Pienten biojätevirtojen kuljetuskustannusten mallinnus
Majuri, Erik Juho Ilmari (2021-03-22)
Majuri, Erik Juho Ilmari
22.03.2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103228014
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103228014
Tiivistelmä
Teollinen talousjärjestelmä on perustunut lineaariseen kulutusmalliin, jossa tuotteet valmistetaan, kulutetaan ja hävitetään. Luonnonvarojen rajallisuus ja ilmastonmuutos pakottaa järjestelmän muuttumaan kohti kiertotaloutta, jossa hävitettävät tuotteet muuttuvatkin resursseiksi. Toimivan kiertotalouden aikaansaamiseksi tavaroiden ja jätteiden kuljetukset tulee myös muuttaa ympäristöystävällisiksi ja raaka-aineiden kiertoa tukeviksi.
Tutkimus on osa suurempaa KiertoDigi-projektia, jonka tarkoituksena on luoda Etelä-Pohjanmaan alueelle toimiva kiertotalouskonsepti. Tämä tutkielma keskittyy mallintamaan alueen pienten biojätevirtojen keräämisen kustannuksia.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mistä biojätteen keräämisen kustannukset syntyvät ja mikä kuljetusmuoto olisi kustannustehokkain pienten biojätevirtojen keräämiselle. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan eri kuljetusvaihtoehtojen sopivuutta kiertotalouden periaatteisiin. Tutkimusongelman ratkaisemiseksi tutkimuksessa käytetään erilaisia tutkimusta tukevia järjestelmiä, kuten reitinoptimointisovellusta ja MS Exceliä. Teoriassa käsitellään kiertotaloutta, kuljetuksia kiertotaloudessa sekä jätelogistiikkaa.
Tutkimuksessa osoitetaan, että keräämisen kustannukset muodostuvat ajoneuvon hankintakustannuksista, työkustannuksista, ajoneuvon omistamisesta syntyvistä kiinteistä kustannuksista sekä muuttuvista kustannuksista, jonka merkittävin yksittäinen kulu muodostuu polttoaineista. Kokonaiskustannusten määrään vaikuttavat merkittävästi kerättävän jätteen määrä, keräyspisteiden määrä sekä ajettava reitti. Seinäjoen seudun biojätevirtojen keräämiseen kustannustehokkain vaihtoehto on Dieselkäyttöinen jätteenkuljetusauto. Otettaessa huomioon kiertotalouden periaatteet nousee kaasutoiminen jäteauto varteenotettavaksi vaihtoehdoksi.
Tutkimus on osa suurempaa KiertoDigi-projektia, jonka tarkoituksena on luoda Etelä-Pohjanmaan alueelle toimiva kiertotalouskonsepti. Tämä tutkielma keskittyy mallintamaan alueen pienten biojätevirtojen keräämisen kustannuksia.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mistä biojätteen keräämisen kustannukset syntyvät ja mikä kuljetusmuoto olisi kustannustehokkain pienten biojätevirtojen keräämiselle. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan eri kuljetusvaihtoehtojen sopivuutta kiertotalouden periaatteisiin. Tutkimusongelman ratkaisemiseksi tutkimuksessa käytetään erilaisia tutkimusta tukevia järjestelmiä, kuten reitinoptimointisovellusta ja MS Exceliä. Teoriassa käsitellään kiertotaloutta, kuljetuksia kiertotaloudessa sekä jätelogistiikkaa.
Tutkimuksessa osoitetaan, että keräämisen kustannukset muodostuvat ajoneuvon hankintakustannuksista, työkustannuksista, ajoneuvon omistamisesta syntyvistä kiinteistä kustannuksista sekä muuttuvista kustannuksista, jonka merkittävin yksittäinen kulu muodostuu polttoaineista. Kokonaiskustannusten määrään vaikuttavat merkittävästi kerättävän jätteen määrä, keräyspisteiden määrä sekä ajettava reitti. Seinäjoen seudun biojätevirtojen keräämiseen kustannustehokkain vaihtoehto on Dieselkäyttöinen jätteenkuljetusauto. Otettaessa huomioon kiertotalouden periaatteet nousee kaasutoiminen jäteauto varteenotettavaksi vaihtoehdoksi.