Yliopiston opinnäytteiden ohjaajien roolit ja tutkielmien kirjoittamisen tuki
Katajamäki, Heli; Isohella, Suvi (2020)
Katajamäki, Heli
Isohella, Suvi
Editori(t)
Katjamäki, Heli
VAKKI ry
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020101383999
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020101383999
Kuvaus
vertaisarvioitu
© 2020 VAKKI ry ja kirjoittajat
© 2020 VAKKI ry ja kirjoittajat
Tiivistelmä
Artikkelissa tarkastellaan eri tieteenalojen tutkielman ohjaajien näkemyksiä tutkielmien ohjaamisesta, joka nähdään tutkielman tuottamista kehystäväksi institutionaaliseksi käytännöksi. Näin ollen se voi heijastua myös tuotettuihin teksteihin niihin tehtyinä valintoina. Ohjaajien näkemyksien kautta kuvaamme, millaisin tavoin ja keinoin tutkielmaa tekevää opiskelijaa ohjataan ja millä tavoin ohjaajat ohjaustilanteissa asemoivat itsensä suhteessa opiskelijoihin. Ohjaamisen keinoja tarkastellaan jakaen ne neljään erilaiseen institutionaaliseen käytäntöön: pedagogisiin käytäntöihin, tutkimusprosessikäytäntöihin, tekstilajikäytäntöihin ja arviointikäytäntöihin. Ohjaajien asemoituminen suhteessa opiskelijoihin kuvataan ohjaajaroolin käsitteen avulla. Ohjaajarooli nähdään diskurssirooliksi, joita ohjaajalla voi olla useita samassakin tilanteessa. Ohjaajien kuvausten kautta tuloksena on hahmoteltu neliosainen malli ohjaajarooleista: ohjeistaja, mentori, tilanteeseen sopeutuja ja vastuuttaja. Sama ohjaaja voi omaksua kulloinkin parhaaksi näkemänsä roolin, mutta hän voi myös omaksua itselleen vain yhden roolin.
Kokoelmat
- Artikkelit [3057]