Matkailun ohjelmapalveluiden elämyksellisyyden kehittäminen
Alilonttinen, Kirsi (2006)
Alilonttinen, Kirsi
2006
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on kehittää matkailuyrityksen tarjoamia ohjelmapalveluita elämyksellisempään suuntaan. Tämä edellyttää, että pystytään tunnistamaan elämyksen eri raaka-aineet, jotka vaikuttavat elämyksen syntyyn. Tutkimuksessa empiirisinä haasteina ovat kohdeyrityksen käyttämän ohjelmapalvelun elämyksen tuottokyvyn arviointi ja kehittämismahdollisuuksien tarjoaminen kohdeyrityksen ohjelmapalveluille. Kyseessä on toiminta-analyyttinen tutkimus, jossa käsitellään case-yrityksen toimintaa ja sen kehittämistä.
Elämyksellisyyden kehittämisessä ydin on tunnistaa elämyksen syntyyn vaikuttavat tekijät eli niin sanotut raaka-aineet, joiden perusteella pystytään arvioimaan elämysten syvyyttä ja laajuutta. Elämys muodostuu ympäristön, yksilön, kulttuurin ja palvelun integraationa. Se on hyvin moniulotteinen käsite, jota pidetään henkilökohtaisena, aineettomana, ei monistettavissa olevana ja ainutkertaisena. Koska yksilö tuottaa itse elämyksen mielessään, on ensisijaisen tärkeää tuntea asiakkaat, joille elämyspalveluita tuotetaan ja kehitetään. Elämyksellisessä tuottamisessa oleellista on kohderyhmän tarpeiden tunnistaminen ja palvelun räätälöinti aina tietylle ryhmällä ja jopa ryhmässä oleville yksilöille erikseen.
Empiirisen tutkimuksen tulokset osoittavat, että kohdeyrityksessä tarjottu ohjelmapalvelu sisälsi elämyksen syntyyn vaikuttavia raaka-aineita, mutta etenkin mies-vastaajien keskuudessa palvelua ei kuitenkaan koettu kovin jännittäväksi. Lähes kaikki palveluun osallistuneet vastaajat kokivat, että tekevänsä jotain uutta ja ainutlaatuista. Vastaajat pitivät elämyksen syntyyn vaikuttavia raaka-aineita lähes poikkeuksetta tärkeinä tai erittäin tärkeinä kokea yrityksen tarjoamalla virkistyspäivällä. Tutkimustuloksista nousee viisi konkreettista ohjelmapalvelua, joiden toimivuutta analysoidaan kehittämismielessä kohdeyritykselle sopiviksi. Tutkimus antaa suuntaviivoja yritysasiakkaiden mielenkiinnolle erilaisia ohjelmapalveluita kohtaan ja määrittelee niiden elämyksellisyyttä.
Elämyksellisyyden kehittämisessä ydin on tunnistaa elämyksen syntyyn vaikuttavat tekijät eli niin sanotut raaka-aineet, joiden perusteella pystytään arvioimaan elämysten syvyyttä ja laajuutta. Elämys muodostuu ympäristön, yksilön, kulttuurin ja palvelun integraationa. Se on hyvin moniulotteinen käsite, jota pidetään henkilökohtaisena, aineettomana, ei monistettavissa olevana ja ainutkertaisena. Koska yksilö tuottaa itse elämyksen mielessään, on ensisijaisen tärkeää tuntea asiakkaat, joille elämyspalveluita tuotetaan ja kehitetään. Elämyksellisessä tuottamisessa oleellista on kohderyhmän tarpeiden tunnistaminen ja palvelun räätälöinti aina tietylle ryhmällä ja jopa ryhmässä oleville yksilöille erikseen.
Empiirisen tutkimuksen tulokset osoittavat, että kohdeyrityksessä tarjottu ohjelmapalvelu sisälsi elämyksen syntyyn vaikuttavia raaka-aineita, mutta etenkin mies-vastaajien keskuudessa palvelua ei kuitenkaan koettu kovin jännittäväksi. Lähes kaikki palveluun osallistuneet vastaajat kokivat, että tekevänsä jotain uutta ja ainutlaatuista. Vastaajat pitivät elämyksen syntyyn vaikuttavia raaka-aineita lähes poikkeuksetta tärkeinä tai erittäin tärkeinä kokea yrityksen tarjoamalla virkistyspäivällä. Tutkimustuloksista nousee viisi konkreettista ohjelmapalvelua, joiden toimivuutta analysoidaan kehittämismielessä kohdeyritykselle sopiviksi. Tutkimus antaa suuntaviivoja yritysasiakkaiden mielenkiinnolle erilaisia ohjelmapalveluita kohtaan ja määrittelee niiden elämyksellisyyttä.