Hammasröntgentoiminnan laadunvarmistuksen kehittäminen toiminnanohjausjärjestelmän avulla
Leppänen, Mika Raino Kristian (2020-11-11)
Leppänen, Mika Raino Kristian
11.11.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020111189977
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020111189977
Tiivistelmä
Hammashuollossa yksi tärkeimmistä tutkimusmenetelmistä on röntgenkuvaus, ja potilaskuvauksia tehdäänkin Suomessa jopa lähes 9000 arkipäivittäin. Säteilylaki edellyttää hammasröntgentoimintaa harjoittavalta toiminnanharjoittajalta laadunvarmistusohjelmaa, joka sisältää säännöllisin määräajoin tehtäviä toimenpiteitä, jotka on dokumentoitava. Laadunvarmistusohjelma on hyväksytettävä viranomaisella, joka tekee pistokoeluontoisesti tarkastuksia toiminnanharjoittajien vastaanotoille varmistaakseen ohjelman noudattamisen. Laadunvarmistustoimenpiteiden toteuttamiseen on mahdollista ostaa koulutusta palveluntarjoajalta, joka toistaiseksi tarjoaa ratkaisuksi dokumentointiin paperilomakkeita. Tutkielman tarkoitus on esittää hammasröntgentoiminnan laadunvarmistuksen toiminnanohjausjärjestelmän laadulliset ja toiminnalliset vaatimukset sekä toteuttaa karkea arkkitehtuurikuvaus laadunvarmistuksen toiminnanohjausjärjestelmälle.
Tässä tutkielmassa oli tarkoitus selvittää suunnittelutieteellisin keinoin, miten laadunvarmistusohjelmaa toteutetaan käytännössä gamma-yrityksessä, joka on kunnallinen hammashuollon toiminnanharjoittaja, sekä suunnitella artefakti, jolla sitä voidaan tehostaa. Haastattelemalla laadunvarmistusprosessissa mukana olevia henkilöltä selvitetään heidän mielikuvaansa olemassa olevasta järjestelmästä sekä sitä, miten hyödylliseksi, mielekkääksi tai työlääksi he sen kokevat. Samalla tiedusteltiin heidän kantaansa toiminnan kehittämisestä siten, että laadunvarmistuksen testit ja dokumentointi tehtäisiin tietojärjestelmällä.
Tuloksena saatiin artefakti, joka mallintaa toiminnanohjausjärjestelmän, jossa laadunvarmistuksen toimenpiteet ohjataan ja jonne dokumentointi tehdään. Artefaktin hyötyjä arvioidaan sekä toiminnanharjoittajan että palveluntarjoajan näkökulmasta.
Toiminnanohjausjärjestelmän avulla toteutettuna laadunvarmistus ja sen dokumentointi tehostuvat merkittävästi ja kokonaisvaltainen tilanneseuranta paranee huomattavasti. Järjestelmä mahdollistaa palveluntarjoajan proaktiivisen tuen toiminnanharjoittajalle, joka voi halutessaan tilata asiantuntijapalveluita esimerkiksi tutkimaan heikentyneen laadun syitä kuvantamisketjussa. Lisäksi järjestelmä toteuttaa toiminnanharjoittajalle ajantasaisen viranomaisvaatimukset täyttävän laadunvarmistuksen dokumentoinnin.
Tässä tutkielmassa oli tarkoitus selvittää suunnittelutieteellisin keinoin, miten laadunvarmistusohjelmaa toteutetaan käytännössä gamma-yrityksessä, joka on kunnallinen hammashuollon toiminnanharjoittaja, sekä suunnitella artefakti, jolla sitä voidaan tehostaa. Haastattelemalla laadunvarmistusprosessissa mukana olevia henkilöltä selvitetään heidän mielikuvaansa olemassa olevasta järjestelmästä sekä sitä, miten hyödylliseksi, mielekkääksi tai työlääksi he sen kokevat. Samalla tiedusteltiin heidän kantaansa toiminnan kehittämisestä siten, että laadunvarmistuksen testit ja dokumentointi tehtäisiin tietojärjestelmällä.
Tuloksena saatiin artefakti, joka mallintaa toiminnanohjausjärjestelmän, jossa laadunvarmistuksen toimenpiteet ohjataan ja jonne dokumentointi tehdään. Artefaktin hyötyjä arvioidaan sekä toiminnanharjoittajan että palveluntarjoajan näkökulmasta.
Toiminnanohjausjärjestelmän avulla toteutettuna laadunvarmistus ja sen dokumentointi tehostuvat merkittävästi ja kokonaisvaltainen tilanneseuranta paranee huomattavasti. Järjestelmä mahdollistaa palveluntarjoajan proaktiivisen tuen toiminnanharjoittajalle, joka voi halutessaan tilata asiantuntijapalveluita esimerkiksi tutkimaan heikentyneen laadun syitä kuvantamisketjussa. Lisäksi järjestelmä toteuttaa toiminnanharjoittajalle ajantasaisen viranomaisvaatimukset täyttävän laadunvarmistuksen dokumentoinnin.