Sidosryhmädialogi strategian toteuttajana : Viestinnän strateginen johtaminen aatteellisessa järjestössä
Lösönen, Katja Maria (2020)
Lösönen, Katja Maria
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020110489320
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020110489320
Tiivistelmä
Tämä laadullinen tutkimus käsittelee sidosryhmädialogin ja viestinnän strategisen johtamisen merkitystä aatteellisessa järjestössä. Tutkimus lähestyy esimerkkiorganisaatio Karjalan Liiton viestinnän johtamista ja sidosryhmädialogia viestinnän linjausten, sidosryhmätuntemuksen ja strategiadiskurssin näkökulmista. Tutkimuksen aineisto koostuu Karjalan Liiton henkilökunnan ja alueellisen luottamusjohdon seitsemästä teemahaastattelusta. Aineiston analyysimenetelmänä on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Organisaatioiden toiminta ja viestintä tapahtuu entistä enemmän kompleksisissa ja vuorovaikutteisissa digitaalisissa viestintäkanavissa ja -verkostoissa, mikä lisää sidosryhmädialogin merkitystä organisaatioiden viestinnässä. Sidosryhmädialogi on rakentava ja tasa-arvoinen vuorovaikutuksen muoto, jossa organisaatio tuottaa jaettuja merkityksiä organisaation strategian kannalta tärkeistä aiheista yhdessä sidosryhmiensä kanssa. Näin syntyvä strategiaa toteuttava merkityksenanto sitouttaa sidosryhmiä organisaation tavoitteisiin ja vahvistaa myös organisaation legitimiteettiä ja mainetta.
Tutkimuksen perusteella Karjalan Liiton viestinnän johtaminen tukee kasvokkain tapahtuvaa vapaamuotoista vuorovaikutusta. Sidosryhmädialogin strategisessa johtamisessa on tutkimuksen perusteella haasteita. Sidosryhmädialogin suurimmiksi esteiksi muodostuvat viestinnän toistuva epäsymmetrisyys ja organisaation rakenne eli viestinnän johtamisvastuun kahtiajako. Myös vakiintuneet toimintatavat, sidosryhmien määrittelytapa sekä strategiadiskurssin painottuminen asiantuntijarooliin luovat haasteita sidosryhmädialogille.
Tutkimuksen perusteella Karjalan Liiton viestinnän johtaminen on hierarkkista operatiivisen viestinnän johtamista, jossa painottuu tiedottaminen ja perinteisten viestintäkanavien käyttöön liittyvä hallinnointi. Tutkimuksen perusteella Karjalan Liiton tulisi kehittää erityisesti viestinnän strategisen tason johtamista eli sidosryhmien ja verkostojen johtamiseen liittyviä prosesseja ja käytänteitä, kuten sidosryhmien seurantaa ja toimintaympäristön havainnointia.
Tutkimuksen perusteella henkilökohtainen vuorovaikutus on Karjalan Liiton perinteinen vahvuus, joten sen tavoitteellinen hyödyntäminen erityisesti digitaalisessa viestintäympäristössä on Karjalan Liitolle luonteva keino kehittää viestintää. Viestinnän johtamisen mieltäminen strategiseksi toiminnoksi luo Karjalan Liitolle uudenlaisia mahdollisuuksia toteuttaa strategiaa, löytää uusia jäseniä ja selvitä muutosten tuomista haasteista.
Organisaatioiden toiminta ja viestintä tapahtuu entistä enemmän kompleksisissa ja vuorovaikutteisissa digitaalisissa viestintäkanavissa ja -verkostoissa, mikä lisää sidosryhmädialogin merkitystä organisaatioiden viestinnässä. Sidosryhmädialogi on rakentava ja tasa-arvoinen vuorovaikutuksen muoto, jossa organisaatio tuottaa jaettuja merkityksiä organisaation strategian kannalta tärkeistä aiheista yhdessä sidosryhmiensä kanssa. Näin syntyvä strategiaa toteuttava merkityksenanto sitouttaa sidosryhmiä organisaation tavoitteisiin ja vahvistaa myös organisaation legitimiteettiä ja mainetta.
Tutkimuksen perusteella Karjalan Liiton viestinnän johtaminen tukee kasvokkain tapahtuvaa vapaamuotoista vuorovaikutusta. Sidosryhmädialogin strategisessa johtamisessa on tutkimuksen perusteella haasteita. Sidosryhmädialogin suurimmiksi esteiksi muodostuvat viestinnän toistuva epäsymmetrisyys ja organisaation rakenne eli viestinnän johtamisvastuun kahtiajako. Myös vakiintuneet toimintatavat, sidosryhmien määrittelytapa sekä strategiadiskurssin painottuminen asiantuntijarooliin luovat haasteita sidosryhmädialogille.
Tutkimuksen perusteella Karjalan Liiton viestinnän johtaminen on hierarkkista operatiivisen viestinnän johtamista, jossa painottuu tiedottaminen ja perinteisten viestintäkanavien käyttöön liittyvä hallinnointi. Tutkimuksen perusteella Karjalan Liiton tulisi kehittää erityisesti viestinnän strategisen tason johtamista eli sidosryhmien ja verkostojen johtamiseen liittyviä prosesseja ja käytänteitä, kuten sidosryhmien seurantaa ja toimintaympäristön havainnointia.
Tutkimuksen perusteella henkilökohtainen vuorovaikutus on Karjalan Liiton perinteinen vahvuus, joten sen tavoitteellinen hyödyntäminen erityisesti digitaalisessa viestintäympäristössä on Karjalan Liitolle luonteva keino kehittää viestintää. Viestinnän johtamisen mieltäminen strategiseksi toiminnoksi luo Karjalan Liitolle uudenlaisia mahdollisuuksia toteuttaa strategiaa, löytää uusia jäseniä ja selvitä muutosten tuomista haasteista.