Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kamarimusiikin paluu kamareihin - Elämysten luominen kuvaruudun kautta : Case: Korsholman Musiikkijuhlat 2020 ja COVID-19

Myllykangas, Aino (2020-11-02)

 
Katso/Avaa
Pro gradu (2.313Mb)
Lataukset: 

Kokoteksti luettavissa vain Tritonian asiakaskoneilla.
Myllykangas, Aino
02.11.2020
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020110188912
Tiivistelmä
Jo jonkin aikaa elämyksiä on pidetty neljäntenä taloudellisen tarjooman muotona. Elämykset ovat ikimuistoisia tapahtumia, jotka kiehtovat ihmisiä luontaisesti henkilökohtaisella tavalla. Festivaalit nähdään usein elämystalouden ilmenemismuotona ja miellyttävän elämyksen antamista festivaalikävijöille pidetään avaimena festivaalin pitkäaikaiseen menestykseen. Keväällä 2020 turismiala koki kovan kolauksen, kun hallituksen pyrkimykset hillitä nopeasti leviävää COVID-19 koronavirusta vaikeuttivat merkittävästi muun muassa festivaalien liiketoimintaan. Tämän seurauksena tutkimuksen case, kamarimusiikkiin keskittyvä Korsholman Musiikkijuhlat muutti perinteistä konseptiaan ja esitti suurimman osan konserteistaan suoratoistona verkossa vuonna 2020. Tämän tutkielman tarkoituksena on kartoittaa ja analysoida, kuinka elämykset ja siihen olennaisesti liittyvät asiakaskokemukset muodostustuvat pandemian aikana, kun elämyksen tuottamiseen käytetään aikaisemmasta poikkeavia tapoja ja kanavia.

Tutkimuksen teoreettinen viitekehys luotiin elämyksestä ja asiakaskokemuksesta kertovan kirjallisuuden pohjalle. Tutkimus on luonteeltaan tapaustutkimus ja se on sekoitus laadullista ja määrällistä tutkimusta. Tapauksena toimi Korsholman Musiikkijuhlat vuonna 2020. Aineiston keruussa hyödynnettiin aineistotriangulaatiota. Aineistoa kerättiin haastatteluilla, kyselylomakkeilla, tutkijan havainnoinnilla sekä sekundaarisia lähteitä hyödyntäen. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysin sekä frekvenssien ja tunnuslukujen avulla.

Aineiston perusteella havaittiin, että poikkeuksellisesta järjestämistavasta huolimatta Korsholman Musiikkijuhlat onnistui tarjoamaan musiikkielämyksiä kuulijoilleen ja katsojalukujen perusteella ihmiset löysivät suoratoistojen pariin. Sekä henkilökunta että kuulijat olivat sitä mieltä, että suoratoistoilla voisi olla jokin paikka Korsholman Musiikkijuhlilla myös tulevina vuosina, vaikka fyysiset konsertit pysyvätkin yhä ensisijaisena. Suoratoistot ovatkin oiva keino tavoitella ihmisiä, jotka eivät syystä tai toisesta halua tai pääse fyysisiin konsertteihin. Ilman koronaviruksen kaltaista disruptiota Korsholman Musiikkijuhlat olisi tuskin lähtenyt muuttamaan konseptiaan näin merkittävästi. Disruption myötä yritykset voivatkin löytää heille uusia toimintatapoja, mitkä voivat parhaassa tapauksessa parantaa tai monipuolistaa niiden jo ennestään tarjoamia elämyksiä.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt (rajattu saatavuus) [3205]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste