Tunteet esimies-alaissuhteessa
Antila, Riina (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201216101035
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201216101035
Tiivistelmä
Tunteet kuuluvat oleellisena osana ihmisten sosiaaliseen elämään. Ihmisille tapahtuu asioita niin vapaa-ajalla kuin työelämässä, ja usein he reagoivat tapahtumiin tunnepohjaisesti. Tunteet puolestaan ohjaavat käyttäytymistä, ja sen vuoksi on selvää, että tunteilla on merkittäviä vaikutuksia vuorovaikutuksen kautta myös ihmissuhteisiin. Näin ollen tunteiden huomioiminen työelämän ihmissuhteissa on tärkeää, erityisesti esimies-alaissuhteissa, sillä laadukkailla esimies-alaissuhteilla on merkittäviä myönteisiä vaikutuksia niin yksilö- kuin organisaatiotasolla. Korkealaatuisessa esimies-alaissuhteessa työskentelevät alaiset kokevat muun muassa korkeampaa työtyytyväisyyttä, hyvinvointia ja työnsuorituskykyä kuin heikkolaatuisissa esimies-alaissuhteissa työskentelevät. Lisäksi korkealla esimies-alaissuhteen laadulla on vaikutuksia työpaikan vaihtohalukkuuteen sekä työstä johtuvaan masennukseen.
Esimiehen ja alaisen suhdetta voidaan tarkastella vastavuoroisten tapahtumien kautta, missä suhteen toisen osapuolen, joko esimiehen tai alaisen, toiminta vaikuttaa toisen osapuolen tunteisiin ja käyttäytymiseen. Tämänkaltainen osapuolten välinen vaihto aloittaa toiminnan, joka johtaa joko myönteiseen tai kielteiseen vaihdantaa suhteen osapuolten välillä. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tutustuttiin tunteisiin ja esimies-alaissuhteisiin liittyviin tutkimuksiin. Osaksi teoreettista viitekehystä valittiin esimiehen ja alaisen vaihtosuhdetta kuvaava leader-member exchange (LMX)-teoria, tunteiden muutoksia kuvaava affective events theory (AET)-teoria sekä tunteiden ymmärtämiseen ja käsittelemiseen liittyviä taitoja kuvaava tunneäly. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla alaisen näkökulmasta kymmentä eri ammattialan edustajaa. Tutkimusaineiston analysointiin käytettiin sisällönanalyysia.
Tutkimustuloksista nousi ilmi, että esimiehen tunneilmaisuilla, niin myönteisillä kuin kielteisillä, on merkittäviä vaikutuksia alaisen mielialaan, tunteisiin ja käytökseen. Aitojen myönteisten tunteiden havaittiin tuovan alaisiin rauhallisuutta sekä lisäävän sitoutumista, luottamusta ja lojaalisuutta niin esimiestä kuin yritystä kohtaan. Näiden myönteisten vaikutusten johdosta alaisen henkilökohtaisen suoritus- ja keskittymiskyvyn havaittiin paranevan. Myös työmotivaatio ja vahvuus kohdata työelämän haasteita kasvoivat. Esimiehen kielteisillä tunneilmaisuilla voitiin puolestaan havaita olevan vielä voimakkaampia vaikutuksia kuin myönteisillä tunneilmaisuilla. Esimiesten taidoilla ilmaista kielteisiä tunteita ja ottaa niitä alaisilta vastaan havaittiin haastavaksi, mikä aiheutti kielteisiä tunteita alaisiin ja näin ollen myös suhteen laatuun. Alaisten havaittiin tuntevan huolta, hermostuneisuutta, alakuloa sekä epätoivoa ja epävarmuutta tulevaisuutta kohtaan, minkä seurauksena tyytyväisyys ja luottamus esimiestä kohtaan heikkenivät. Lisäksi tutkimuksesta nousi ilmi, että esimies-alaissuhteen laatu ei ole missään vaiheessa vakaa eikä suoraviivaisesti kehittyvä, vaan sen luonne ja laatu voivat muuttua, milloin tahansa kielteisten tapahtumien seurauksena. Muun muassa silloin kun esimiehen voimakkaat kielteiset tunteet kohdistuvat suoraan alaiseen.
Esimiehen ja alaisen suhdetta voidaan tarkastella vastavuoroisten tapahtumien kautta, missä suhteen toisen osapuolen, joko esimiehen tai alaisen, toiminta vaikuttaa toisen osapuolen tunteisiin ja käyttäytymiseen. Tämänkaltainen osapuolten välinen vaihto aloittaa toiminnan, joka johtaa joko myönteiseen tai kielteiseen vaihdantaa suhteen osapuolten välillä. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tutustuttiin tunteisiin ja esimies-alaissuhteisiin liittyviin tutkimuksiin. Osaksi teoreettista viitekehystä valittiin esimiehen ja alaisen vaihtosuhdetta kuvaava leader-member exchange (LMX)-teoria, tunteiden muutoksia kuvaava affective events theory (AET)-teoria sekä tunteiden ymmärtämiseen ja käsittelemiseen liittyviä taitoja kuvaava tunneäly. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla alaisen näkökulmasta kymmentä eri ammattialan edustajaa. Tutkimusaineiston analysointiin käytettiin sisällönanalyysia.
Tutkimustuloksista nousi ilmi, että esimiehen tunneilmaisuilla, niin myönteisillä kuin kielteisillä, on merkittäviä vaikutuksia alaisen mielialaan, tunteisiin ja käytökseen. Aitojen myönteisten tunteiden havaittiin tuovan alaisiin rauhallisuutta sekä lisäävän sitoutumista, luottamusta ja lojaalisuutta niin esimiestä kuin yritystä kohtaan. Näiden myönteisten vaikutusten johdosta alaisen henkilökohtaisen suoritus- ja keskittymiskyvyn havaittiin paranevan. Myös työmotivaatio ja vahvuus kohdata työelämän haasteita kasvoivat. Esimiehen kielteisillä tunneilmaisuilla voitiin puolestaan havaita olevan vielä voimakkaampia vaikutuksia kuin myönteisillä tunneilmaisuilla. Esimiesten taidoilla ilmaista kielteisiä tunteita ja ottaa niitä alaisilta vastaan havaittiin haastavaksi, mikä aiheutti kielteisiä tunteita alaisiin ja näin ollen myös suhteen laatuun. Alaisten havaittiin tuntevan huolta, hermostuneisuutta, alakuloa sekä epätoivoa ja epävarmuutta tulevaisuutta kohtaan, minkä seurauksena tyytyväisyys ja luottamus esimiestä kohtaan heikkenivät. Lisäksi tutkimuksesta nousi ilmi, että esimies-alaissuhteen laatu ei ole missään vaiheessa vakaa eikä suoraviivaisesti kehittyvä, vaan sen luonne ja laatu voivat muuttua, milloin tahansa kielteisten tapahtumien seurauksena. Muun muassa silloin kun esimiehen voimakkaat kielteiset tunteet kohdistuvat suoraan alaiseen.