Tulosperusteisen julkisen palveluntuotannon vaikuttavuus – Kirjallisuuskatsaus
Hakala, Petri (2021-03-26)
Hakala, Petri
26.03.2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103268537
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103268537
Tiivistelmä
Tutkielman taustalla on julkishallinnon vahvistunut tahtotila parantaa julkisten palvelujen vaikuttavuutta, asiakaslähtöisyyttä ja tuloksellisuutta. Näiden tavoitteiden saavuttamiseksi julkisten palvelujen tuottamista on uudistettava ja kokeiltava uudenlaisia tapoja tuottaa ja järjestää palveluja. Näissä uudenlaisissa tavoissa tuottaa julkisia palveluja korostuvat erityisesti julkishallinnon yhteistyö ja kumppanuudet yhdessä yhteiskunnan muiden toimijoiden kanssa. Tässä tutkielmassa perehdytään tulosperusteiseen palveluun julkisten palvelujen tuottamisessa, ja etenkin niillä saavutettavissa olevaan vaikuttavuuteen. Tutkielmassa perehdytään tulosperusteisuuden teoriaan ja tarkastellaan tulosperusteisesti järjestettyjä työllisyyspalveluita. Tutkielman kohteena ovat tulosperusteisesti tuotettujen työllisyyspalveluiden mallit sekä erityisesti niillä saavutetun vaikuttavuuden tarkastelu. Tutkielma on narratiivinen kirjallisuuskatsaus, jonka taustalla vaikuttavat uuden julkisen hallinnan (NPG:n) mukaiset teoriat julkisessa palveluntuotannossa sekä tulosperusteisuuden ja vaikuttavuuden käsitteiden tarkastelu.
Tutkielman tavoitteena on havainnoida tulosperusteisten julkisten palvelujen tuottamista palvelujen asiakkaiden kokeman vaikuttavuuden näkökulmasta. Tutkielman lähtökohtana on tulosperusteisesti toteutetulla palvelulla saavutettujen tulosten ja vaikuttavuuden havainnointi sekä arviointi. Tutkielman tavoitteet pyritään saavuttamaan vastaamalla kahteen päätutkimuskysymykseen: 1. Millaista vaikuttavuutta tulosperusteisesti tuotetuilla julkisilla työllisyyspalveluilla saavutetaan asiakkaiden näkökulmasta tarkasteltuna? 2. Mitkä ovat tulosperusteisesti tuotetun julkisen palvelun toimivat käytännöt ja ongelmakohdat, kun niitä tarkastellaan asiakkaiden kokeman vaikuttavuuden kautta?
Kuvailevalla kirjallisuuskatsauksella on kuvattu tuloperusteisesti järjestettyjen julkisten palvelujen ominaisuuksia, ja tiivistetty aikaisempien tutkimusten tuloksia. Kirjallisuuskatsauksella ei ole voitu tehdä tarkkoja johtopäätöksiä tulosperusteisten palvelujen paremmasta vaikuttavuudesta, koska saatavilla oleva aineisto on hyvin rajallinen. Asiakkaiden kokema vaikuttavuus näyttäisi kuitenkin liittyvän tulosperusteisesti toteutetuissa julkisissa työllisyyspalveluissa palveluiden parempaan saatavuuteen ja palvelun henkilökohtaisuuteen. Tulosperusteisessa palvelussa toiminnan keskiössä on asiakas, jolloin toiminnalla on saavutettavissa asiakkaiden mielestä arvokkaat tulokset. Tulosperusteisesti tuotetuissa palveluissa tuloksilla palkitseminen ohjaa palveluntuottajia huomioimaan asiakkaiden yksilölliset tarpeet. Tämän myötä asiakas saa entistä asiakaslähtöisempää palvelua ja on mahdollista, että asiakas kokee palvelun vaikuttavammaksi. Kirjallisuuskatsauksen perusteella asiakasvaikuttavuuden syntymisestä on viitteitä, mutta sitä enemmän on kuitenkin korostunut yhteiskunnallinen vaikuttavuus. Asiakasvaikuttavuuden todentaminen edellyttäisikin kehittyneempiä työkaluja vaikuttavuuden mittaamiseen, sillä yksilötasoisen hyvinvoinnin muutoksen havainnointi on haastavaa.
Tutkielman tavoitteena on havainnoida tulosperusteisten julkisten palvelujen tuottamista palvelujen asiakkaiden kokeman vaikuttavuuden näkökulmasta. Tutkielman lähtökohtana on tulosperusteisesti toteutetulla palvelulla saavutettujen tulosten ja vaikuttavuuden havainnointi sekä arviointi. Tutkielman tavoitteet pyritään saavuttamaan vastaamalla kahteen päätutkimuskysymykseen: 1. Millaista vaikuttavuutta tulosperusteisesti tuotetuilla julkisilla työllisyyspalveluilla saavutetaan asiakkaiden näkökulmasta tarkasteltuna? 2. Mitkä ovat tulosperusteisesti tuotetun julkisen palvelun toimivat käytännöt ja ongelmakohdat, kun niitä tarkastellaan asiakkaiden kokeman vaikuttavuuden kautta?
Kuvailevalla kirjallisuuskatsauksella on kuvattu tuloperusteisesti järjestettyjen julkisten palvelujen ominaisuuksia, ja tiivistetty aikaisempien tutkimusten tuloksia. Kirjallisuuskatsauksella ei ole voitu tehdä tarkkoja johtopäätöksiä tulosperusteisten palvelujen paremmasta vaikuttavuudesta, koska saatavilla oleva aineisto on hyvin rajallinen. Asiakkaiden kokema vaikuttavuus näyttäisi kuitenkin liittyvän tulosperusteisesti toteutetuissa julkisissa työllisyyspalveluissa palveluiden parempaan saatavuuteen ja palvelun henkilökohtaisuuteen. Tulosperusteisessa palvelussa toiminnan keskiössä on asiakas, jolloin toiminnalla on saavutettavissa asiakkaiden mielestä arvokkaat tulokset. Tulosperusteisesti tuotetuissa palveluissa tuloksilla palkitseminen ohjaa palveluntuottajia huomioimaan asiakkaiden yksilölliset tarpeet. Tämän myötä asiakas saa entistä asiakaslähtöisempää palvelua ja on mahdollista, että asiakas kokee palvelun vaikuttavammaksi. Kirjallisuuskatsauksen perusteella asiakasvaikuttavuuden syntymisestä on viitteitä, mutta sitä enemmän on kuitenkin korostunut yhteiskunnallinen vaikuttavuus. Asiakasvaikuttavuuden todentaminen edellyttäisikin kehittyneempiä työkaluja vaikuttavuuden mittaamiseen, sillä yksilötasoisen hyvinvoinnin muutoksen havainnointi on haastavaa.