Opponointi oppimistilanteena
Hirsto, Heidi; Soronen, Anne (2020)
Hirsto, Heidi
Soronen, Anne
Editori(t)
Katajamäki, Heli
VAKKI ry
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020101384006
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020101384006
Kuvaus
vertaisarvioitu
© 2020 VAKKI ry ja kirjoittajat
© 2020 VAKKI ry ja kirjoittajat
Tiivistelmä
Yliopistojen tutkielmaseminaareissa työskentelyyn sisältyy oman työn kirjoittamisen lisäksi seminaaritapaamisia ja tutkielmatekstien käsittelyä yhdessä muiden opiskelijoiden kanssa. Yleinen käytäntö tutkielmaseminaarissa on opponointi, jossa tarkastellaan toisen opiskelijan tutkielmatekstiä suhteessa tieteellistä tutkimusta ja kirjoittamista koskeviin ihanteisiin ja ohjeisiin, annetaan palautetta ja keskustellaan tekstistä yhdessä. Opponoinnilla on parhaimmillaan arvoa niin opponentille, tutkielman kirjoittajalle kuin muille seminaarin osallistujillekin. Tässä artikkelissa tarkastelemme opponointiprosessin ja erityisesti seminaarissa käytävän opponointikeskustelun luonnetta eri näkökulmista: vertaispalautteena ja -tukena, tekstin kehittämisen prosessina, affektiivisena vuorovaikutuksena, tieteellisen toimijuuden kehittämisenä sekä yhteisöllisen tiedon rakentamisena ja vastuun jakamisena. Artikkelimme pohjautuu aiempaan opponointia ja palautteenantoa käsittelevään tutkimukseen sekä käytännön kokemuksiimme Vaasan yliopiston viestintätieteiden tutkielmaseminaarien vetäjinä ja pro gradu -tutkielmien ohjaajina.
Kokoelmat
- Artikkelit [3006]