Valmentavan lähijohtamisen vaikutukset yksilön suoriutumiseen : Systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Tapaninen, Iida (2021)
Tapaninen, Iida
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202104059381
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202104059381
Tiivistelmä
Valmentava lähijohtaminen on yleistynyt työelämässä ja yhä useampi työnantaja kouluttaa esihenkilöitään hyödyntämään valmentavia työkaluja päivittäisessä johtamistyössä. Johtamistyylin suosiota selittävät sen myönteiset vaikutukset työsuoriutumiseen sekä työelämän tarve uudenlaiselle johtamiselle digitalisaation ja automatisaation myötä. Valmentavan lähijohtamisen tutkimus on kuitenkin vähäistä verrattuna sen työelämässä saavuttamaan suosioon ja tutkijat korostavat lisätutkimuksen tarvetta johtamistyylin vaikutuksista suoriutumiseen. Pro gradu -tutkielman tavoitteena on tarkastella työelämässä yleistynyttä johtamistyyliä, siitä tehtyä tutkimusta sekä lisätä ymmärrystä valmentavan lähijohtamisen vaikutuksista yksilösuoriutumiseen.
Tutkielman tarkoitus on selvittää mitä tähän mennessä tiedetään valmentavan lähijohtamisen vaikutuksista suoriutumiseen. Viitekehyksessä esitetyn tutkimustiedon perusteella johtamisella voidaan vaikuttaa yksilösuoriutumiseen, yksilö-, työtehtävä- ja työympäristötekijöiden kautta. Esihenkilön valmennusajattelu, vuorovaikutus, kyky motivoida sekä kyky fasilitoida oppimista on tunnistettu keskeiseksi valmennusosaamiseksi, jolla voidaan vaikuttaa myönteisesti johdettavien itseohjautuvuuteen, oppimiseen sekä työsuoriutumiseen. Systemaattisen kirjallisuuskatsauksen menetelmää hyödyntäen on tarkoitus selvittää millaisten tekijöiden kautta esihenkilön harjoittama valmennus vaikuttaa yksilösuoriutumiseen.
Tutkielman tulokset muodostuvat systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tuloksista. Tiedonhaussa hyödynnetyn systemaattisen kirjallisuuskatsauksen perusteella löytyi yksitoista (n=11) empiiristä tutkimusartikkelia, jotka vastaavat tutkimustavoitteisiin. Tutkimustulosten perusteella valmentava lähijohtaminen vaikuttaa myönteisesti tehtäväsuoriutumiseen sekä työtehtävän ylittävään suoriutumiseen, työyhteisötaitoihin. Valmentamisen myötä parantunutta tehtäväsuoriutumista selittävät johdettavien kohonnut psykologinen pääoma kuten optimismi ja sinnikkyys, työnkuvan ja tavoitteiden selkeys sekä esihenkilön ja johdettavan välinen suhde. Työtehtävän ylittävää suoriutumista, työyhteisötaitoja, selittää valmentavan esihenkilön luotettavuus. Tutkimustulokset täydentävät käsitystä valmentavan johtamistyylin monipuolisista vaikutuksista yksilösuoriutumiseen ja tuloksia voidaan hyödyntää jatkotutkimuksissa. Lisää tutkimusta tarvitaan valmentamisen vaikutuksista yksilötekijöihin kuten psykologiseen pääomaan sekä motivaatiotekijöihin, jotka vaikuttavat tehtäväsuoriutumiseen myönteisesti. Lisäksi tarvitaan lisää tutkimustietoa valmentavan lähijohtamisen vaikutuksista työyhteisötaitoihin.
Tutkielman tarkoitus on selvittää mitä tähän mennessä tiedetään valmentavan lähijohtamisen vaikutuksista suoriutumiseen. Viitekehyksessä esitetyn tutkimustiedon perusteella johtamisella voidaan vaikuttaa yksilösuoriutumiseen, yksilö-, työtehtävä- ja työympäristötekijöiden kautta. Esihenkilön valmennusajattelu, vuorovaikutus, kyky motivoida sekä kyky fasilitoida oppimista on tunnistettu keskeiseksi valmennusosaamiseksi, jolla voidaan vaikuttaa myönteisesti johdettavien itseohjautuvuuteen, oppimiseen sekä työsuoriutumiseen. Systemaattisen kirjallisuuskatsauksen menetelmää hyödyntäen on tarkoitus selvittää millaisten tekijöiden kautta esihenkilön harjoittama valmennus vaikuttaa yksilösuoriutumiseen.
Tutkielman tulokset muodostuvat systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tuloksista. Tiedonhaussa hyödynnetyn systemaattisen kirjallisuuskatsauksen perusteella löytyi yksitoista (n=11) empiiristä tutkimusartikkelia, jotka vastaavat tutkimustavoitteisiin. Tutkimustulosten perusteella valmentava lähijohtaminen vaikuttaa myönteisesti tehtäväsuoriutumiseen sekä työtehtävän ylittävään suoriutumiseen, työyhteisötaitoihin. Valmentamisen myötä parantunutta tehtäväsuoriutumista selittävät johdettavien kohonnut psykologinen pääoma kuten optimismi ja sinnikkyys, työnkuvan ja tavoitteiden selkeys sekä esihenkilön ja johdettavan välinen suhde. Työtehtävän ylittävää suoriutumista, työyhteisötaitoja, selittää valmentavan esihenkilön luotettavuus. Tutkimustulokset täydentävät käsitystä valmentavan johtamistyylin monipuolisista vaikutuksista yksilösuoriutumiseen ja tuloksia voidaan hyödyntää jatkotutkimuksissa. Lisää tutkimusta tarvitaan valmentamisen vaikutuksista yksilötekijöihin kuten psykologiseen pääomaan sekä motivaatiotekijöihin, jotka vaikuttavat tehtäväsuoriutumiseen myönteisesti. Lisäksi tarvitaan lisää tutkimustietoa valmentavan lähijohtamisen vaikutuksista työyhteisötaitoihin.