Kotimaista ruokaa ihmisen parhaalle ystävälle
Lampinen, Tino (2020)
Lampinen, Tino
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201215100860
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201215100860
Tiivistelmä
Suomessa on arviolta noin 700 000 koiraa ja koiria rekisteröidään vuodessa noin 50 000 kappaletta. Suomalaiset kuluttajat kuluttavat tällä hetkellä keskimäärin noin 350 euroa vuodessa
koiransa ruokintaan. Suomen koiranruokamarkkinat ovat olleet pitkään dominoituna kansainvälisten jättiyritysten toimesta ja vuosittain Suomeen tuodaan koiranruokaa noin 50
miljoonaa kiloa, mikä on viisinkertainen määrä siitä, mitä Suomessa tällä hetkellä valmistetaan.
Tutkielman toimeksiantajana toimii Rovio Pet Foods Oy, joka on uusi kotimainen koiranruoan
valmistaja. Rovio Pet Foods Oy on Loimaalle 2019 perustettu Suomalainen koiranruokaa valmistava yritys, joka huomioi tuotannossaan ja tuotteissaan ekologisuuden ja ruoan korkealaatuisen
ravintopitoisuuden.
Tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa ymmärrystä Suomen koiranruokamarkkinoilla vallitsevasta potentiaalista ja kuluttajakysynnästä uusille kotimaisille koiranruoan kuivatuotteille.
Tutkielman avulla haluttiin tuottaa lisää hyödyllistä tietoa toimeksiantajalle koiranruokamarkkinoiden mahdollisesti potentiaalista ja kuluttajien ostotottumuksista ja asenteista. Tutkielman
ensimmäisenä tavoitteena oli käsitteellistää kuluttajan ruoan valintaa yhtäältä itselleen ja
toisaalta lemmikilleen painottaen erityisesti tuotteen alkuperän roolia. Toisena tavoitteena oli
tutkielmassa oli analysoida empiirisesti koiranruoan valintaperusteiden arvostamista ja siihen
vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui ihmisten ja lemmikkien
välisestä suhteesta, kulutuskäyttäytymisestä, ruoan alkuperän merkityksestä ja koiranruoan valintamotivaatioista.
Empiirisessä tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, mitkä motivaatiot ja arvot vaikuttavat suomalaisten kuluttajien ostopäätökseen valitessaan koiranruokaa. Tutkimusta varten toteutettiin
kyselylomake, joka julkaistiin sosiaalisessa mediassa. Kyselyyn vastasi kaiken kaikkiaan 1099
henkilöä ja tutkimuksen kohderyhmä oli koiranomistajat. Kyselyssä haluttiin selvittää kuinka
tärkeää suomalaiselle kuluttajalle on koiranruoan kotimaisuus, mitkä tekijät ja arvot vaikuttavat
eniten valitessaan koiranruokaa ja mistä kanavasta kuluttajat ostavat mieluiten koiranruokansa.
Tutkimuksessa saatiin selvitettyä selkeästi kuluttajille tärkeimpiä ominaisuuksia valitessaan
koiranruokaa. Kyselyn perusteella selkeästi eniten koiranruoan valintaan vaikutti tuotteen ravintopitoisuus ja helppo saatavuus. Kolmanneksi eniten kuluttajien koiranruoan valintaan vaikutti
tuotteen hinta ja vähiten tuotteen brändi. Kyselyn perusteella kuluttajista 40 % oli valmiita
maksamaan koiranruoasta enemmän, jos se olisi kotimaista ja lähituotettua. Kyselyyn vastanneista kuluttajista 80 % valitsisi kotimaisen koiranruoan ulkomaalaisen sijaan, jos sitä löytyisi
samasta hintaryhmästä.
koiransa ruokintaan. Suomen koiranruokamarkkinat ovat olleet pitkään dominoituna kansainvälisten jättiyritysten toimesta ja vuosittain Suomeen tuodaan koiranruokaa noin 50
miljoonaa kiloa, mikä on viisinkertainen määrä siitä, mitä Suomessa tällä hetkellä valmistetaan.
Tutkielman toimeksiantajana toimii Rovio Pet Foods Oy, joka on uusi kotimainen koiranruoan
valmistaja. Rovio Pet Foods Oy on Loimaalle 2019 perustettu Suomalainen koiranruokaa valmistava yritys, joka huomioi tuotannossaan ja tuotteissaan ekologisuuden ja ruoan korkealaatuisen
ravintopitoisuuden.
Tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa ymmärrystä Suomen koiranruokamarkkinoilla vallitsevasta potentiaalista ja kuluttajakysynnästä uusille kotimaisille koiranruoan kuivatuotteille.
Tutkielman avulla haluttiin tuottaa lisää hyödyllistä tietoa toimeksiantajalle koiranruokamarkkinoiden mahdollisesti potentiaalista ja kuluttajien ostotottumuksista ja asenteista. Tutkielman
ensimmäisenä tavoitteena oli käsitteellistää kuluttajan ruoan valintaa yhtäältä itselleen ja
toisaalta lemmikilleen painottaen erityisesti tuotteen alkuperän roolia. Toisena tavoitteena oli
tutkielmassa oli analysoida empiirisesti koiranruoan valintaperusteiden arvostamista ja siihen
vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui ihmisten ja lemmikkien
välisestä suhteesta, kulutuskäyttäytymisestä, ruoan alkuperän merkityksestä ja koiranruoan valintamotivaatioista.
Empiirisessä tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, mitkä motivaatiot ja arvot vaikuttavat suomalaisten kuluttajien ostopäätökseen valitessaan koiranruokaa. Tutkimusta varten toteutettiin
kyselylomake, joka julkaistiin sosiaalisessa mediassa. Kyselyyn vastasi kaiken kaikkiaan 1099
henkilöä ja tutkimuksen kohderyhmä oli koiranomistajat. Kyselyssä haluttiin selvittää kuinka
tärkeää suomalaiselle kuluttajalle on koiranruoan kotimaisuus, mitkä tekijät ja arvot vaikuttavat
eniten valitessaan koiranruokaa ja mistä kanavasta kuluttajat ostavat mieluiten koiranruokansa.
Tutkimuksessa saatiin selvitettyä selkeästi kuluttajille tärkeimpiä ominaisuuksia valitessaan
koiranruokaa. Kyselyn perusteella selkeästi eniten koiranruoan valintaan vaikutti tuotteen ravintopitoisuus ja helppo saatavuus. Kolmanneksi eniten kuluttajien koiranruoan valintaan vaikutti
tuotteen hinta ja vähiten tuotteen brändi. Kyselyn perusteella kuluttajista 40 % oli valmiita
maksamaan koiranruoasta enemmän, jos se olisi kotimaista ja lähituotettua. Kyselyyn vastanneista kuluttajista 80 % valitsisi kotimaisen koiranruoan ulkomaalaisen sijaan, jos sitä löytyisi
samasta hintaryhmästä.