Lean-johtamisen implementointi : mahdollisuus vai haaste pk-konepajasektorille
Aspinen, Vesa (2021-02-09)
Aspinen, Vesa
09.02.2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102094366
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102094366
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkimuksen tavoitteena on tutkia Lean – johtamisfilosofian imple-mentointia suomalaisessa pk – konepajasektorissa sekä niitä haasteita ja mahdollisuuksia, joiden kautta tuottavuutta on mahdollista filosofian avulla parantaa. Lean – johtamisfilosofia on laatuajattelusta johdettu prosessi tai työkalu, jonka tarkoituksena on kehittää yrityksen prosesseja kilpailukykyisemmiksi sekä paremmiksi ja jolla pyritään turhien, arvoa tuottamat-tomien toimintojen vähentämiseen sekä karsimiseen tuotannossa.
Tutkimuksessa on kuvailtu Lean – johtamisen lähtökohdat, menetelmät ja kehittämistyö osana jatkuvaa ja päättymätöntä menetelmien ja käytänteiden tehostamista yhä paremman kilpailukyvyn saavuttamiseksi. Tutkimuksen tavoite on löytää ne käytänteet prosessien pa-rantamiseksi ja Lean - johtamisfilosofian käyttöönottamiseksi joiden pohjalta suomalainen pk – konepajasektorin implementointi on onnistunut, sekä löytää ne karikot jotka estävät tai hidastavat käyttöönottoa.
Organisaatiot, joiden toimintaa leimaa hektisyys sekä kompleksisuus eivät useinkaan keskity pitkäjännitteiseen, kokonaisvaltaiseen kehitystyöhön jatkuvassa muutoksessa sekä dynaamisen kilpailun paineessa. Organisaatiot, joiden päämääränä on kannattavuuden positiivinen kehitys käyttävät keinovalikoimassaan pääsääntöisesti kahta menetelmää, in-vestointeja uuteen teknologiaan tai toiminnan kokonaisvaltaista kehittämistä. Nämä kaksi kategoriaa eivät ole toisiaan poissulkevia, vaan niiden kombinaatio on myös usein käytetty keino eri variaatioineen.
Tutkielma on jaettu kirjallisuuskatsaukseen ja empiriseen osuuteen. Kirjallisuuskatsauksen tutkimusmetodologia on muodostettu käsiteanalyyttisesti laajasta materiaalista, tieteellisistä jukaisuista sekä alaa käsittelevistä tutkimuksista ja artikkeleista johdettuna. Empiirinen osuus on laadullinen, kvalitatiivinen tutkimus, joka muodostettiin puolistrukturoiduin haastatteluin kirjallisuuskatsauksen aihepiirin muokkaamana.
Tutkimustuloksia analysoitaessa havaittiin Lean – johtamisen ratkaisukeskeisyys asiakasarvoa lisäävänä tekijänä. Lean – johtamisen keinoin kehittämisestä saatua hyötyä kyetään mittaa-maan työtyytyväisyyden kasvulla, poissaolojen määrän supistumisella, kustannustehokkuu-den kasvulla ja yrityksen menestymisellä. Riittävä panostus Lean - prosessin teoreettiseen aineistoon, sen omaksuminen ja soveltaminen oman organisaation palvelukseen luo loppu-tuloksen, jossa prosessien kehityksen eteneminen kulkee yhä pienempien yksityiskohtien hallintaan kustannustehokkuuden, sekä asiakastyytyväisyyden kasvaessa.
Tutkimuksessa on kuvailtu Lean – johtamisen lähtökohdat, menetelmät ja kehittämistyö osana jatkuvaa ja päättymätöntä menetelmien ja käytänteiden tehostamista yhä paremman kilpailukyvyn saavuttamiseksi. Tutkimuksen tavoite on löytää ne käytänteet prosessien pa-rantamiseksi ja Lean - johtamisfilosofian käyttöönottamiseksi joiden pohjalta suomalainen pk – konepajasektorin implementointi on onnistunut, sekä löytää ne karikot jotka estävät tai hidastavat käyttöönottoa.
Organisaatiot, joiden toimintaa leimaa hektisyys sekä kompleksisuus eivät useinkaan keskity pitkäjännitteiseen, kokonaisvaltaiseen kehitystyöhön jatkuvassa muutoksessa sekä dynaamisen kilpailun paineessa. Organisaatiot, joiden päämääränä on kannattavuuden positiivinen kehitys käyttävät keinovalikoimassaan pääsääntöisesti kahta menetelmää, in-vestointeja uuteen teknologiaan tai toiminnan kokonaisvaltaista kehittämistä. Nämä kaksi kategoriaa eivät ole toisiaan poissulkevia, vaan niiden kombinaatio on myös usein käytetty keino eri variaatioineen.
Tutkielma on jaettu kirjallisuuskatsaukseen ja empiriseen osuuteen. Kirjallisuuskatsauksen tutkimusmetodologia on muodostettu käsiteanalyyttisesti laajasta materiaalista, tieteellisistä jukaisuista sekä alaa käsittelevistä tutkimuksista ja artikkeleista johdettuna. Empiirinen osuus on laadullinen, kvalitatiivinen tutkimus, joka muodostettiin puolistrukturoiduin haastatteluin kirjallisuuskatsauksen aihepiirin muokkaamana.
Tutkimustuloksia analysoitaessa havaittiin Lean – johtamisen ratkaisukeskeisyys asiakasarvoa lisäävänä tekijänä. Lean – johtamisen keinoin kehittämisestä saatua hyötyä kyetään mittaa-maan työtyytyväisyyden kasvulla, poissaolojen määrän supistumisella, kustannustehokkuu-den kasvulla ja yrityksen menestymisellä. Riittävä panostus Lean - prosessin teoreettiseen aineistoon, sen omaksuminen ja soveltaminen oman organisaation palvelukseen luo loppu-tuloksen, jossa prosessien kehityksen eteneminen kulkee yhä pienempien yksityiskohtien hallintaan kustannustehokkuuden, sekä asiakastyytyväisyyden kasvaessa.