Johtajien käsitys johtamisen haasteista hyväksi johtajaksi kehittymisen mittana: Oppimistyylit johtajaksi kehittymisen voimavarana ja rajoituksena
Kaartunen, Päivi Johanna (2013)
Kaartunen, Päivi Johanna
2013
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen taustalla oli ajatus julkisen johtajan työn moniulotteisuudesta ja johtajaksi kehittymisestä laajojen kokonaisuuksien hallinnassa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten julkisen sektorin johtajat asettavat tavoitetasonsa ammatilliseen kehitykseen suhteessa käsityksiinsä johtamistyössä kohdattavista haasteista. Tätä tarkasteltiin perehtymällä oppimiseen eri oppimistyylien kautta.
Teoreettisena taustana oli erilaisia näkemyksiä johtamisesta ja johtajuudesta, kuvaamaan johtamisen monipuolisuutta Oppimistyylejä ovat aktiivisen oppijan, loogisen ajattelijan, käytännön toteuttajan sekä harkitsevan tarkkailijan tyylit.
Tutkimus on tehty teoreettisen viitekehykseen pohjautuvien teemahaastattelukysymysten pohjalta. Haastattelut on tehty julkisen sektorin esimiesasemassa oleville henkilöille.
Tutkimuksesta voidaan päätellä johtamisen moninaisuuden edellyttävän eri oppimistyylien spontaania soveltamista. Tämä soveltaminen tukee johtajaksi kehittymistä. Johtajaksi kehittyminen edellyttää itsereflektiota ja kykyä häivyttää omaan oppimistyyliin kuuluvat heikkoudet mahdollisimman pieneksi. Itsetuntemuksen kehittymisen kautta johtaja tunnistaa omat kehittymisalueensa sekä pystyy niitä kehittämään aktiivisesti.
Tutkimus auttaa ymmärtämään johtajaksi kehittymisen olevan jatkuva, joskin hallittavissa oleva prosessi.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten julkisen sektorin johtajat asettavat tavoitetasonsa ammatilliseen kehitykseen suhteessa käsityksiinsä johtamistyössä kohdattavista haasteista. Tätä tarkasteltiin perehtymällä oppimiseen eri oppimistyylien kautta.
Teoreettisena taustana oli erilaisia näkemyksiä johtamisesta ja johtajuudesta, kuvaamaan johtamisen monipuolisuutta Oppimistyylejä ovat aktiivisen oppijan, loogisen ajattelijan, käytännön toteuttajan sekä harkitsevan tarkkailijan tyylit.
Tutkimus on tehty teoreettisen viitekehykseen pohjautuvien teemahaastattelukysymysten pohjalta. Haastattelut on tehty julkisen sektorin esimiesasemassa oleville henkilöille.
Tutkimuksesta voidaan päätellä johtamisen moninaisuuden edellyttävän eri oppimistyylien spontaania soveltamista. Tämä soveltaminen tukee johtajaksi kehittymistä. Johtajaksi kehittyminen edellyttää itsereflektiota ja kykyä häivyttää omaan oppimistyyliin kuuluvat heikkoudet mahdollisimman pieneksi. Itsetuntemuksen kehittymisen kautta johtaja tunnistaa omat kehittymisalueensa sekä pystyy niitä kehittämään aktiivisesti.
Tutkimus auttaa ymmärtämään johtajaksi kehittymisen olevan jatkuva, joskin hallittavissa oleva prosessi.