Mitä yritykset kertovat osaamisen kehittämisestä vastuullisuusraportissa? : Vertailussa kuuden kansainvälisen yrityksen vuosikertomukset
Vainio, Outi (2020-12-01)
Vainio, Outi
01.12.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020120198858
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020120198858
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä yritykset kertovat osaamisen kehittämisestä vuosikertomuksen vastuullisuusraportissa. Yritysvastuu ja osaamisen kehittäminen työuran aikana ovat molemmat aiheina ajankohtaisia yhteiskunnallisessa keskustelussa, ja uutta tietoa tarvitaan teemojen monitulkintaisuuden vuoksi. Tarkastelun kohteena on sekä yritysten oman henkilöstön että sidosryhmien osaamisen kehittäminen.
Tutkimuksen aineistona on kuuden kansainvälisen yrityksen vuosikertomukset vuodelta 2018, jotka e.com valitsi ReportWatch-arvioinnissa parhaiksi globaalissa tarkastelussa. Tarkastellut yritykset (AzkoNobel, Cloetta, SCA, Stora Enso, Trelleborg ja Volvo) käyttävät Global Reporting Initiative (GRI) -standardia raporttinsa ohjenuorana. Huomion kohteena on standardin teema Sosiaalinen vastuu (GRI 400) ja siinä keskitytään koulutusten näkökohtaan Training and education (GRI 404), mutta tarkastellaan myös tätä standardia laajemmin yritysten osaamisen kehittämisen raportointia. Tutkimuksen tieteenfilosofisena lähtökohtana on kriittinen realismi ja sisällönanalyysissä hyödynnetään abduktiivista lähestymistapaa. Tutkimusote on laadullinen ja tutkimusmenetelmänä sisällönanalyysi. Analyysissä hyödynnetään kriittisen diskurssianalyysin elementtejä.
Tutkimuksen tuloksena vastuullisuusraporteista löytyy kolme osaamisen kehittämisen raportoinnin diskurssia: 1) Odotusten hallinta ja vastuullisuus. 2) Tulevaisuuden rakentaminen. 3) Sosiaalinen vastuu ja yhteinen arvonluonti.
Tämän tutkimuksen tarkoitus on syventää ymmärrystä siitä, miten yritykset määrittävät ja rajaavat vastuullisuusraportoinnissaan osaamisen kehittämisen. Yritykset kertovat siitä osaamisen kehittämisestä, jota sidosryhmät ja lainsäädäntö edellyttävät. Tutkimus osoittaa myös, että raportointia toteutetaan usein tarkoitushakuisesti maineenhallinnan lähtökohdista käsin. Tutkimustulos haastaa yrityksiä arvioimaan painotuksia, missä määrin osaamisen kehittämisen raportointia voidaan hyödyntää yrityksen strategisen liiketoiminnan kehittämisen ja vielä edessä olevien tavoitteiden retoriikkaan.
Tutkimuksen aineistona on kuuden kansainvälisen yrityksen vuosikertomukset vuodelta 2018, jotka e.com valitsi ReportWatch-arvioinnissa parhaiksi globaalissa tarkastelussa. Tarkastellut yritykset (AzkoNobel, Cloetta, SCA, Stora Enso, Trelleborg ja Volvo) käyttävät Global Reporting Initiative (GRI) -standardia raporttinsa ohjenuorana. Huomion kohteena on standardin teema Sosiaalinen vastuu (GRI 400) ja siinä keskitytään koulutusten näkökohtaan Training and education (GRI 404), mutta tarkastellaan myös tätä standardia laajemmin yritysten osaamisen kehittämisen raportointia. Tutkimuksen tieteenfilosofisena lähtökohtana on kriittinen realismi ja sisällönanalyysissä hyödynnetään abduktiivista lähestymistapaa. Tutkimusote on laadullinen ja tutkimusmenetelmänä sisällönanalyysi. Analyysissä hyödynnetään kriittisen diskurssianalyysin elementtejä.
Tutkimuksen tuloksena vastuullisuusraporteista löytyy kolme osaamisen kehittämisen raportoinnin diskurssia: 1) Odotusten hallinta ja vastuullisuus. 2) Tulevaisuuden rakentaminen. 3) Sosiaalinen vastuu ja yhteinen arvonluonti.
Tämän tutkimuksen tarkoitus on syventää ymmärrystä siitä, miten yritykset määrittävät ja rajaavat vastuullisuusraportoinnissaan osaamisen kehittämisen. Yritykset kertovat siitä osaamisen kehittämisestä, jota sidosryhmät ja lainsäädäntö edellyttävät. Tutkimus osoittaa myös, että raportointia toteutetaan usein tarkoitushakuisesti maineenhallinnan lähtökohdista käsin. Tutkimustulos haastaa yrityksiä arvioimaan painotuksia, missä määrin osaamisen kehittämisen raportointia voidaan hyödyntää yrityksen strategisen liiketoiminnan kehittämisen ja vielä edessä olevien tavoitteiden retoriikkaan.