POP UP –MYYMÄLÖIDEN KÄYTTÖKELPOISUUS MUOTIBRÄNDIEN JAKELUKANAVANA
Järvenpää, Sofia (2013)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää ja arvioida pop up -myymälöiden käyttökelpoisuutta pienten suomalaisten muotibrändien jakelukanavana. Suomalaiset muotibrändit ovat kokeneet jakelun toteuttamisen Suomessa haasteelliseksi jakeluteiden vähyyden ja tuontitavaran suuren määrän vuoksi. Myös ketjuuntuminen on hankaloittanut pienten toimijoiden jakelua. Tutkielmassa tartutaan mielenkiintoiseen haasteeseen innovatiivisten jakeluteiden toteuttamiseksi.
Tutkielma lähestyy aihetta tutustumalla akateemisen kirjallisuuden valossa muotibrändien taustalla oleviin jäsentelyihin sekä erityisesti designer-muodin brändien jakelukanavavalintoihin ja –kriteereihin. Teoreettisessa osuudessa käsitellään myös uutta jakelukanavamuotoa pop up –myymälää, sijoitetaan se designer-muodin jakelukanavien joukkoon ja pohditaan pop up -myymälöiden toteuttamisen vaihtohetoisia konsepteja designerbrändien kannalta.
Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin haastattelemalla neljää suomalaista muotibrändiä. Brändit valittiin niin, että ne olivat kooltaan ja taustaltaan erilaisia, mutta täyttivät kaikki teorialuvussa esitellyn desginer muodin määritelmän. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina, ja niiden teemat koostuivat brändin imagosta, jakelukanavavalinnoista ja pop up –myymälän käyttömahdollisuuksista.
Teemahaastattelujen avulla pystyttiin nostamaan esiin pop up –myymälöiden käytössä esiintyneitä haasteita ja mahdollisuuksia. Designer-brändit voivat käyttää pop up –myymälöitä eri tarkoituksiin riippuen brändin imagosta, koosta ja tarpeista. Pop up –myymälöiden mahdollisuudet piilevätkin niiden muuntautumiskyvyssä ja laajoissa käyttömahdollisuuksissa.
Tutkielma lähestyy aihetta tutustumalla akateemisen kirjallisuuden valossa muotibrändien taustalla oleviin jäsentelyihin sekä erityisesti designer-muodin brändien jakelukanavavalintoihin ja –kriteereihin. Teoreettisessa osuudessa käsitellään myös uutta jakelukanavamuotoa pop up –myymälää, sijoitetaan se designer-muodin jakelukanavien joukkoon ja pohditaan pop up -myymälöiden toteuttamisen vaihtohetoisia konsepteja designerbrändien kannalta.
Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin haastattelemalla neljää suomalaista muotibrändiä. Brändit valittiin niin, että ne olivat kooltaan ja taustaltaan erilaisia, mutta täyttivät kaikki teorialuvussa esitellyn desginer muodin määritelmän. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina, ja niiden teemat koostuivat brändin imagosta, jakelukanavavalinnoista ja pop up –myymälän käyttömahdollisuuksista.
Teemahaastattelujen avulla pystyttiin nostamaan esiin pop up –myymälöiden käytössä esiintyneitä haasteita ja mahdollisuuksia. Designer-brändit voivat käyttää pop up –myymälöitä eri tarkoituksiin riippuen brändin imagosta, koosta ja tarpeista. Pop up –myymälöiden mahdollisuudet piilevätkin niiden muuntautumiskyvyssä ja laajoissa käyttömahdollisuuksissa.