Sotilaallinen huoltovarmuus oppilaitoksien haasteena : Oppilaitosten kyky vastata kriittisen osaamisen tarpeisiin tulevaisuudessa
Torsti, Jani (2021-06)
Torsti, Jani
06 / 2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042927827
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042927827
Tiivistelmä
Sotilaallinen huoltovarmuus tarvitsee toteutuakseen laaja-alaista kansallista osaamispohjaa. Yhteiskunnallinen kehitys vaatii teknologia-alan osaajia yhä kasvavassa määrin myös sotilaallisen huoltovarmuuden tarpeisiin ja Suomessa ennakoidaankin tulevaisuudessa olevan jopa osaajapulaa. Tämän pro gradu – tutkielman aiheena on oppilaitosten kyky vastata sotilaallisen huoltovarmuuden kannalta kriittisiin osaamistarpeisiin tulevaisuudessa. Aihetta lähestyttiin luomalla kokonaiskuva sotilaallisen huoltovarmuuden osaamistarpeista, jotka ovat varsinkin tulevaisuudessa erittäin teknologiapainotteiset. Täten oppilaitosten näkökulmasta tärkeäksi muodostuu tekniikan alan opiskelijoiden koulutus.
Tutkimus toteutettiin laadullisena integroivana kirjallisuuskatsauksena. Tavoitteena oli muodostaa uutta tietoa jo olemassa olevan materiaalin pohjalta sekä tuoda näkökulmia ja ratkaisumalleja oppilaitosten näkökulmasta. Valittuja keinoja kriittisen osaamisen ylläpitoon sekä kehitykseen olivat elinikäinen oppiminen, jatkuva oppiminen, osaamisen ennakointi ja ydinosaaminen.
Suomalaiset oppilaitokset kouluttavat paljon erilaisia tekniikan alan osaajia sekä tekniikan koulutuksessa on monia vahvuuksia. Osaajien tarve tulevaisuudessa vain kasvaa yhteiskunnallisen muutoksen myötä ja vastatakseen kriittisen osaamisen tulevaisuuden tarpeisiin oppilaitosten on panostettava elinikäiseen oppimiseen liittyvään osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen, osaamisen ennakointiin, jatkuvan oppimisen rakenteisiin ja jatkuvaan oppimiseen sekä tunnistettava omat ydinosaamisalueensa ja huomioitava myös muita keinoja osaajatarpeeseen vastaamiseksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisena integroivana kirjallisuuskatsauksena. Tavoitteena oli muodostaa uutta tietoa jo olemassa olevan materiaalin pohjalta sekä tuoda näkökulmia ja ratkaisumalleja oppilaitosten näkökulmasta. Valittuja keinoja kriittisen osaamisen ylläpitoon sekä kehitykseen olivat elinikäinen oppiminen, jatkuva oppiminen, osaamisen ennakointi ja ydinosaaminen.
Suomalaiset oppilaitokset kouluttavat paljon erilaisia tekniikan alan osaajia sekä tekniikan koulutuksessa on monia vahvuuksia. Osaajien tarve tulevaisuudessa vain kasvaa yhteiskunnallisen muutoksen myötä ja vastatakseen kriittisen osaamisen tulevaisuuden tarpeisiin oppilaitosten on panostettava elinikäiseen oppimiseen liittyvään osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen, osaamisen ennakointiin, jatkuvan oppimisen rakenteisiin ja jatkuvaan oppimiseen sekä tunnistettava omat ydinosaamisalueensa ja huomioitava myös muita keinoja osaajatarpeeseen vastaamiseksi.