Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pienen vaikuttajan suuri vaikutus : Nuorten kokemuksia mikrovaikuttajien uskottavuudesta sosiaalisessa mediassa

Hirvonen, Anna (2020-10-30)

 
Katso/Avaa
Pro gradu -tutkielma, Anna Hirvonen (977.2Kb)
Lataukset: 


Hirvonen, Anna
30.10.2020
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020103088891
Tiivistelmä
Kuluttajien viettäessä yhä enemmän aikaa sosiaalisessa mediassa, myös mainostajat ovat
joutuneet laajentamaan markkinointikanaviaan. Vaikuttajamarkkinoinnin suosio on
kasvanut viime vuosien aikana merkittävästi, ja siinä samalla myös vaikuttajien määrä
sosiaalisessa mediassa on lisääntynyt. Yleisemmin noteerattuja vaikuttajia ovat niin
sanotut makro- sekä megavaikuttajat, joilla on seuraajia kymmenistä tuhansista aina
miljooniin asti. Nykyään on kuitenkin paljon aktiivisia sosiaalisen median käyttäjiä, joilla
on muutamia tuhansia seuraajia, ja he tekevät kaupallisia yhteistöitä yritysten kanssa.
Heitä kutsutaan mikrovaikuttajiksi.

Tässä Pro gradu -tutkielmassa kartoitetaan sitä, miten nuoret kuluttajat suhtautuvat
sosiaalisen median mikrovaikuttajiin ja heidän tuottamaan sisältöön. Tutkimuksessa on
keskeistä tarkastella myös vaikuttajien ja seuraajien välisiä suhteita, erityisesti
parasosiaalisia eli yksipuolisia suhteita. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena
tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin lukiolaisilta kyselylomakkeen avulla.
Kyselylomake muodostettiin tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen perusteella, mikä
pohjautuu vaikuttajamarkkinointiin, vaikuttajan ja seuraajan väliseen suhteeseen sekä
vaikuttajien käyttämiin uskottavuusstrategioihin.

Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että nuoret tunnistavat mikrovaikuttajat ja
kiinnittävät huomiota heidän tekemiin kaupallisiin yhteistöihin. Nuoret pitivät tärkeänä
sekä myös uskottavuuden lisääjänä sitä, että vaikuttajat ovat luotettavia, ystävällisiä sekä
asiallisia ja kertovat rehellisesti mielipiteensä seuraajilleen. Mikrovaikuttajien
käyttäminen mainonnassa koettiin tehokkaaksi, kunhan mikrovaikuttajat sopivat
mainostavan yrityksen brändiin. Eniten kritiikkiä mikrovaikuttajat saivat juurikin siitä,
jos he mainostivat sellaista brändiä, minkä ei koettu sopivan hänelle. Tämän koettiin
vaikuttavan myös hänen uskottavuuteen, koska hänen ajateltiin mainostavan tuotetta
pelkästään rahan takia.

Mikrovaikuttajan uskottavuuteen vaikutti myös hänen tekemiensä kaupallisten
yhteistöiden määrä verrattuna muuhun sisältöön. Nuoret haluavat useimmiten seurata
sosiaalisessa mediassa sellaisia henkilöitä, joilta saa inspiraatiota omaan elämään tai
johon voi samaistua. Parasosiaalisten suhteiden synty oli luonnollista myös nuorten
keskuudessa, ja suhteen syvyyden nähtiin vaikuttavan nuoren kokemuksiin vaikuttajista.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt [6337]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste