Dialoginen johtamistapa työyhteisön konfliktien hallinnassa
Ronkainen, Aino (2020-12-21)
Ronkainen, Aino
21.12.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201218101473
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201218101473
Tiivistelmä
Konfliktien hallinta on esimiehen keskeisiä tehtäviä työyhteisössä. Nopeasti muuttuva, digi-talisoituva ja teknistyvä työelämä tuo tarvetta inhimilliselle kohtaamiselle ja yhteisymmär-rykseen perustuvalle vuorovaikutukselle. Esimiehen dialoginen johtamistapa, jossa korostu-vat dialogiset taidot, yhteistoiminnallisuus, osallistaminen, luottamus ja oikeudenmukaisuus, antaa hyvän perustan toimivalle työyhteisölle. Toimivat käytännöt ennaltaehkäisevät kon-flikteja ja edesauttavat niiden selvittämistä. Työyhteisössä käytävä avoin dialogi helpottaa myös kielteisten ja vaikeiden asioiden käsittelemistä. Konflikteilta ei voida välttyä, mutta toimivassa työyhteisössä niiden hallinta helpottuu avoimen vuorovaikutuksen ja luottamuksen ilmapiirissä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata dialogisen johtamistavan ilmenemistä työyhteisön konfliktien hallinnassa. Keskiössä ovat esimiehen dialogiset taidot; suoraan pu-huminen, kuunteleminen, kunnioittaminen ja odottaminen. Tavoitteena on kuvata, miten esimies arvoi omia dialogisia taitojaan ja kuinka dialogisen johtamistavan elementit ilmenevät hänen toiminnassaan.
Tutkimusaineisto kerättiin esimiehille suunnatulla Webropol-kyselylomakkeella. Kysely-lomake pohjautui tutkielman teoreettiseen viitekehykseen. Kyselyn aihealueet olivat dialo-ginen johtaminen, dialogiset taidot, työyhteisön ristiriidat sekä konfliktien hallinta. Aineisto analysoitiin Excel-taulukointia ja SPSS -tilasto-ohjelmaa käyttäen. Vastaukset tutkittiin ku-vailevilla tilastomenetelmillä, joita olivat prosenttijakaumat, frekvenssijakaumat ja keskiar-vot. Mahdollisia riippuvuuksia tarkasteltiin käyttämällä ristiintaulukointia.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että kyselyyn vastanneet esimiehet toteuttavat pääsääntöisesti dialogisen johtamisen periaatteita ja hyödyntävät omia dialogisia taitojaan työyhteisön konfliktitilanteiden hallinnassa. Dialoginen johtamistapa ilmeni yhteisinä keskusteluina työyhteisön tavoitteista, pelisäännöistä vastuista ja työnjaosta. Työyhteisössä koettiin vallitsevan luottamuksellinen, kunnioittava ja turvallinen ilmapiiri. Esimiehet arvioivat omat dialogiset taitonsa hyviksi taustamuuttujista (ikä, sukupuoli, esimieskokemus) riippu-matta. Esimiehet arvioivat olevansa hyviä kuuntelijoita, pystyivät ottamaan asioita helposti puheeksi ja arvostivat työntekijöitä antamalla heille aikaa. Työyhteisöissä ilmenevät konfliktit tunnistettiin, otettiin nopeasti puheeksi ja niiden ratkaisemiseen käytettiin aikaa. Tulokset antoivat positiivisen kuvan työyhteisöjen toimivuudesta ja esimiesten toiminnasta konfliktien hallinnassa dialogisen johtamistavan näkökulmasta.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata dialogisen johtamistavan ilmenemistä työyhteisön konfliktien hallinnassa. Keskiössä ovat esimiehen dialogiset taidot; suoraan pu-huminen, kuunteleminen, kunnioittaminen ja odottaminen. Tavoitteena on kuvata, miten esimies arvoi omia dialogisia taitojaan ja kuinka dialogisen johtamistavan elementit ilmenevät hänen toiminnassaan.
Tutkimusaineisto kerättiin esimiehille suunnatulla Webropol-kyselylomakkeella. Kysely-lomake pohjautui tutkielman teoreettiseen viitekehykseen. Kyselyn aihealueet olivat dialo-ginen johtaminen, dialogiset taidot, työyhteisön ristiriidat sekä konfliktien hallinta. Aineisto analysoitiin Excel-taulukointia ja SPSS -tilasto-ohjelmaa käyttäen. Vastaukset tutkittiin ku-vailevilla tilastomenetelmillä, joita olivat prosenttijakaumat, frekvenssijakaumat ja keskiar-vot. Mahdollisia riippuvuuksia tarkasteltiin käyttämällä ristiintaulukointia.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että kyselyyn vastanneet esimiehet toteuttavat pääsääntöisesti dialogisen johtamisen periaatteita ja hyödyntävät omia dialogisia taitojaan työyhteisön konfliktitilanteiden hallinnassa. Dialoginen johtamistapa ilmeni yhteisinä keskusteluina työyhteisön tavoitteista, pelisäännöistä vastuista ja työnjaosta. Työyhteisössä koettiin vallitsevan luottamuksellinen, kunnioittava ja turvallinen ilmapiiri. Esimiehet arvioivat omat dialogiset taitonsa hyviksi taustamuuttujista (ikä, sukupuoli, esimieskokemus) riippu-matta. Esimiehet arvioivat olevansa hyviä kuuntelijoita, pystyivät ottamaan asioita helposti puheeksi ja arvostivat työntekijöitä antamalla heille aikaa. Työyhteisöissä ilmenevät konfliktit tunnistettiin, otettiin nopeasti puheeksi ja niiden ratkaisemiseen käytettiin aikaa. Tulokset antoivat positiivisen kuvan työyhteisöjen toimivuudesta ja esimiesten toiminnasta konfliktien hallinnassa dialogisen johtamistavan näkökulmasta.