Attractive recruitment advertising : What generations X and Y value in their work
Jungner, Leena (2021)
Jungner, Leena
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202104019217
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202104019217
Tiivistelmä
Globaalin kilpailuympäristön seurauksena yritykset etsivät tapoja erottautua kilpailijoistaan. Henkilöstö on yrityksen tärkeä resurssi, joka mahdollistaa menestyksen saavuttamisen ja lisää yrityksen arvoa. Lahjakkaasta henkilöstöstä on kuitenkin maailmanlaajuisesti pula, ja heidän rekrytoinnissaan kohdataan merkittäviä haasteita. Lisäksi väestörakenne kehittyy ja työnhakijoiden ominaisuudet muuttuvat ajan myötä. Suurin työntekijäryhmä koostuu tällä hetkellä sukupolvista X ja Y, jotka ovat syntyneet edellä mainitussa järjestyksessä vuosina 1965–1977 ja 1978–1995. Näistä syistä yrityksen tulisi jatkuvasti tarkastella rekrytointistrategioitaan ja -prosessejaan perusteellisesti, jotta se olisi houkutteleva työnhakijoiden keskuudessa ja vetäisi puoleensa parasta mahdollista henkilöstöä.
Tässä tutkielmassa selvitetään tämän suurimman työntekijäryhmän, sukupolvien X ja Y, työarvoja sekä sitä, millainen rekrytointimainonnan sisältö houkuttelee heitä. Tavoitteena on myös antaa kehittämisehdotuksia kohdeyrityksen rekrytointiryhmälle, joka mainitsi tarpeen tämän aiheen tutkimiselle. Tutkielman teoreettinen viitekehys pohjautuu kirjallisuuteen ja aikaisempiin tutkimuksiin. Tutkimuksia, jotka yhdistävät sukupolvien arvot rekrytointimainontaan, on kuitenkin melko vähän.
Tutkielma on toteutettu kvalitatiivisin menetelmin, ja tieto on kerätty puolistrukturoitujen haastattelujen avulla. Haastatteluihin osallistui kahdeksan teknillisen koulutuksen omaavaa ja teknillisellä alalla toimivaa toimihenkilöä, joista puolet edusti sukupolvea X ja puolet sukupolvea Y.
Tutkimuksen löydökset osoittavat, että tärkeimmiksi koettuja työarvoja kummallakin sukupolvella olivat joustavuus, sosiaalinen vuorovaikutus sekä jatkuva oppiminen. Nämä edustavat yritykseen, ihmissuhteisiin ja työhön liittyviä työarvoja. Tutkimuksesta kävi myös ilmi, kuinka sukupolvi X piti tärkeänä työn haasteellisuutta, vaihtelevuutta sekä merkityksellisyyttä. Yrityksen yhteiskuntavastuullisten ja kestävän kehityksen toimintojen koettiin heijastavan yrityksen kehitystä, kasvua ja pysyvyyttä myös tulevaisuudessa. Sen sijaan palkkaa ja etuuksia ei tutkimustulosten mukaan koettu kovin tärkeinä työarvoina kummankaan sukupolven keskuudessa.
Tutkimustulokset viittaavat siihen, että yritysten tulisi huomioida rekrytointimainonnassaan sukupolvia X ja Y kiinnostavat työarvot. Löydösten perusteella ehdotetaankin, että yritykset korostaisivat rekrytointimainonnassaan tulevaisuuteen suuntautumistaan sekä yhdessä toimimistaan. Lisäksi ehdotetaan, että rekrytointiviestinnän tulisi korostaa yrityksen joustavia työjärjestelyitä, sosiaalista vuorovaikutusta sekä jatkuvan oppimisen mahdollisuuksia. Erityisesti potentiaalisia Y-sukupolven työnhakijoita ajatellen yritykset voisivat harkita lisäävänsä myös kuvauksen työtehtävään liittyvistä tiimin jäsenistä, joko tekstin tai kuvan muodossa. Molemmat sukupolvet arvostavat myös selkeää ja totuudenmukaista kuvausta työtehtävistä, ja siksi avoimen tehtävän ylimainontaa tulisi välttää. Tutkimustulosten mukaan yritysten tulisi myös huomioida, että työtehtävään liittyvät vaatimukset on kuvattu realistisesti. Tutkimustuloksiin viitaten ehdotetaan myös, että mainonnan ulkoasun olisi hyvä olla yksinkertainen, mutta sen tulisi kuitenkin sisältää huomiota herättäviä ja työarvoja vastaavia kuvia.
