Tietotyöläisen työhyvinvointi avotoimistossa
Riihimäki, Niina (2020)
Riihimäki, Niina
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020111190003
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020111190003
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisena työympäristönä tietotyöntekijät kokevat avotoimiston. Tarkoituksena on myös tuottaa kohdeyritykselle tietoa työntekijöiden kokemuksista, näkemyksistä ja hyvinvoinnista tällaisessa työtilassa. Avotoimistot ovat yleistyneet viime vuosikymmeninä runsaasti muun muassa niiden kustannustehokkuuden vuoksi. Myös yhteistyön ja vuorovaikutuksen helpottumista on korostettu syinä siirtyä avotoimistoon. Viime vuosina on kuitenkin herännyt kysymyksiä siitä, kuinka hyvin tietotyön tekeminen onnistuu avotilassa. Tietotyössä keskeistä on uuden oppiminen ja ongelmanratkaisu, joten keskittyminen on olennaista.
Tutkimuskysymykset ovat: Millaisena tietotyöntekijät kokevat työskentelyn avotoimistossa? Millainen avotoimisto on työympäristönä? Millaiset työympäristöön liittyvät tekijät hankaloittavat tai tukevat asiantuntija-/tietotyötä? Millä keinoilla tietotyöntekijät vaalivat keskittymistään? Tutkimuksen teoriapohja koostuu avotoimistoja koskevasta tutkimuksesta sekä työn imun ja työn tuunaamisen teorioista. Keskittymistä, muistia ja kognitiivista ergonomiaa koskevaa tutkimusta esitellään myös. Tutkielma on laadullinen. Haastattelin sitä varten kahdeksaa tietotyöntekijää palkka- ja henkilöstöhallinnon alan yrityksessä. Haastattelut olivat avoimia haastatteluja, jotka analysoin sisällönanalyysin keinoin. Empiirisessä osassa haastatteluista poimituilla sitaateilla on iso osuus. Esittelen niitä runsaasti kahdeksan eri teeman kohdalla. Sitaateissa tulee esiin kokemusten moninaisuus ja eri näkökulmia aiheeseen.
Tutkimuksen tulosluvussa esittelen keskeisimmät tulokset. Tulokset vahvistavat teoriaa. Haastatteluissa nousi esille avotoimiston hyvinä puolina mahdollisuus yhteistyön tekemiseen ja avun saamiseen. Avotoimistotyöskentelyn toinen puoli on, että keskittymistä vaativaa työtä on vaikeaa tehdä avoimessa, hälyisässä tilassa. Kolmas huomio on se, että ihanteellisissa työtiloissa monenlaiset työtehtävät onnistuvat. Tällöin saatavilla on erilaisia tiloja, joita tietotyöläinen voi hyödyntää tarpeidensa mukaan. Neljäntenä havaintona nousi haastatteluissa esille ihmisten yksilöllisyys siinä, miten pystyy työskentelemään hälyisässä ympäristössä. Eri ihmiset, samanlaisessakin työssä, kokivat avotoimistossa työskentelyn hyvin eri tavoin.
Tutkimuskysymykset ovat: Millaisena tietotyöntekijät kokevat työskentelyn avotoimistossa? Millainen avotoimisto on työympäristönä? Millaiset työympäristöön liittyvät tekijät hankaloittavat tai tukevat asiantuntija-/tietotyötä? Millä keinoilla tietotyöntekijät vaalivat keskittymistään? Tutkimuksen teoriapohja koostuu avotoimistoja koskevasta tutkimuksesta sekä työn imun ja työn tuunaamisen teorioista. Keskittymistä, muistia ja kognitiivista ergonomiaa koskevaa tutkimusta esitellään myös. Tutkielma on laadullinen. Haastattelin sitä varten kahdeksaa tietotyöntekijää palkka- ja henkilöstöhallinnon alan yrityksessä. Haastattelut olivat avoimia haastatteluja, jotka analysoin sisällönanalyysin keinoin. Empiirisessä osassa haastatteluista poimituilla sitaateilla on iso osuus. Esittelen niitä runsaasti kahdeksan eri teeman kohdalla. Sitaateissa tulee esiin kokemusten moninaisuus ja eri näkökulmia aiheeseen.
Tutkimuksen tulosluvussa esittelen keskeisimmät tulokset. Tulokset vahvistavat teoriaa. Haastatteluissa nousi esille avotoimiston hyvinä puolina mahdollisuus yhteistyön tekemiseen ja avun saamiseen. Avotoimistotyöskentelyn toinen puoli on, että keskittymistä vaativaa työtä on vaikeaa tehdä avoimessa, hälyisässä tilassa. Kolmas huomio on se, että ihanteellisissa työtiloissa monenlaiset työtehtävät onnistuvat. Tällöin saatavilla on erilaisia tiloja, joita tietotyöläinen voi hyödyntää tarpeidensa mukaan. Neljäntenä havaintona nousi haastatteluissa esille ihmisten yksilöllisyys siinä, miten pystyy työskentelemään hälyisässä ympäristössä. Eri ihmiset, samanlaisessakin työssä, kokivat avotoimistossa työskentelyn hyvin eri tavoin.