Språkbad och livsval : En fallstudie om tidigare språkbadselevernas erfarenheter av språkbad och uppfattningar om språkbadets betydelse för deras liv
Muurimäki, Karoliina (2020-10-09)
Muurimäki, Karoliina
09.10.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020100983614
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020100983614
Tiivistelmä
Tutkielmassani kartoitan entisten kielikylpyoppilaiden kielikylpykokemuksia ja kielikylpyopetuksen vaikutuksia heidän elämänvalintoihinsa. Tavoitteenani on tuoda esille kattava kuva entisten kielikylpyoppilaiden kielikylpykokemuksista sekä verrata tuloksiani alan aikaisempiin tutkimuksiin. Kyselylomake koostuu neljästä osa-alueesta: entisten kielikylpyoppilaiden taustatiedot, kielikylpyopetus, opiskelu ja työelämä sekä kielikylpykielen käyttö. Tutkielmani tarkastelee entisten kielikylpyoppilaiden näkemyksiä kielikylpyopetuksen merkityksestä eri kielten oppimiselle, ruotsin kielen käytölle ja heidän asenteisiinsa ruotsin kieltä kohtaan elämän eri vaiheissa. Analyysissa käytän pääsääntöisesti laadullista sisältöanalyysiä ja tavoitteeni on antaa kattava kuva entisten kielikylpyoppilaiden elämänvalinnoista kielikylpyopetuksen jälkeen. Painotan tutkielmassani laadullista sekä kuvailevaa lähestymistapaa.
Tutkimustulokseni osoittavat, että osallistujat kokivat kielikylpyopetuksen vaikuttaneen monella tapaa heidän elämänvalintoihinsa. Ensinnäkin he kokivat, että kielikylpy oli vaikuttanut positiivisesti heidän ruotsin kielen oppimiseensa, sekä myös vieraiden kielten oppimiseen. Tulokset osoittivat myös, että kielikylpyopetus oli luonut osallistujille positiivisen asenteen ruotsin kieltä kohtaan sekä varmuuden ruotsin kielen käyttämiseen eri tilanteissa. Osallistujat painottivat erityisesti varhaisen kielikylpyopetuksen merkityksellisyyttä ja sitä, kuinka positiiviset muistot luokasta ja opettajista vaikuttavat siihen, että omatkin lapset voitaisiin laittaa kielikylpyopetukseen. Tutkimukseni perusteella voin todeta, että kielikylpyopetus nähdään kielellisenä rikkautena, hyvänä kokemuksena eikä arvostus kielikylpyopetusta kohtaan ole muuttunut vuosien varrella.
Tutkimustulokseni osoittavat, että osallistujat kokivat kielikylpyopetuksen vaikuttaneen monella tapaa heidän elämänvalintoihinsa. Ensinnäkin he kokivat, että kielikylpy oli vaikuttanut positiivisesti heidän ruotsin kielen oppimiseensa, sekä myös vieraiden kielten oppimiseen. Tulokset osoittivat myös, että kielikylpyopetus oli luonut osallistujille positiivisen asenteen ruotsin kieltä kohtaan sekä varmuuden ruotsin kielen käyttämiseen eri tilanteissa. Osallistujat painottivat erityisesti varhaisen kielikylpyopetuksen merkityksellisyyttä ja sitä, kuinka positiiviset muistot luokasta ja opettajista vaikuttavat siihen, että omatkin lapset voitaisiin laittaa kielikylpyopetukseen. Tutkimukseni perusteella voin todeta, että kielikylpyopetus nähdään kielellisenä rikkautena, hyvänä kokemuksena eikä arvostus kielikylpyopetusta kohtaan ole muuttunut vuosien varrella.