"Näihin kysymyksiin voit käydä tuolta netin kautta vastaamassa." Postmodernit piirteet aikakauslehden monimedian käytössä
Juupaluoma, Johanna (2012)
Juupaluoma, Johanna
2012
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten mediakulutukseen vaikuttavien postmodernien piirteiden huomioiminen näkyy aikakauslehden monimedian käytössä. Monimedialla tarkoitettiin tässä tutkimuksessa sitä, kun yksi toimitus tai tekijätiimi tuottaa samaa journalistista sisältöä useampaan kuin yhteen mediakanavaan. Tähän keskityttiin siksi, että monimedia on osa digitaalista mediakonvergenssia ja yksi yleistyvä tapa tehdä mediaa tänä päivänä. Postmoderni aika puolestaan vaikuttaa arvojen ja asenteiden kautta mediankäyttöön. Lähtökohtana tutkimuksessa oli, että monimediaa käyttämällä aikakauslehti pystyy täyttämään nykymediakuluttajan tarpeita.
Aihetta tutkittiin sisällönanalyysilla kolmesta Suomessa ilmestyvästä aikakauslehdestä, Oliviasta, Bassosta ja Nuotasta, sekä niiden käytössä olevista muista mediakanavista. Näitä mediakanavia olivat kotisivu, radiotuotanto, televisio- ja videotuotanto, Facebook, Twitter ja joukkoistamissivusto. Aineistona käytettiin yhden aikakauslehtinumeron aikana ilmestynyttä mediasisältöä helmikuulta 2012. Mediakanavista tarkasteltiin ulkoista monimediaa intertekstuaalisin viittauksin. Sisäistä monimediaalisuutta tutkittiin tarkastelemalla juttujen monimediajournalismin vaihetta. Mediakanavista etsittiin myös postmodernin mediakulutuksen piirteitä, joita tässä tutkimuksessa olivat identiteetin rakennus, yhteisöllisyys, monitekeminen sekä aika- ja paikkariippumattomuus.
Tutkimuksessa havaittiin, että ulkoisessa monimediassa eniten huomiota saa kotisivu, kun taas Twitter oli vain harvoin esillä muissa mediakanavissa. Usein mediakanavissa ensisijaisesti painottui enemmän mediabrändi kuin toisiin mediakanaviin viittaaminen. Aikakauslehtijulkaisulla käytössä olevien mediakanavien määrä ei suoraan vaikuttanut siihen, kuinka sen mediakanavien sisällä ilmeni monimediaalisuus. Journalistisissa jutuissa sisäinen monimedia ilmeni sen eri muodoissa riippuen jutun tehtävästä. Kaikissa mediakanavissa ilmeni yhtä tai useampaa postmodernia piirrettä. Tutkimus osoitti, että aikakauslehtijulkaisun monimedian ja postmodernien piirteiden toteutumisessa kotisivulla on keskeinen rooli nykymediakuluttajan tarpeisiin vastaajana. Kotisivu kokoaa mediakanavat yhteen, toimii pohjana yhteisöllisyydelle, antaa eniten tekemistä käyttäjälle ja on vaihtoehtoinen sisällönjulkaisukanava muille mediakanaville. Sen sijaan radio pitää huolen jatkuvasta sisällöntarjonnasta mediakuluttajalle.
Aihetta tutkittiin sisällönanalyysilla kolmesta Suomessa ilmestyvästä aikakauslehdestä, Oliviasta, Bassosta ja Nuotasta, sekä niiden käytössä olevista muista mediakanavista. Näitä mediakanavia olivat kotisivu, radiotuotanto, televisio- ja videotuotanto, Facebook, Twitter ja joukkoistamissivusto. Aineistona käytettiin yhden aikakauslehtinumeron aikana ilmestynyttä mediasisältöä helmikuulta 2012. Mediakanavista tarkasteltiin ulkoista monimediaa intertekstuaalisin viittauksin. Sisäistä monimediaalisuutta tutkittiin tarkastelemalla juttujen monimediajournalismin vaihetta. Mediakanavista etsittiin myös postmodernin mediakulutuksen piirteitä, joita tässä tutkimuksessa olivat identiteetin rakennus, yhteisöllisyys, monitekeminen sekä aika- ja paikkariippumattomuus.
Tutkimuksessa havaittiin, että ulkoisessa monimediassa eniten huomiota saa kotisivu, kun taas Twitter oli vain harvoin esillä muissa mediakanavissa. Usein mediakanavissa ensisijaisesti painottui enemmän mediabrändi kuin toisiin mediakanaviin viittaaminen. Aikakauslehtijulkaisulla käytössä olevien mediakanavien määrä ei suoraan vaikuttanut siihen, kuinka sen mediakanavien sisällä ilmeni monimediaalisuus. Journalistisissa jutuissa sisäinen monimedia ilmeni sen eri muodoissa riippuen jutun tehtävästä. Kaikissa mediakanavissa ilmeni yhtä tai useampaa postmodernia piirrettä. Tutkimus osoitti, että aikakauslehtijulkaisun monimedian ja postmodernien piirteiden toteutumisessa kotisivulla on keskeinen rooli nykymediakuluttajan tarpeisiin vastaajana. Kotisivu kokoaa mediakanavat yhteen, toimii pohjana yhteisöllisyydelle, antaa eniten tekemistä käyttäjälle ja on vaihtoehtoinen sisällönjulkaisukanava muille mediakanaville. Sen sijaan radio pitää huolen jatkuvasta sisällöntarjonnasta mediakuluttajalle.