Etä- ja lähijohtamisen haasteet luottamuksen saavuttamiseksi
Oksaharju, Sami (2021)
Oksaharju, Sami
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103106946
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103106946
Tiivistelmä
Johtaminen työelämässä on merkittävässä murroksessa. Työskentely on muuttunut globaaliksi ja tämän seurauksena organisaatio saattaa olla maailmanlaajuinen. Esimiehet ja
alaiset voivat käytännössä istua eripuolilla maapalloa. Tämän seurauksena organisaatioiden johtaminen on muuttunut etä ja lähijohtamiseksi, sekä näiden erilaisiksi kombinaatioiksi. Viestinnän ja vuorovaikutuksen rooli korostuu entisestään, kun johtaminen ei ole
perinteistä kasvotusten johtamista. Tällä muutoksella on ollut valtava vaikutus erilaisten
viestintä mahdollisuuksien ja vaihtoehtoisten vuorovaikutustapojen kehittymiseen ja lisääntymiseen.
Tarkastelen tutkielmassani etä ja lähijohtamisen haasteita luottamuksen saavuttamiseksi
esimiesten näkökulmasta. Luottamussuhteen syntyminen on moninainen ja yksilöllinen
kokemus molemmille osapuolille. Yksi keskeisimmistä kysymyksistä onkin, miten saavutetaan luottamussuhde esimiehen ja alaisen välillä.
Teoreettisena viitekehyksenä tarkastelen monimuotoisuuden johtamisen keinoja eri toimipisteissä toimivien työntekijöiden johtamisessa. Keskeistä työssäni on myös pohtia
niitä tekijöitä, jotka edistävät esimiehen ja alaisen välisen luottamussuhteen syntymistä.
Hyvään luottamussuhteeseen liittyy keskeisesti vuorovaikutuksen ja arvostuksen käsitteet.
Tarkastelen vuorovaikutuksen merkitystä LMX teorian kautta. Näkökulmana on esimiehen näkemys vuorovaikutuksesta alaisiin nähden, jonka seurauksena luottamussuhde on
mahdollista kehittyä. Tuloksista on nähtävillä, että avoin vuorovaikutus on yksi merkittävimmistä tekijöistä luottamussuhteen rakentumiselle, sekä luottamussuhteen tasolla on
suora korrelaatio alaisen kuulumiseen esimiehen sisä tai ulkopiiriin.
alaiset voivat käytännössä istua eripuolilla maapalloa. Tämän seurauksena organisaatioiden johtaminen on muuttunut etä ja lähijohtamiseksi, sekä näiden erilaisiksi kombinaatioiksi. Viestinnän ja vuorovaikutuksen rooli korostuu entisestään, kun johtaminen ei ole
perinteistä kasvotusten johtamista. Tällä muutoksella on ollut valtava vaikutus erilaisten
viestintä mahdollisuuksien ja vaihtoehtoisten vuorovaikutustapojen kehittymiseen ja lisääntymiseen.
Tarkastelen tutkielmassani etä ja lähijohtamisen haasteita luottamuksen saavuttamiseksi
esimiesten näkökulmasta. Luottamussuhteen syntyminen on moninainen ja yksilöllinen
kokemus molemmille osapuolille. Yksi keskeisimmistä kysymyksistä onkin, miten saavutetaan luottamussuhde esimiehen ja alaisen välillä.
Teoreettisena viitekehyksenä tarkastelen monimuotoisuuden johtamisen keinoja eri toimipisteissä toimivien työntekijöiden johtamisessa. Keskeistä työssäni on myös pohtia
niitä tekijöitä, jotka edistävät esimiehen ja alaisen välisen luottamussuhteen syntymistä.
Hyvään luottamussuhteeseen liittyy keskeisesti vuorovaikutuksen ja arvostuksen käsitteet.
Tarkastelen vuorovaikutuksen merkitystä LMX teorian kautta. Näkökulmana on esimiehen näkemys vuorovaikutuksesta alaisiin nähden, jonka seurauksena luottamussuhde on
mahdollista kehittyä. Tuloksista on nähtävillä, että avoin vuorovaikutus on yksi merkittävimmistä tekijöistä luottamussuhteen rakentumiselle, sekä luottamussuhteen tasolla on
suora korrelaatio alaisen kuulumiseen esimiehen sisä tai ulkopiiriin.