Google Analyticsin hyödyntäminen oppilashallintojärjestelmän tuotekehityksessä
Talonpoika, Matias (2021-04-28)
Lataukset:
Talonpoika, Matias
28.04.2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042827767
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042827767
Tiivistelmä
Diplomityön tavoitteena on hyödyntää Google Analytics -ohjelmistoa toimeksiantoyrityksen hallinnoiman oppilashallintojärjestelmän tuotekehityksessä. Lähtötilanne on, että toimeksiantoyritys on implementoinut Google Analytics -ohjelmiston kaupalliseen oppilashallintojärjestelmäänsä, mutta ohjelmistosta ei hyödynnetä sen koko potentiaalia. Varsinkin tuotekehityksen saralla yritys on kiinnostunut oppilashallintojärjestelmän käyttäjien käyttäytymisestä ympäristössä. Tutkimuksen tavoitteena on tunnistaa ne attribuutit, jotka ovat oppilashallintojärjestelmän tuotekehityksen kannalta arvokkaita. Kun olennaiset attribuutit saadaan selville, ne raportoidaan siten, että yrityksen työntekijät saavat selkeän kuvan järjestelmän tilasta, jonka pohjalta kehitysehdotuksia voidaan lähteä toteuttamaan. Web-analytiikkaa on käytetty aiemmin useiden eri järjestelmien kehityksessä. Aihetta on sivuttu aikaisemmissa tutkimuksissa, mutta lisää tutkittavia asiahaaroja tuo toimeksiantoyrityksen oppilashallintojärjestelmän luonne. Järjestelmä ei ole julkinen verkkopalvelu, vaan sen asiakkaita ovat lukuisat eri oppilaitokset ympäri Suomen, aina varhaiskasvatuksesta toisen asteen oppilaitoksiin. Tässä suhteessa diplomityössä suoritettu tutkimus eroaa aiemmasta, sillä yleisesti Google Analyticsiä on käytetty julkisten sivustojen kävijädatan analysointiin. Tutkimussuunnitelma pohjautuu konstruktiiviseen tutkimusotteeseen, jossa lopputuote eli konstruktio on ratkaisu kohdeyrityksen ongelmaan, eli Google Analyticsin keräämän kävijädatan tunnistaminen ja raportointi. Raportointi tapahtuu luomalla kerätylle ja käsitellylle datalle visuaalinen näkymä. Näkymään asetetaan attribuutit aiheeseen liittyvän teorian sekä yrityksen eri vastuuhenkilöiden mieltymyksen pohjalta. Lopputuloksena on tieteellinen tutkimus, joka ratkaisee yrityksen ongelman. Toimintamalli, jossa haetaan valikoitu data Google Analyticsistä ja asetetaan kehiteltyyn näkymään. Työn aikana löydettiin tavat, joilla saadaan selville ne attribuutit, jotka auttavat parhaiten oppilashallintojärjestelmän tuotekehitystä. Kyettiin erottamaan kerätystä datasta olennaiset attribuutit, sekä sivuuttamaan järjestelmän tuotekehityksen kannalta epäolennaiset attribuutit. Tämä on tärkeää, sillä Google Analytics kerää niin suuren määrän dataa, että ilman laajaa perehtymistä, olisi erittäin kompleksista havaita, mikä osa datasta on kohdetyritykselle arvokasta, ja mikä osa tarpeetonta. Eri verkkoympäristöt arvottavat eri ominaisuuksia. Web-analytiikassa yleensäkin on erityisen tärkeää, että tiedetään mitä arvot osoittavat ja miten se eri järjestelmissä konkretisoituu käyttäjälle.