Vastuullinen palkitseminen : Henkilöstön kokemukset vastuullisesta palkitsemisesta asiantuntijaorganisaatiossa
Jokelainen, Lotta (2020-11-15)
Jokelainen, Lotta
15.11.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020111590368
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020111590368
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa perehdytään vastuullisuuden, palkitsemisen ja vastuullisen henkilöstöjohtamisen avulla vastuulliseen palkitsemiseen. Tutkielman tavoitteena on tutkia henkilöstön kokemuksia vastuullisesta palkitsemisesta sekä vastuullisen palkitsemisen toteutumista tutkittavassa yrityksessä.
Aiheeseen syvennytään alan kirjallisuuden ja tieteellisen tutkimuksen avulla, niin ikään luoden tutkielmalle teoreettisen viitekehyksen. Tämän teoreettisen pohjan avulla lähdettiin empiirisesti tutkimaan erään suomalaisen finanssialan yhtiön työntekijöiden mielikuvia ja kokemuksia vastuullisesta palkitsemisesta aiheeseen liittyen luodun kyselyn avulla, josta saatuja tuloksia tutkittiin laadullisin ja määrällisin menetelmin. Tutkimusongelmaa tarkasteltiin seuraavan kolmen tutkimuskysymyksen avulla:
1. Mitä vastuullinen palkitseminen on?
2. Mitä mielikuvia vastuullisen palkitsemisen käsite herättää työntekijöissä?
3. Koetaanko tutkittavan yrityksen palkitseminen vastuulliseksi valittujen teemojen (Läpinäkyvyys, pitkäaikaisuus, oikeudenmukaisuus, tasa-arvoisuus ja johdonmukaisuus) mukaisesti?
Tutkielman tulokset osoittivat, että henkilöstön mielikuvat vastuullisesta palkitsemisesta ovat hyvin lähellä kirjallisuudessa esiteltyä kuvaa vastuullisesta palkitsemisesta. Eli vastuullisen palkitsemisen koetaan olevan oikeudenmukaista ja reilua, johdonmukaista ja helposti ymmärrettävää, tasa-arvoista ja samanlaista kaikille, sekä selkeästi viestittyä ja läpinäkyvää. Mukaan tuli myös kokemukset siitä, että vastuullisella palkitsemisella ohjataan työntekijöiden toimintaa vastuullisempaan suuntaan, kuin että palkitsemisen muodot itsessään ovat vastuullisia. Kvantitatiiviset tulokset tukivat sitä ajatusta, että palkitseminen on toteutettu vastuullisesti tutkittavassa yrityksessä ja että vastuullisen palkitsemisen piirteet myös omaavat riippuvuutta keskenään.
Tutkielmassa esitelty aihe vaatii lisätutkimusta, sillä henkilöstön kokemukset vastuullisesta palkitsemisesta on vasta vähäisen tutkimuksen kohteena ollut aihe. Myös muut vastuullisen palkitsemisen näkökulmat vaativat vielä lisää tutkimusta, kuten esimerkiksi vastuullisuudesta palkitsemista muusta kuin yritysjohdon näkökulmasta.
Aiheeseen syvennytään alan kirjallisuuden ja tieteellisen tutkimuksen avulla, niin ikään luoden tutkielmalle teoreettisen viitekehyksen. Tämän teoreettisen pohjan avulla lähdettiin empiirisesti tutkimaan erään suomalaisen finanssialan yhtiön työntekijöiden mielikuvia ja kokemuksia vastuullisesta palkitsemisesta aiheeseen liittyen luodun kyselyn avulla, josta saatuja tuloksia tutkittiin laadullisin ja määrällisin menetelmin. Tutkimusongelmaa tarkasteltiin seuraavan kolmen tutkimuskysymyksen avulla:
1. Mitä vastuullinen palkitseminen on?
2. Mitä mielikuvia vastuullisen palkitsemisen käsite herättää työntekijöissä?
3. Koetaanko tutkittavan yrityksen palkitseminen vastuulliseksi valittujen teemojen (Läpinäkyvyys, pitkäaikaisuus, oikeudenmukaisuus, tasa-arvoisuus ja johdonmukaisuus) mukaisesti?
Tutkielman tulokset osoittivat, että henkilöstön mielikuvat vastuullisesta palkitsemisesta ovat hyvin lähellä kirjallisuudessa esiteltyä kuvaa vastuullisesta palkitsemisesta. Eli vastuullisen palkitsemisen koetaan olevan oikeudenmukaista ja reilua, johdonmukaista ja helposti ymmärrettävää, tasa-arvoista ja samanlaista kaikille, sekä selkeästi viestittyä ja läpinäkyvää. Mukaan tuli myös kokemukset siitä, että vastuullisella palkitsemisella ohjataan työntekijöiden toimintaa vastuullisempaan suuntaan, kuin että palkitsemisen muodot itsessään ovat vastuullisia. Kvantitatiiviset tulokset tukivat sitä ajatusta, että palkitseminen on toteutettu vastuullisesti tutkittavassa yrityksessä ja että vastuullisen palkitsemisen piirteet myös omaavat riippuvuutta keskenään.
Tutkielmassa esitelty aihe vaatii lisätutkimusta, sillä henkilöstön kokemukset vastuullisesta palkitsemisesta on vasta vähäisen tutkimuksen kohteena ollut aihe. Myös muut vastuullisen palkitsemisen näkökulmat vaativat vielä lisää tutkimusta, kuten esimerkiksi vastuullisuudesta palkitsemista muusta kuin yritysjohdon näkökulmasta.