Organisaation arvojen toteutuminen hoitotyön esimiesten arjessa: Haastattelututkimus Vammalan ja Valkeakosken aluesairaaloissa
Kaihlaniemi-Liukko, Kaisa (2011)
Kaihlaniemi-Liukko, Kaisa
2011
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Jokaiselta organisaatiolta löytyy kirjoitetut arvot, joilla sanotaan olevan merkitystä organisaation johtamisessa ja toimintakäytännöissä. Arvot luovat johtamiselle ja käytännön toiminnalle viitekehyksen, jonka varassa yksittäinenkin työntekijä voi muuttuvissa tilanteissa tehdä hyviä päätöksiä. Arvot toimivat tien-
viittoina tai rajapyykkeinä, joiden avulla työntekijä voi toimia ammattitaitoonsa nojaten hyvin, vaikka työyhteisön ja esimiehen toimintaohjeet puuttuisivat. Organisaation arvojen jalkauttaminen on johdon ja lähiesimiesten tehtävä. Heidän on omalla toiminnallaan edistettävä arvojen toteutumista. Yhteisen arvokeskustelun avulla saadaan henkilöstö sitoutettua organisaatioon ja sen tavoitteisiin.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää organisaation arvojen yhteyttä hoitotyön lähiesimiesten johtamiseen ja miten he tunnistavat organisaation arvot omassa johtamistyössään. Hoitotyön lähiesimies
ten keskeisin tehtävä on laadukkaiden hoitotyön palvelujen turvaaminen potilaille ja asiakkaille henkilöstönsä avulla. He tekevät työtään asiakasrajapinnassa ja asiakasarvoilla, jotka organisaation arvoissa ovat vahvasti esillä. Sisäistettyinä ne ohjaavat ja ovat tukena myös johtamisessa. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin arvoja ja niiden merkitystä johtamisessa, organisaation arvojen ja ammattietiikan suhdetta sekä arvoihin vaikuttavaa organisaatiokulttuuria.
Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastattelun menetelmiä noudattaen. Tutkimukseen liittyvä aineisto kerättiin haastattelemalla osastonhoitajia Pirkanmaan sairaanhoitopiirin kahdella toimialueella. Haastatteluissa kartoitettiin osastonhoitajien kokemuksia organisaation arvoista ja käyttökelpoisuudesta omassa johtamistyössään. Lisäksi haastatteluissa kartoitettiin kehittämisehdotuksia työyhteisön arvotyöskentelylle.
Tutkimustuloksista on havaittavissa, että organisaation arvot koetaan yleisellä tasolla tärkeinä, niihin tunnetasolla sitoudutaan eikä niitä kyseenalaisteta. Toisaalta ne ovat usein kaukaisia tavoitearvoja, joiden merkitys lähiesimiestyössä jää vähäiseksi. Tutkimustuloksien mukaan lähiesimiestyössä korostuvat yleiset arvojohtamisen arvot kuten luotettavuus, rehellisyys ja oikeudenmukaisuus sekä tasa-arvo. Yhteistä arvokeskustelua kaivataan, mutta tämän päivän työyhteisöissä koetaan kiire ja kasvavat työpaineet sekä
organisaatioiden muutokset vaativina ja aikaavievinä.
Haasteita terveydenhuollolle nousee sen sisältä sekä ulkopuolelta. Kasvavat toiminnan kustannukset ja resurssien niukkuus luovat tarvetta parantaa tehokkuutta ja tuottavuutta. Potilaiden vaateet ja tietoisuus hyvästä hoidosta ovat kasvaneet. Henkilöstön saatavuuden ja työhyvinvoinnin turvaaminen kiintyvässä ter-
veydenhuollon muutoksessa vaatii panostamista. Organisaation arvojen esiin nostaminen ja todellinen arvojohtaminen voivat toimia tienviittoina näille haasteille.
viittoina tai rajapyykkeinä, joiden avulla työntekijä voi toimia ammattitaitoonsa nojaten hyvin, vaikka työyhteisön ja esimiehen toimintaohjeet puuttuisivat. Organisaation arvojen jalkauttaminen on johdon ja lähiesimiesten tehtävä. Heidän on omalla toiminnallaan edistettävä arvojen toteutumista. Yhteisen arvokeskustelun avulla saadaan henkilöstö sitoutettua organisaatioon ja sen tavoitteisiin.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää organisaation arvojen yhteyttä hoitotyön lähiesimiesten johtamiseen ja miten he tunnistavat organisaation arvot omassa johtamistyössään. Hoitotyön lähiesimies
ten keskeisin tehtävä on laadukkaiden hoitotyön palvelujen turvaaminen potilaille ja asiakkaille henkilöstönsä avulla. He tekevät työtään asiakasrajapinnassa ja asiakasarvoilla, jotka organisaation arvoissa ovat vahvasti esillä. Sisäistettyinä ne ohjaavat ja ovat tukena myös johtamisessa. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin arvoja ja niiden merkitystä johtamisessa, organisaation arvojen ja ammattietiikan suhdetta sekä arvoihin vaikuttavaa organisaatiokulttuuria.
Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastattelun menetelmiä noudattaen. Tutkimukseen liittyvä aineisto kerättiin haastattelemalla osastonhoitajia Pirkanmaan sairaanhoitopiirin kahdella toimialueella. Haastatteluissa kartoitettiin osastonhoitajien kokemuksia organisaation arvoista ja käyttökelpoisuudesta omassa johtamistyössään. Lisäksi haastatteluissa kartoitettiin kehittämisehdotuksia työyhteisön arvotyöskentelylle.
Tutkimustuloksista on havaittavissa, että organisaation arvot koetaan yleisellä tasolla tärkeinä, niihin tunnetasolla sitoudutaan eikä niitä kyseenalaisteta. Toisaalta ne ovat usein kaukaisia tavoitearvoja, joiden merkitys lähiesimiestyössä jää vähäiseksi. Tutkimustuloksien mukaan lähiesimiestyössä korostuvat yleiset arvojohtamisen arvot kuten luotettavuus, rehellisyys ja oikeudenmukaisuus sekä tasa-arvo. Yhteistä arvokeskustelua kaivataan, mutta tämän päivän työyhteisöissä koetaan kiire ja kasvavat työpaineet sekä
organisaatioiden muutokset vaativina ja aikaavievinä.
Haasteita terveydenhuollolle nousee sen sisältä sekä ulkopuolelta. Kasvavat toiminnan kustannukset ja resurssien niukkuus luovat tarvetta parantaa tehokkuutta ja tuottavuutta. Potilaiden vaateet ja tietoisuus hyvästä hoidosta ovat kasvaneet. Henkilöstön saatavuuden ja työhyvinvoinnin turvaaminen kiintyvässä ter-
veydenhuollon muutoksessa vaatii panostamista. Organisaation arvojen esiin nostaminen ja todellinen arvojohtaminen voivat toimia tienviittoina näille haasteille.