Muutosjohtaja oppivana esimiehenä
Niskasaari, Sari (2020-11-06)
Niskasaari, Sari
06.11.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020110689631
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020110689631
Tiivistelmä
Johtamiselta vaaditaan tänä päivänä jatkuvaa reagointikykyä. Muutosvalmiutta voidaan pitää kriittisenä menestystekijänä, sillä organisaatiot säilyvät elinvoimaisina ja muuttuvat ihmisten kautta. Johtajan muutosvalmiutta ilmentävät useat transformationaaliseen eli uudistavaan johtamiseen yhdistetyt piirteet. Muutosvalmis johtaja on halukas oppimaan uutta ja reflektoimaan oppimaansa vuorovaikutuksessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää transfomationaalisen johtajan suhdetta muutokseen ja oppimiseen. Tutkimuksessa pyritään selvittämään, minkälaisia oppimiskokemuksia transformationaaliset esimiehet ovat muutostilanteissa keränneet. Tutkimuksen keskiössä on johtamistyötä tekevän henkilökohtainen oppimiskokemus muutoksessa ja se, miten muutosvalmius esimiehen roolissa oppimisen yhteydessä näyttäytyy.
Tässä laadullisena toteutetussa tutkimuksessa viitekehyksenä on transformationaalinen eli uudistava johtaminen. Transformationaalisessa johtamisessa keskeistä on muutosvalmiuden asenne ja halu oppia. Tutkimuksessa oppimisen teoreettisena viitekehyksenä on konstruktiivinen oppimisteoria, jonka mukaan oppija hankkii ja muokkaa tietoa aktiivisesti, oma-aloitteisesti ja vuorovaikutuksessa. Transformatiivinen eli uudistava oppiminen toteuttaa konstruktiivista oppimisteoriaa käytännössä. Tutkimuksen keskeisiä käsitteitä ovat johtaminen, muutosvalmius ja oppiminen. Tutkimusmenetelmänä on käytetty narratiivia, joka tuo esiin näytenäkökulmasta esimiesten yksilölliset kokemukset muutoksesta ja oppimisesta. Aineisto on analysoitu Gioian menetelmää hyödyntäen. Tutkimusaineisto koostuu yhdestätoista esimieshaastattelusta. Esimiehet kerättiin suomalaisista mediayhtiöistä.
Tämän tutkimuksen perusteella transformationaalisia esimiehiä yhdistää muutostilanteiden oppimiskokemuksissa vuorovaikutuksen merkityksellisyys. Vuorovaikutustilanteiden lisäksi esimiesten oppimiskokemuksia kertyi omaehtoisessa uudistumisessa sekä työtehtävissä kehittymisessä. Rohkea tarttuminen haasteisiin vaikutti motivoivan ja innostavan haastateltavia. Riittävä haaste ja sen myötä epämukavuusalueelle siirtyminen motivoivat yleisesti oppimaan uutta, mikä tutkimuksen perusteella näyttäytyi selkeästi myös esimiesrooliin liittyvään vastuuseen. Tähän tutkimukseen osallistuneita esimiehiä yhdistää ymmärrys jatkuvasta henkilökohtaisen uudistumisen tarpeesta, joka tarjoaa oppimisen kokemuksia jokaiseen päivään.
Tässä laadullisena toteutetussa tutkimuksessa viitekehyksenä on transformationaalinen eli uudistava johtaminen. Transformationaalisessa johtamisessa keskeistä on muutosvalmiuden asenne ja halu oppia. Tutkimuksessa oppimisen teoreettisena viitekehyksenä on konstruktiivinen oppimisteoria, jonka mukaan oppija hankkii ja muokkaa tietoa aktiivisesti, oma-aloitteisesti ja vuorovaikutuksessa. Transformatiivinen eli uudistava oppiminen toteuttaa konstruktiivista oppimisteoriaa käytännössä. Tutkimuksen keskeisiä käsitteitä ovat johtaminen, muutosvalmius ja oppiminen. Tutkimusmenetelmänä on käytetty narratiivia, joka tuo esiin näytenäkökulmasta esimiesten yksilölliset kokemukset muutoksesta ja oppimisesta. Aineisto on analysoitu Gioian menetelmää hyödyntäen. Tutkimusaineisto koostuu yhdestätoista esimieshaastattelusta. Esimiehet kerättiin suomalaisista mediayhtiöistä.
Tämän tutkimuksen perusteella transformationaalisia esimiehiä yhdistää muutostilanteiden oppimiskokemuksissa vuorovaikutuksen merkityksellisyys. Vuorovaikutustilanteiden lisäksi esimiesten oppimiskokemuksia kertyi omaehtoisessa uudistumisessa sekä työtehtävissä kehittymisessä. Rohkea tarttuminen haasteisiin vaikutti motivoivan ja innostavan haastateltavia. Riittävä haaste ja sen myötä epämukavuusalueelle siirtyminen motivoivat yleisesti oppimaan uutta, mikä tutkimuksen perusteella näyttäytyi selkeästi myös esimiesrooliin liittyvään vastuuseen. Tähän tutkimukseen osallistuneita esimiehiä yhdistää ymmärrys jatkuvasta henkilökohtaisen uudistumisen tarpeesta, joka tarjoaa oppimisen kokemuksia jokaiseen päivään.