THE INFLUENCE OF SCENARIO PLANNING ON COMPANY PERFORMANCE
Moilanen, Juuso (2020-11-30)
Moilanen, Juuso
30.11.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020113097440
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020113097440
Tiivistelmä
The business environment is constantly changing in the 2020s due to various technological upheavals, natural disasters and political upheavals. The business environment has become uncertain. In an uncertain business environment, companies need high performance and methods that help them better understand and predict the business environment. Scenario planning is a method for understanding and predict the business environment. However, its influence on company performance has been little studied. The influence of scenario planning on a company’s performance needs to be studied in order to increase the growth, reliability, and maturity of scenario planning. Therefore, the purpose of this study is to investigate the influence of scenario planning on company performance. In order to reliably study the influence of scenario planning on company performance, this study will determine what the outcomes of scenario planning are in the literature and how they materialize in companies. In addition, it is investigated how the outcomes of scenario planning are suitable for improving the company's performance.
The ontological view of this study is subjective and the epistemological background is critical realism. The research approach is semi-deductive. The research method is a qualitative multiple case study. Case companies are two large Finnish companies operating worldwide. The primary data source for this study is twelve semi-structured interviews. The secondary data source is various documents and files related to the scenario planning process of case companies. The findings of this study show that the most common outcomes of scenario planning are changed thinking, strategic agility, shared vision, improved decision making, reducing uncertainty, better communication, and efficiency. These outcomes are suitable for influencing company performance and they influence mainly at the individual level, where their influence are reflected at the level of company processes and ultimately influence at the organizational level performance.
The theoretical contribution of the study is that it expands knowledge of the outcomes of scenario planning and shows how the outcomes and scenario planning influence the performance of the company. The managerial implications of this study provide a framework for the most common outcomes of scenario planning, factors influencing performance, and levels of performance. The framework can be used, for example, to assess what outcomes scenario planning enables and whether they are appropriate to the company's objectives, to measure the success of the scenario planning process, or to assess the influence of the scenario planning process on the company's performance. Liiketoimintaympäristö muuttuu jatkuvasti 2020-luvulla erilaisten teknisten mullistusten, luonnonkatastrofien ja poliittisten mullistusten vuoksi. Liiketoimintaympäristö on tullut epävarmaksi. Epävarmassa liiketoimintaympäristössä yritykset tarvitsevat korkeaa suorituskykyä ja menetelmiä, jotka auttavat paremmin ymmärtämään ja ennakoimaan liiketoimintaympäristöä. Skenaariosuunnittelu on menetelmä liiketoimintaympäristön ymmärtämiseksi ja ennustamiseksi. Sen vaikutusta yrityksen tulokseen ei kuitenkaan ole juurikaan tutkittu. Skenaariosuunnittelun vaikutusta yrityksen suorituskykyyn on tutkittava, jotta voidaan lisätä skenaariosuunnittelun kehitystä, luotettavuutta ja kypsyyttä. Siksi tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia skenaariosuunnittelun vaikutusta yrityksen suorituskykyyn. Tutkimuksessa määritetään mitä skenaariosuunnittelun tuloksia löytyy kirjallisuudesta ja miten ne toteutuvat yrityksissä. Lisäksi selvitetään, kuinka skenaariosuunnittelun tulokset soveltuvat yrityksen suorituskyvyn parantamiseen.
Tämän tutkimuksen ontologinen näkemys on subjektiivinen ja epistemologinen tausta kriittinen realismi. Tutkimus on semi-deduktiivinen. Tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen tapaustutkimus. Case-yritykset ovat kaksi suurta suomalaista yritystä, jotka toimivat maailmanlaajuisesti. Tämän tutkimuksen ensisijainen tietolähde on kaksitoista teemahaastattelua. Toissijainen tietolähde on useat dokumentit ja tiedostot, jotka liittyvät case-yritysten skenaariosuunnitteluun. Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että skenaariosuunnittelun yleisimmät tulokset ovat muuttunut ajattelu, strateginen ketteryys, yhteinen visio, parempi päätöksenteko, epävarmuuden vähentäminen, parempi viestintä ja tehokkuus. Nämä tulokset vaikuttavat positiivisesti yrityksen suorituskykyyn, etenkin yksilötasolla, josta niiden vaikutus heijastuu yrityksen prosessien tasolle ja lopulta vaikuttaa koko organisaation tason suorituskykyyn.