Tässä tutkielmassa selvitetään tämän suurimman työntekijäryhmän, sukupolvien X ja Y, työarvoja sekä sitä, millainen rekrytointimainonnan sisältö houkuttelee heitä. Tavoitteena on myös antaa kehittämisehdotuksia kohdeyrityksen rekrytointiryhmälle, joka mainitsi tarpeen tämän aiheen tutkimiselle. Tutkielman teoreettinen viitekehys pohjautuu kirjallisuuteen ja aikaisempiin tutkimuksiin. Tutkimuksia, jotka yhdistävät sukupolvien arvot rekrytointimainontaan, on kuitenkin melko vähän.
Tutkielma on toteutettu kvalitatiivisin menetelmin, ja tieto on kerätty puolistrukturoitujen haastattelujen avulla. Haastatteluihin osallistui kahdeksan teknillisen koulutuksen omaavaa ja teknillisellä alalla toimivaa toimihenkilöä, joista puolet edusti sukupolvea X ja puolet sukupolvea Y.
Tutkimuksen löydökset osoittavat, että tärkeimmiksi koettuja työarvoja kummallakin sukupolvella olivat joustavuus, sosiaalinen vuorovaikutus sekä jatkuva oppiminen. Nämä edustavat yritykseen, ihmissuhteisiin ja työhön liittyviä työarvoja. Tutkimuksesta kävi myös ilmi, kuinka sukupolvi X piti tärkeänä työn haasteellisuutta, vaihtelevuutta sekä merkityksellisyyttä. Yrityksen yhteiskuntavastuullisten ja kestävän kehityksen toimintojen koettiin heijastavan yrityksen kehitystä, kasvua ja pysyvyyttä myös tulevaisuudessa. Sen sijaan palkkaa ja etuuksia ei tutkimustulosten mukaan koettu kovin tärkeinä työarvoina kummankaan sukupolven keskuudessa.
Tutkimustulokset viittaavat siihen, että yritysten tulisi huomioida rekrytointimainonnassaan sukupolvia X ja Y kiinnostavat työarvot. Löydösten perusteella ehdotetaankin, että yritykset korostaisivat rekrytointimainonnassaan tulevaisuuteen suuntautumistaan sekä yhdessä toimimistaan. Lisäksi ehdotetaan, että rekrytointiviestinnän tulisi korostaa yrityksen joustavia työjärjestelyitä, sosiaalista vuorovaikutusta sekä jatkuvan oppimisen mahdollisuuksia. Erityisesti potentiaalisia Y-sukupolven työnhakijoita ajatellen yritykset voisivat harkita lisäävänsä myös kuvauksen työtehtävään liittyvistä tiimin jäsenistä, joko tekstin tai kuvan muodossa. Molemmat sukupolvet arvostavat myös selkeää ja totuudenmukaista kuvausta työtehtävistä, ja siksi avoimen tehtävän ylimainontaa tulisi välttää. Tutkimustulosten mukaan yritysten tulisi myös huomioida, että työtehtävään liittyvät vaatimukset on kuvattu realistisesti. Tutkimustuloksiin viitaten ehdotetaan myös, että mainonnan ulkoasun olisi hyvä olla yksinkertainen, mutta sen tulisi kuitenkin sisältää huomiota herättäviä ja työarvoja vastaavia kuvia.