Tunipaloja rajapinnoilla? Tampereen yliopiston legitimiteettikamppailut hybridissä mediatilassa
Sihvonen, Tanja; Koskela, Merja; Laaksonen, Salla-Maaria (2020-12-17)
Sihvonen, Tanja
Koskela, Merja
Laaksonen, Salla-Maaria
Media- ja viestintätieteellinen seura
17.12.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101041028
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202101041028
Kuvaus
vertaisarvioitu
©2020 Media- ja viestintätieteellinen seura (Finnish Association of Media and Communication Studies). Publisher's version/PDF may be used on open access repositories and scholarly Collaboration Networks. http://sherpa.ac.uk/romeo/issn/1798-3827/
©2020 Media- ja viestintätieteellinen seura (Finnish Association of Media and Communication Studies). Publisher's version/PDF may be used on open access repositories and scholarly Collaboration Networks. http://sherpa.ac.uk/romeo/issn/1798-3827/
Tiivistelmä
Tässä artikkelissa analysoimme Tampereen yliopiston organisaatiouudistukseen ja erityisesti sen uuteen brändi- ja viestintästrategiaan kytkeytyviä legitimiteettikamppailuja hybridissä mediatilassa. Aineistona käytämme sekä journalistisesta mediasta (n=39) että sosiaalisesta mediasta (n=9 303) kerättyjä puheenvuoroja. Käsitteellistämme Tampereen yliopistouudistusta koskevat huolet uuden muotoisen yliopiston legitimiteettiä koskevina argumentteina ja keskusteluina. Niiden avulla tutkimme, millä tavoin uudistettua Tampereen yliopistoa pyrittiin legitimoimaan ja delegitimoimaan median ja sosiaalisen median julkisissa keskusteluissa keväällä 2020 ja millaista vuorovaikutusta hybridin mediatilan eri mediamuotojen välillä voidaan havaita. Analyysimme eri mediamuodoissa esiintyvistä legitimiteetin arvioista osoittaa, miten mediatilan monimuotoistuminen tuottaa ongelmia monikohteiselle sidosryhmäviestinnälle, jossa organisaation legitimiteettiä pyritään muutostilanteessa rakentamaan. Tuloksemme korostavat viestinnän ja viestintätyylien merkitystä legitimaatiossa: kamppailujen keskiössä on yliopiston uudenlainen, yritysmaailmasta ammentava viestintätyyli, jonka metaforat päätyvät verkkokeskusteluissa kritiikin työvälineiksi.
Kokoelmat
- Artikkelit [3030]