Perehdyttäminen : Yksilön osaamisen kehittymisen ja organisaatioon sopeutumisen näkökulma
Ahola, Emilia (2020)
Ahola, Emilia
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020120499579
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020120499579
Tiivistelmä
Teknologian kehittymisestä ja robotisoitumisesta huolimatta ei voi unohtaa ihmisten ja heidän osaamisensa merkitystä. Osaamisesta onkin tullut modernien yritysten tärkein voimavara. Työntekijällä on valmiiksi tietty määrä osaamista aloittaessaan uudessa työtehtävässä, ja osaamista lähdetään kehittämään ja kasvattamaan alkuun perehdyttämisen avulla.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millainen perehdyttäminen tukee sekä yksilön sopeutumista organisaatioon että yksilön osaamisen kehittymistä. Tämän selvittämiseen pyritään tutustumalla tutkimuksen toisessa luvussa perehdyttämiseen ja kolmannessa luvussa osaamiseen ja sen kehittämiseen liittyvään kirjallisuuteen ja tutkimukseen, joista muodostuu tutkimuksen teoreettinen viitekehys.
Tutkimus tehdään toimeksiantona eräälle keskisuurelle rakennusalan yritykselle ja tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millä tasolla perehdyttäminen toimeksiantoyrityksessä on ja millä tavalla perehdyttämistä voisi toimeksiantoyrityksessä kehittää. Tämän vuoksi tutkimuksen pääpaino on perehdyttämisessä, vaikka tutkimuksessa käsitellään myös osaamisen kehittämistä. Tutkimuksen empiirinen osio on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja tutkimusta varten on haastateltu kymmentä eri toimeksiantoyrityksen henkilöä käyttäen puolistrukturoitua haastattelua.
Tutkimuksen keskeisimpänä havaintona oli, että yksilön osaaminen kehittyy parhaiten antamalla uudelle työntekijälle mahdollisimman monipuolisia keinoja kehittää osaamista. Kuitenkin parhaimmaksi keinoksi kehittää osaamista perehdyttämisen aikana koettiin niin haastateltujen työntekijöiden kuin esimiestenkin toimesta työn tekeminen ja vastuun saaminen. Sekä yksilön sopeutumisessa organisaatioon että osaamisen kehittymisessä auttaa mentorin käyttäminen osana perehdyttämistä. Mentorointi auttaa muun muassa siinä, että uusi työntekijä saa sen avulla riittävästi tukea ja ohjausta, ja häneltä uusi työntekijä saa myös tietoa työnsä suorittamiseen sekä organisaatioon liittyviin asioihin. Systemaattisuuden puuttuminen nousi sekä työntekijöiden että esimiesten haastatteluissa suurimmaksi kehityskohteeksi toimeksiantoyrityksen perehdyttämisessä, ja tutkimustulosten pohjalta laadittujen perehdyttämisen kehitysehdotusten pohjalta onkin mahdollista kehittää perehdyttämistä toimeksiantoyrityksessä systemaattisempaan suuntaan.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millainen perehdyttäminen tukee sekä yksilön sopeutumista organisaatioon että yksilön osaamisen kehittymistä. Tämän selvittämiseen pyritään tutustumalla tutkimuksen toisessa luvussa perehdyttämiseen ja kolmannessa luvussa osaamiseen ja sen kehittämiseen liittyvään kirjallisuuteen ja tutkimukseen, joista muodostuu tutkimuksen teoreettinen viitekehys.
Tutkimus tehdään toimeksiantona eräälle keskisuurelle rakennusalan yritykselle ja tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millä tasolla perehdyttäminen toimeksiantoyrityksessä on ja millä tavalla perehdyttämistä voisi toimeksiantoyrityksessä kehittää. Tämän vuoksi tutkimuksen pääpaino on perehdyttämisessä, vaikka tutkimuksessa käsitellään myös osaamisen kehittämistä. Tutkimuksen empiirinen osio on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja tutkimusta varten on haastateltu kymmentä eri toimeksiantoyrityksen henkilöä käyttäen puolistrukturoitua haastattelua.
Tutkimuksen keskeisimpänä havaintona oli, että yksilön osaaminen kehittyy parhaiten antamalla uudelle työntekijälle mahdollisimman monipuolisia keinoja kehittää osaamista. Kuitenkin parhaimmaksi keinoksi kehittää osaamista perehdyttämisen aikana koettiin niin haastateltujen työntekijöiden kuin esimiestenkin toimesta työn tekeminen ja vastuun saaminen. Sekä yksilön sopeutumisessa organisaatioon että osaamisen kehittymisessä auttaa mentorin käyttäminen osana perehdyttämistä. Mentorointi auttaa muun muassa siinä, että uusi työntekijä saa sen avulla riittävästi tukea ja ohjausta, ja häneltä uusi työntekijä saa myös tietoa työnsä suorittamiseen sekä organisaatioon liittyviin asioihin. Systemaattisuuden puuttuminen nousi sekä työntekijöiden että esimiesten haastatteluissa suurimmaksi kehityskohteeksi toimeksiantoyrityksen perehdyttämisessä, ja tutkimustulosten pohjalta laadittujen perehdyttämisen kehitysehdotusten pohjalta onkin mahdollista kehittää perehdyttämistä toimeksiantoyrityksessä systemaattisempaan suuntaan.