Yhteiskuntavastuun ilmeneminen pk-sektorilla
Paasovaara, Henna (2021)
Paasovaara, Henna
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101303323
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101303323
Tiivistelmä
Yrityksiltä vaaditaan tänä päivänä läpinäkyvyyttä ja vastuullisuutta toiminnassaan. Organisaa- tioiden odotetaan arvioivan toimintansa vaikutuksia yhteiskuntaan ja raportoivan niistä sidos- ryhmilleen. Vastuullisuuden tarkastelu on perinteisesti keskittynyt suuriin yrityksiin. Aiheen kas- vavan näkyvyyden ja yritysmaailman kasvavan verkostoituneisuuden myötä vastuullisuusvaa- teet yltävät kuitenkin yhä enemmän myös pk-sektorille. Pk-yritysten vastuullisuutta on niiden erilaisen organisaatiorakenteen vuoksi syytä tarkastella eri lähtökohdista, kuin suurempien yri- tysten.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan yhteiskuntavastuun ilmenemistä pk-sektorilla, vastuullisuu- dessa tunnustusta saaneissa yrityksissä. Pk-yritysten erityispiirteiden määrittelyn avulla tutki- taan, miten vastuullisuus ymmärretään näissä yrityksissä. Lisäksi pyritään ymmärtämään, mitkä tekijät vaikuttavat vastuullisuuden harjoittamiseen ja raportointiin näissä yrityksissä. Sen lisäksi tarkastellaan, mitkä tekijät motivoivat pk-yrityksiä vastuulliseen toimintaan ja miten siinä onnis- tutaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisesti, teemahaastatteluin. Tavoitteena ei ollut todentaa ennakko- oletuksia tuloksista, vaan pikemminkin saada monipuolista tietoa vastuullisuuden tämänhetki- sestä roolista pk-yrityksissä. Tutkimuksessa selvisi, että tutkituilla yrityksillä on selkeä kuva yh- teiskuntavastuun merkityksestä. Lisäksi havaittiin vastuullisuuden yhteyden strategiaan olevan tekijä, joka helpottaa vastuullisuuden onnistunutta jalkautusta. Tutkimuksessa tunnistettiin myös muuttujia, kuten innovaatio, joiden on kirjallisuudessa osoitettu liittyvän positiivisesti vas- tuullisuuteen pk-sektorilla. Tutkitut yritykset harjoittavat vastuullisuustoimia verrattain epä- muodollisesti, mikä on tyypillistä pk-yrityksille, jotka kokevat usein suurille yrityksille suunnatut ohjeistot ja raportit epäsopiviksi. Yritysten katsottiin kuitenkin pystyvän kommunikoimaan ja to- teuttamaan vastuullisuutta omille organisaatioilleen sopivilla tavoilla ja silti yltää riittävään vas- tuullisuustasoon.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan yhteiskuntavastuun ilmenemistä pk-sektorilla, vastuullisuu- dessa tunnustusta saaneissa yrityksissä. Pk-yritysten erityispiirteiden määrittelyn avulla tutki- taan, miten vastuullisuus ymmärretään näissä yrityksissä. Lisäksi pyritään ymmärtämään, mitkä tekijät vaikuttavat vastuullisuuden harjoittamiseen ja raportointiin näissä yrityksissä. Sen lisäksi tarkastellaan, mitkä tekijät motivoivat pk-yrityksiä vastuulliseen toimintaan ja miten siinä onnis- tutaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisesti, teemahaastatteluin. Tavoitteena ei ollut todentaa ennakko- oletuksia tuloksista, vaan pikemminkin saada monipuolista tietoa vastuullisuuden tämänhetki- sestä roolista pk-yrityksissä. Tutkimuksessa selvisi, että tutkituilla yrityksillä on selkeä kuva yh- teiskuntavastuun merkityksestä. Lisäksi havaittiin vastuullisuuden yhteyden strategiaan olevan tekijä, joka helpottaa vastuullisuuden onnistunutta jalkautusta. Tutkimuksessa tunnistettiin myös muuttujia, kuten innovaatio, joiden on kirjallisuudessa osoitettu liittyvän positiivisesti vas- tuullisuuteen pk-sektorilla. Tutkitut yritykset harjoittavat vastuullisuustoimia verrattain epä- muodollisesti, mikä on tyypillistä pk-yrityksille, jotka kokevat usein suurille yrityksille suunnatut ohjeistot ja raportit epäsopiviksi. Yritysten katsottiin kuitenkin pystyvän kommunikoimaan ja to- teuttamaan vastuullisuutta omille organisaatioilleen sopivilla tavoilla ja silti yltää riittävään vas- tuullisuustasoon.