Muutosjohtaminen kriisitilanteessa – covid-19 : Kriisi muutosten sparraajana?
Kiskola, Annu Sofia (2021-04-26)
Kiskola, Annu Sofia
26.04.2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042612882
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042612882
Tiivistelmä
Muutosjohtaminen on nykypäivänä esimiesten arkea, mutta ennakoimaton yllättävä kriisi, kuten tutkimuksessa peilattu Covid-19, voi muuttaa organisaation ja yhteiskunnan toimintaa, jolloin johtajalta on löydyttävä valmiudet ottaa kriisi haltuun. Tutkimus keskittyy tarkastele-maan ihmisten sekä asioiden johtamisen tärkeyttä, muutos- ja kriisijohtamisen työkaluja sekä millainen vaikutus kriisillä oli muutoksiin. Kriisin aiheuttamia muutoksia yrityksiin tutki-taan liiketoiminnan, sidosryhmien sekä henkilöstön näkökulmasta.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittelee oppivan ja tunneälyisen organisaation toi-mintaa sekä johtajan monipuolista roolia kriisi- ja muutostilanteissa. Tutkimus toteutettiin laadullisena ja tutkimuksen hermeneuttisen taustafilosofian avulla saatiin aineistoon johta-jien omat, ainutlaatuiset kokemukset kriisin vaikutuksista muutosjohtamiseen. Tutkimusai-neisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa johtaja- ja esimieskokemusta omaavaa henkilöä eri toimialoilta, joiden uran pituudet vaihtelivat puolesta vuodesta neljääntoista vuoteen. Tutkimuksen tavoite on kuvata kriisin vaikutusta yrityksen toimintaan ja muutoksiin sekä kiteyttää keskeiset ominaisuudet kriisissä johtamiseen.
Tutkimustuloksista selvisi, että kriisi voi olla yritykselle myös mahdollistaja. Se pakottaa yri-tyksen pysähtymään, miettimään sen nykytilaa ja käymään läpi kriisin mukanaan tuomia uusia toimintamahdollisuuksia. Johtajan tehtävänä on kohdistaa resurssit tehokkaasti tukemaan yrityksen toimintaa sekä tunnistaa henkilöstön kyvykkkyydet, hyödyntäen ne parhaalla mah-dollisella tavalla. Johtajalta vaaditaan rohkeutta, tehokkuutta, osallistamista sekä vuorovai-kutus – ja viestintätaitoja. Kriisistä- ja muutosjohtamisesta löytyy useita yhteisiä työkaluja, ero löytyy kuitenkin siitä, miten niitä käytetään. Muutosjohtamisen näkökulmasta kriisi antaa mahdollisuuden muuttua nopeasti. Suuri merkitys yrityksen mahdollisuudesta selviytyä kriisistä, sekä ylipäätään muutoksista on organisaation kyky oppia uutta ja halusta mukautua. Kriisi kasvattaa ja opettaa johtajien lisäksi koko organisaatiota. Kriisin hyvä puoli on, että se antaa sysäyksen nykyisille muutoksille ja muutostarpeille. Parhaat edellytykset kriisissä toi-mimiseen antaa oppiva organisaatio, jolla on tarvittavat valmiudet ja aloitekyky tunnustella sekä reagoida nopeasti muuttuvaan ympäristöön. Kriisi on muuttanut myös suhtautumista etätyöskentelyyn ja mahdollistanut uudenlaisen luottamuksellisen ilmapiirin sekä uudet tavat toimia.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittelee oppivan ja tunneälyisen organisaation toi-mintaa sekä johtajan monipuolista roolia kriisi- ja muutostilanteissa. Tutkimus toteutettiin laadullisena ja tutkimuksen hermeneuttisen taustafilosofian avulla saatiin aineistoon johta-jien omat, ainutlaatuiset kokemukset kriisin vaikutuksista muutosjohtamiseen. Tutkimusai-neisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa johtaja- ja esimieskokemusta omaavaa henkilöä eri toimialoilta, joiden uran pituudet vaihtelivat puolesta vuodesta neljääntoista vuoteen. Tutkimuksen tavoite on kuvata kriisin vaikutusta yrityksen toimintaan ja muutoksiin sekä kiteyttää keskeiset ominaisuudet kriisissä johtamiseen.
Tutkimustuloksista selvisi, että kriisi voi olla yritykselle myös mahdollistaja. Se pakottaa yri-tyksen pysähtymään, miettimään sen nykytilaa ja käymään läpi kriisin mukanaan tuomia uusia toimintamahdollisuuksia. Johtajan tehtävänä on kohdistaa resurssit tehokkaasti tukemaan yrityksen toimintaa sekä tunnistaa henkilöstön kyvykkkyydet, hyödyntäen ne parhaalla mah-dollisella tavalla. Johtajalta vaaditaan rohkeutta, tehokkuutta, osallistamista sekä vuorovai-kutus – ja viestintätaitoja. Kriisistä- ja muutosjohtamisesta löytyy useita yhteisiä työkaluja, ero löytyy kuitenkin siitä, miten niitä käytetään. Muutosjohtamisen näkökulmasta kriisi antaa mahdollisuuden muuttua nopeasti. Suuri merkitys yrityksen mahdollisuudesta selviytyä kriisistä, sekä ylipäätään muutoksista on organisaation kyky oppia uutta ja halusta mukautua. Kriisi kasvattaa ja opettaa johtajien lisäksi koko organisaatiota. Kriisin hyvä puoli on, että se antaa sysäyksen nykyisille muutoksille ja muutostarpeille. Parhaat edellytykset kriisissä toi-mimiseen antaa oppiva organisaatio, jolla on tarvittavat valmiudet ja aloitekyky tunnustella sekä reagoida nopeasti muuttuvaan ympäristöön. Kriisi on muuttanut myös suhtautumista etätyöskentelyyn ja mahdollistanut uudenlaisen luottamuksellisen ilmapiirin sekä uudet tavat toimia.