Tutkimuksen teoreettinen panos on, että se laajentaa tietämystä skenaariosuunnittelun tuloksista ja osoittaa, miten nämä tulokset ja skenaariosuunnittelu vaikuttavat yrityksen suorituskykyyn. Tutkimus tarjoaa skenaariosuunnittelun käyttäjille viitekehyksen skenaariosuunnittelun yleisimmistä tuloksista, suorituskykyyn vaikuttavasti tekijöistä ja suorituskyvyn tasoista. Viitekehystä voidaan käyttää esimerkiksi arvioimaan, mitä tuloksia skenaariosuunnittelu mahdollistaa ja sopivatko ne yrityksen tavoitteisiin, mitata skenaariosuunnitteluprosessin onnistumista tai arvioida skenaariosuunnittelun vaikutusta yrityksen suorituskykyyn.
The ontological view of this study is subjective and the epistemological background is critical realism. The research approach is semi-deductive. The research method is a qualitative multiple case study. Case companies are two large Finnish companies operating worldwide. The primary data source for this study is twelve semi-structured interviews. The secondary data source is various documents and files related to the scenario planning process of case companies. The findings of this study show that the most common outcomes of scenario planning are changed thinking, strategic agility, shared vision, improved decision making, reducing uncertainty, better communication, and efficiency. These outcomes are suitable for influencing company performance and they influence mainly at the individual level, where their influence are reflected at the level of company processes and ultimately influence at the organizational level performance.
The theoretical contribution of the study is that it expands knowledge of the outcomes of scenario planning and shows how the outcomes and scenario planning influence the performance of the company. The managerial implications of this study provide a framework for the most common outcomes of scenario planning, factors influencing performance, and levels of performance. The framework can be used, for example, to assess what outcomes scenario planning enables and whether they are appropriate to the company's objectives, to measure the success of the scenario planning process, or to assess the influence of the scenario planning process on the company's performance.
Tämän tutkimuksen ontologinen näkemys on subjektiivinen ja epistemologinen tausta kriittinen realismi. Tutkimus on semi-deduktiivinen. Tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen tapaustutkimus. Case-yritykset ovat kaksi suurta suomalaista yritystä, jotka toimivat maailmanlaajuisesti. Tämän tutkimuksen ensisijainen tietolähde on kaksitoista teemahaastattelua. Toissijainen tietolähde on useat dokumentit ja tiedostot, jotka liittyvät case-yritysten skenaariosuunnitteluun. Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että skenaariosuunnittelun yleisimmät tulokset ovat muuttunut ajattelu, strateginen ketteryys, yhteinen visio, parempi päätöksenteko, epävarmuuden vähentäminen, parempi viestintä ja tehokkuus. Nämä tulokset vaikuttavat positiivisesti yrityksen suorituskykyyn, etenkin yksilötasolla, josta niiden vaikutus heijastuu yrityksen prosessien tasolle ja lopulta vaikuttaa koko organisaation tason suorituskykyyn.
Tutkimuksen teoreettinen panos on, että se laajentaa tietämystä skenaariosuunnittelun tuloksista ja osoittaa, miten nämä tulokset ja skenaariosuunnittelu vaikuttavat yrityksen suorituskykyyn. Tutkimus tarjoaa skenaariosuunnittelun käyttäjille viitekehyksen skenaariosuunnittelun yleisimmistä tuloksista, suorituskykyyn vaikuttavasti tekijöistä ja suorituskyvyn tasoista. Viitekehystä voidaan käyttää esimerkiksi arvioimaan, mitä tuloksia skenaariosuunnittelu mahdollistaa ja sopivatko ne yrityksen tavoitteisiin, mitata skenaariosuunnitteluprosessin onnistumista tai arvioida skenaariosuunnittelun vaikutusta yrityksen suorituskykyyn.