Tilintarkastuksesta luopuminen
Pietilä, Laura (2020-12-08)
Pietilä, Laura
08.12.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020120899901
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020120899901
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa keskitytään tilintarkastuksesta luopumiseen johtaneisiin tekijöihin suomalai-sissa vapaaehtoisen tilintarkastuksen piirissä olevissa yrityksissä, sillä ne paljastavat kohtia, joissa perinteinen tilintarkastus ei mikroyrityksen näkökulmasta ole kannattavaa. Tilintarkastuk-sesta luopumisesta on suhteellisen vähän aiempaa tutkimusta. Aikaisemmassa tutkimuskirjallisuudessa on laajasti tutkittu tilintarkastuksen kysyntää, mutta tilintarkastuksesta luopuminen ilmiönä on vähemmän tutkittu aihe, joka on erityisen mielenkiinnon kohteena nyt, kun on valmisteilla lakiuudistus, joka sallisi mikroyrityksille tilintarkastuksen sijaan kevyemmän yleisluonteisen tarkastuksen.
Koska tilinpäätösaineistossa näkyvien, rahallisesti mitattavien asioiden lisäksi tilintarkastuksen kysyntään on aiemmassa kirjallisuudessa huomattu vaikuttavan myös yritysten subjektiiviset ko-kemukset ja näkemykset, keskittyy tämä tutkielma näiden subjektiivisten tekijöiden tarkasteluun tilintarkastuksesta luopumista selittävänä tekijänä. Hypoteeseina esitetään, että tilintarkastuksesta luopuneet ja tilintarkastuksen vapaaehtoisesti valitsevat yritykset eroavat toisistaan siinä, näkevätkö he tilintarkastuksen parantavan yrityksen päätöksenteossa käytettä-vän tiedon laatua, yrityksen luottomahdollisuuksia, luottoehtoja ja mahdollisuutta verotuksen ennakointiin. Lisäksi hypoteeseina esitetään, että kirjanpidon ulkoistus, kokemus tilintarkastuk-sen hinnasta ja tilintarkastuksen aiheuttama hallinnollinen taakka vaikuttavat päätökseen luopua tilintarkastuksesta. Tutkimuksen aineisto koostuu 32 tilintarkastuksesta luopuneen ja 48 tilintarkastajan vapaaehtoisesti valitsevan yrityksen vastauksista tilintarkastuskokemuksia ja sen hyötyjä ja haittoja mitanneeseen kyselytutkimukseen. Tuloksia on analysoitu käyttäen sekä pa-rametrisia että epäparametrisia keskiarvotestejä.
Tulosten mukaan tilintarkastuksesta luopumiseen vaikuttaa yrityksen kokemus tilintarkastuksen hinnasta sekä yrityksen näkemys siitä, lisääkö tilintarkastus sen omassa päätöksenteossa käyt-tämän tiedon luotettavuutta. Kirjanpidon ulkoistuksen ei havaita korreloivan luopumispäätöksen kanssa, mutta tyytyväisyys tilitoimiston palveluihin näyttää vaikuttavan sii-hen, luopuuko yritys tilintarkastuksesta. Vaikuttaakin siltä, että hyvä kirjanpitäjä voi korvata tilintarkastajan tuoman asiantuntemuksen esimerkiksi kirjanpidon ongelmatilanteissa. Toi-saalta, jos yritys ei ole tyytyväinen kirjanpitopalveluidensa tuottajaan, näyttää se lisäävän tarvetta palkata heidän työtään varmentamaan tilintarkastaja. Tutkielman tulokset tukevat nä-kemystä siitä, että tilintarkastus on mikroyrityksille hallinnollisesti raskas prosessi ja tämä hallinnollinen raskaus voi jopa johtaa siihen, että yritys luopuu tilintarkastuksesta. Pienet yri-tykset kaipaavat tilintarkastajalta luotettavuutta, asiantuntemusta ja hyvää konsultointiasennetta.
Koska tilinpäätösaineistossa näkyvien, rahallisesti mitattavien asioiden lisäksi tilintarkastuksen kysyntään on aiemmassa kirjallisuudessa huomattu vaikuttavan myös yritysten subjektiiviset ko-kemukset ja näkemykset, keskittyy tämä tutkielma näiden subjektiivisten tekijöiden tarkasteluun tilintarkastuksesta luopumista selittävänä tekijänä. Hypoteeseina esitetään, että tilintarkastuksesta luopuneet ja tilintarkastuksen vapaaehtoisesti valitsevat yritykset eroavat toisistaan siinä, näkevätkö he tilintarkastuksen parantavan yrityksen päätöksenteossa käytettä-vän tiedon laatua, yrityksen luottomahdollisuuksia, luottoehtoja ja mahdollisuutta verotuksen ennakointiin. Lisäksi hypoteeseina esitetään, että kirjanpidon ulkoistus, kokemus tilintarkastuk-sen hinnasta ja tilintarkastuksen aiheuttama hallinnollinen taakka vaikuttavat päätökseen luopua tilintarkastuksesta. Tutkimuksen aineisto koostuu 32 tilintarkastuksesta luopuneen ja 48 tilintarkastajan vapaaehtoisesti valitsevan yrityksen vastauksista tilintarkastuskokemuksia ja sen hyötyjä ja haittoja mitanneeseen kyselytutkimukseen. Tuloksia on analysoitu käyttäen sekä pa-rametrisia että epäparametrisia keskiarvotestejä.
Tulosten mukaan tilintarkastuksesta luopumiseen vaikuttaa yrityksen kokemus tilintarkastuksen hinnasta sekä yrityksen näkemys siitä, lisääkö tilintarkastus sen omassa päätöksenteossa käyt-tämän tiedon luotettavuutta. Kirjanpidon ulkoistuksen ei havaita korreloivan luopumispäätöksen kanssa, mutta tyytyväisyys tilitoimiston palveluihin näyttää vaikuttavan sii-hen, luopuuko yritys tilintarkastuksesta. Vaikuttaakin siltä, että hyvä kirjanpitäjä voi korvata tilintarkastajan tuoman asiantuntemuksen esimerkiksi kirjanpidon ongelmatilanteissa. Toi-saalta, jos yritys ei ole tyytyväinen kirjanpitopalveluidensa tuottajaan, näyttää se lisäävän tarvetta palkata heidän työtään varmentamaan tilintarkastaja. Tutkielman tulokset tukevat nä-kemystä siitä, että tilintarkastus on mikroyrityksille hallinnollisesti raskas prosessi ja tämä hallinnollinen raskaus voi jopa johtaa siihen, että yritys luopuu tilintarkastuksesta. Pienet yri-tykset kaipaavat tilintarkastajalta luotettavuutta, asiantuntemusta ja hyvää konsultointiasennetta.