Valmentava johtaminen ja aineeton palkitseminen lähiesimiehen näkökulmasta
Himanka, Miia (2020-10-26)
Himanka, Miia
26.10.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020102687798
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020102687798
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää valmentavan johtamisen ja aineettoman palkitsemisen piirteitä, keinoja ja käytänteitä, valmentavaa johtamista ja aineetonta palkitsemista mahdollisesti yhdistäviä tekijöitä sekä niiden vaikutusta työntekijän sitoutumiseen erityisesti lähiesimiehen näkökulmasta. Tutkimuksen teoreettisessa osassa tarkastellaan valmentavaa johtamista ja aineetonta palkitsemista erityisesti niiden keinojen, käytänteiden ja vaikutusten näkökulmasta. Valmentavan johtamisen avulla edistetään työntekijän kehittymistä ja oppimista, jossa olennaista on esimiehen ja työntekijän välinen vuorovaikutussuhde. Vuorovaikutuksessa korostuvat kuunteleminen, kyseleminen sekä esimiehen antama palaute ja kannustus. Työntekijän palkitsemisessa esimies voi itse vaikuttaa eniten palautteen antamiseen, työntekijän arvostamiseen sekä työntekijän osallistumis- ja vaikutusmahdollisuuksiin. Muita aineettoman palkitsemisen keinoja ovat itse työ, sen sisältö, työsuhteen pysyvyys, työajan joustavat järjestelyt sekä työntekijän mahdollisuus koulutukseen ja osaamisen kehittämiseen. Tämän laadullisen tutkimuksen analyysi on toteutettu aineistolähtöisen sisällön analyysiä hyödyntäen soveltaen fenomenografista lähestymistapaa. Tutkimuksen keskiössä oli pyrkimys kuvailla ihmisten käsityksiä, mielikuvia ja näkemyksiä tutkimuksen aihepiiriin liittyvistä asioista. Tutkimuksessa on hyödynnetty julkisen organisaation henkilöstökyselyn sekundaariaineistoa, joka on koostettu työntekijöiden kirjoittamista kuvauksista. Tutkimuksen keskeisinä tuloksina esiin nousivat valmentavan johtamisen esimiehen roolit vuorovaikuttajana ja työntekijöiden kehittymisen mahdollistajana. Tutkimuksen tuloksena korostuivat työntekijöiden arvostamat aineettoman palkitsemisen keinot, jotka liittyvät itse työhön ja työsuhteeseen, päivittäisjohtamiseen sekä arvostuksen ja luottamuksen kokemukseen. Johtopäätökset ja tulkinnat. Yhteistä valmentavalle johtamiselle ja aineettomalle palkitsemiselle ovat työntekijän koulutus- ja kehittymismahdollisuuksien tarjoaminen, työntekijän osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet, palautteen ja tunnustuksen antaminen sekä vuorovaikutus. Työntekijät korostivat erityisesti vuorovaikutuksen merkitystä, joka ilmenee esimiehen osalta työntekijöiden kuuntelemisena, kyselemisenä, läsnä olemisena työpaikalla ja työntekijöiden aitona kohtaamisena. Tutkimustulosten lopuksi pohditaan, tulisiko aineettoman palkitsemisen itse asiassa kuulua valmentavan johtamistavan perusteisiin.