TOIMITTAJAVAIHDOKSEN TÄRKEYS KUSTANNUSTEHOKKAAN TOIMITTAJASUHTEEN LUOMISESSA
Jäppinen, Tuomas (2012)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Yritysten toimitusketjun hallinta on kasvanut yhdeksi yritysten kilpailuedun etsimisen ja ylläpidon tärkeimmistä osatekijöistä. Kasvavan globaalin kilpailun myötä ja kasvavien kustannusvähennysten tarpeiden takia yritykset muokkaavat jatkuvasti toimittajaverkostojaan. Tämä tutkimus osoittaa, miten yritystenvälisen suhteen kriittisiin menestystekijöihin perustuvan työkalun käyttäminen alentaa hankintakustannuksia ja helpottaa toimittajavaihdosten sekä tulevan toimittajasuhteen hallintaa.
Työkalun rakentaminen aloitettiin keräämällä toimittajasuhteiden kriittisiä tekijöitä ja luomalla näin ymmärrys yritystenvälisten suhteiden muodostumisesta. Yritystenvälisten suhteiden analysoinnin jälkeen menestystekijät jaoteltiin toimittajasuhteen elinkaareen. Menestystekijöiden sijoittaminen toimittajasuhteen elinkaareen mahdollisti toimittajasuhteen vaihdoksessa ja hallinnassa oleviin kriittisiin menestystekijöihin keskittymisen. Toimittajasuhteen kriittisten menestystekijöiden ymmärtämisen jälkeen työssä luotiin toimittajavaihdosten projektinhallintaan käytettävä työkalu SCToolkit. Työkalun toimivuutta verrattiin tämän jälkeen toteutetun toimittajavaihdoksen tuloksiin.
Tutkimus todistaa miten SCToolkitin käyttäminen toimittajasuhteiden hallinnassa mahdollistaa paremman toimittajasuhteen syntymisen ja miten paremman toimittajasuhteen avulla saavutetaan kustannussäästöjä. SCToolkitillä saavutettava parempi toimittajasuhde perustuu yritystenvälisen vaihdannan ja rakenteiden kehittämiseen sekä yritystenvälisen sosiaalisen ja strategisen sidoksisuuden analysointiin. Työkalulla saatavat kustannussäästöt perustuvat yritystenvälisen suhteen osatekijöiden optimoinnin avulla saavutettaviin osto-, tilaus-, varastointi- ja puutekustannusten alennuksiin.
Työkalun rakentaminen aloitettiin keräämällä toimittajasuhteiden kriittisiä tekijöitä ja luomalla näin ymmärrys yritystenvälisten suhteiden muodostumisesta. Yritystenvälisten suhteiden analysoinnin jälkeen menestystekijät jaoteltiin toimittajasuhteen elinkaareen. Menestystekijöiden sijoittaminen toimittajasuhteen elinkaareen mahdollisti toimittajasuhteen vaihdoksessa ja hallinnassa oleviin kriittisiin menestystekijöihin keskittymisen. Toimittajasuhteen kriittisten menestystekijöiden ymmärtämisen jälkeen työssä luotiin toimittajavaihdosten projektinhallintaan käytettävä työkalu SCToolkit. Työkalun toimivuutta verrattiin tämän jälkeen toteutetun toimittajavaihdoksen tuloksiin.
Tutkimus todistaa miten SCToolkitin käyttäminen toimittajasuhteiden hallinnassa mahdollistaa paremman toimittajasuhteen syntymisen ja miten paremman toimittajasuhteen avulla saavutetaan kustannussäästöjä. SCToolkitillä saavutettava parempi toimittajasuhde perustuu yritystenvälisen vaihdannan ja rakenteiden kehittämiseen sekä yritystenvälisen sosiaalisen ja strategisen sidoksisuuden analysointiin. Työkalulla saatavat kustannussäästöt perustuvat yritystenvälisen suhteen osatekijöiden optimoinnin avulla saavutettaviin osto-, tilaus-, varastointi- ja puutekustannusten alennuksiin.