Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Työnantajien näkökulmia henkilöstön kehittämiseen, Diskurssianalyyttinen tarkastelu Teollisuustieto-lehdessä vuosina 2000 - 2003 ilmestyneihin artikkeleihin

Jutila, Maarit (2005)

 

Aineistoon ei liity tiedostoja.


Jutila, Maarit
2005
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimuksessa etsittiin vastausta kysymykseen, tulevatko työnantajan näkökulmat henkilöstön kehittämisestä esille Teollisuuden ja Työantajain Keskusliiton julkaisemassa Teollisuustieto-lehdessä. Tutkimusaineistoksi valikoitui 111 artikkelia vuosilta 2000 – 2003. Tavoitteena oli etsiä vastausta tutkimusongelmaan selvittämällä, mitä vahvoja henkilöstön kehittämistä tukevia diskursseja aineistosta löytyy. Osatavoitteena oli pohtia, mihin näillä diskursseilla pyritään. Tutkimusmenetelmänä oli siis diskurssianalyysi.

Henkilöstön kehittäminen nähdään Teollisuustieto-lehdessä koulutuspoliittisesta näkökulmasta, tulevaisuusnäkökulmasta ja elinikäisen oppimisen näkökulmasta. Näkökulmia yhdistävät sellaiset teemat kuin oppiminen, osaaminen ja koulutus. Kaikkia näkökulmia yhdistää huoli suomalaisesta kilpailukyvystä. Teollisuuden ja Työnantajain Keskusliiton äänenkannattajassa käytävän henkilöstön kehittämiseen liittyvän keskustelun yhteinen nimittäjä onkin kilpailukyky. Sanalla on jo mantran ominaisuuksia. Kilpailukyvyn nimissä elinikäisen oppimisen periaatekin valjastetaan talouselämän palvelukseen. Samoin tehdään suomalaiselle koulutuspolitiikalle ja tulevaisuuskeskustelulle.

Henkilöstön kehittäminen ja kehittyminen, tulevaisuusnäkökulma, suomalainen koulutuspolitiikka ja elinikäisen oppiminen periaate liittyvät läheisesti yhteen. Henkilöstön kehittäminen ja kouluttaminen ovat voimakkaasti tulevaisuuteen suuntautuvaa toimintaa. Suomalaisen koulutuspolitiikan yksi kulmakivi on elinikäisen oppimisen periaate. Elinikäistä oppimista on alettu tarkastella yksilön, yritysten ja yhteiskunnan kannalta jopa selviytymisstrategiana. Oppimiselle on annettu vahva rooli jatkuvan muutoksen hallinnassa, jota tulevaisuus varmasti pitää sisällään. Lisäksi oppiminen varmistaa jatkuvan talouskasvun vaatiman innovatiivisuuden
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt [6727]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste