta ja siihen kohdistuvia asenteita. Tutkimus rajattiin koskemaan suomalaisia taloyhtiöitä, jossa käytössä on yhteiskäyttöpesula. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia vastuullisen kuluttamisen roolia suomalaisten talohyhtiöiden yhteispesuloiden käyttöön liittyvässä verkkokeskustelussa. Tutkimuksen ensimmäisenä tavoitteena oli muodostaa teoreettinen viitekehys jakamistalouden ja vastuullisen kuluttamisen käsitteistä. Tutkimuksen toisena tavoitteena oli tunnistaa yhteispesulan käyttöön liittyviä esteitä ja kannustimia. Tutkimuksen kolmantena tavoitteena oli tuottaa liiketoiminnallisia ehdotuksia, millä keinoin yhteiskäyttöpesulaan liittyviin ennakkoluuloihin ja käytäntöihin voidaan luoda helpotuksia tulevaisuudessa. Tutkimus pyrki täyttämään sen tutkimusaukon, jonka avulla taloyhtiöpesuloiden käyttöä voitaisiin lisätä tulevaisuudessa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys toimi pohjana tutkimuksen ensimmäiselle tavoitteelle muodostaa viitekehys jakamistalouden ja vastuullisen kuluttamisen käsitteistä. Tämän teoreettisen viitekehyksen jälkeen kyettiin vastaamaan tutkimuksen toiseen tavoitteeseen analysoimalla verkkokeskusteluja, mitkä tekijät edistävät yhteispesulan käyttöä ja mitkä mahdollisesti edistäisivät sitä. Tutkimus toteutettiin sisällönanalyysillä perustuen neljän eri verkkosivustojen verkkokeskusteluihin liittyen taloyhtiöpesulakokemuksiin. Tutkimuksen filosofinen lähestymistapa oli fenomenologis-hermeneuttinen.
Tutkimukselle asetettiin kolme tavoitetta, joihin kaikkiin vastattiin. Tutkimuksen tulokset osoittavat, ettei taloyhtiöpesuloiden käyttöä juurikaan ajatella osana vastuullista kuluttamista, vaan pyykinpesu on hyvin arkinen asia, jonka ympärillä pyörii pikemminkin käytännön ongelmat. Tutkimuksen kolmannen tavoitteen mukaisesti tutkimus pyrki löytämään liiketoiminnallisia kehitysehdotuksia, jolla asenteita kestävämpään asumiseen voidaan edistää. Monet rutiinit ja käyttäytymisen normit ja tavat tarvitsevat tukea, jotta käyttäytymistä voidaan ohjata oikeaan suuntaan. Tästä syystä teorialuvussa esitelty Nudge-teoria saattaakin olla vastaus kohti vastuullisempaa pyykkihuoltoa, jossa positiivista asennoitumista yhteiskäyttöön pyritään vahvistamaan ja omistamiseen kohdistuvaa ihannointia heikentämään.
Tutkimukselle asetettiin kolme tavoitetta, joihin kaikkiin vastattiin. Tutkimuksen tulokset osoittavat, ettei taloyhtiöpesuloiden käyttöä juurikaan ajatella osana vastuullista kuluttamista, vaan pyykinpesu on hyvin arkinen asia, jonka ympärillä pyörii pikemminkin käytännön ongelmat. Tutkimuksen kolmannen tavoitteen mukaisesti tutkimus pyrki löytämään liiketoiminnallisia kehitysehdotuksia, jolla asenteita kestävämpään asumiseen voidaan edistää. Monet rutiinit ja käyttäytymisen normit ja tavat tarvitsevat tukea, jotta käyttäytymistä voidaan ohjata oikeaan suuntaan. Tästä syystä teorialuvussa esitelty Nudge-teoria saattaakin olla vastaus kohti vastuullisempaa pyykkihuoltoa, jossa positiivista asennoitumista yhteiskäyttöön pyritään vahvistamaan ja omistamiseen kohdistuvaa ihannointia heikentämään.