Erfarenheter av och uppfattningar om tvåspråkigt samarbete och dess utveckling vid Campus Lykeion i Vasa : En enkät- och intervjustudie bland studerande och personalen
Paloluoma, Riikka (2020-06-27)
Paloluoma, Riikka
27.06.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062746031
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062746031
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on kartoittaa opiskelijoiden ja henkilökunnan näkemyksiä ja kokemuksia kaksikielisen lukiokampuksen yhteistyömuodoista ja niiden kehityksestä. Tutkimukseni on tehty Suomen ensimmäisellä kaksikielisellä lukiokampuksella Campus Lykeionilla Vaasassa. Kaksikielinen lukiokampus muodostuu suomenkielisestä Vaasan lyseon lukiosta sekä ruotsinkielisistä lukioista Vasa gymnasium ja Vasa Svenska Aftonläroverket. Lukiot ovat toimineet saman katon alla vuoden 2012 tammikuusta lähtien. Tässä tutkimuksessa keskityn ainoastaan Vaasan lyseon lukion ja Vasa gymnasiumin väliseen kaksikieliseen yhteistyöhön ja sen kehitykseen.
Tutkimusaineistoni koostuu lukio-opiskelijoiden kyselylomakevastauksista sekä henkilökunnan haastatteluista. Tutkimuksessa kartoitan ennen kaikkea sekä entisten että nykyisten lukio-opiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia kaksikielisestä lukiokampuksesta sekä selvitän mahdollisia kehitysideoita tulevaisuuden yhteistyömuotoja ja niiden suunnittelua varten. Vertaan tutkimustuloksiani aiempiin Campus Lykeionilla tehtyihin tutkimuksiin monipuolisemman kokonaiskäsityksen saamiseksi.
Tutkimustulokseni osoittavat, että opiskelijoiden ja henkilökunnan kokemukset lukiokampuksen kaksikielisetä yhteistyöstä ovat pääasiassa positiivisia. Selkeä enemmistö vastauksista osoittaa, että kaksikielinen lukiokampus ja sen tarjoama kielirajoja ylittävä yhteistyö nähdään myönteisessä valossa. Osallistuminen kaksikielisiin yhteistyömuotoihin on yleistynyt vuosien saatossa, mikä saattaa olla yksi suurimmista positiivisia näkemyksiä lisäävistä tekijöistä. Tutkimukseni osoittaa, että nykyiset opiskelijat ovat tyytyväisempiä kaksikielisen yhteistyön muotoihin kuin entiset opiskelijat. Vasa gymnasiumin opiskelijat puolestaan ovat tyytyväisempiä yhteistyömuodoista tiedottamiseen kuin Vaasan lyseon lukion opiskelijat. Osa tutkimukseeni osallistuneista toivoo, että yhteistyömuotoja, kuten yhteisiä teemapäiviä ja opintomatkoja, lisättäisiin entisestään.
Tutkimusaineistoni koostuu lukio-opiskelijoiden kyselylomakevastauksista sekä henkilökunnan haastatteluista. Tutkimuksessa kartoitan ennen kaikkea sekä entisten että nykyisten lukio-opiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia kaksikielisestä lukiokampuksesta sekä selvitän mahdollisia kehitysideoita tulevaisuuden yhteistyömuotoja ja niiden suunnittelua varten. Vertaan tutkimustuloksiani aiempiin Campus Lykeionilla tehtyihin tutkimuksiin monipuolisemman kokonaiskäsityksen saamiseksi.
Tutkimustulokseni osoittavat, että opiskelijoiden ja henkilökunnan kokemukset lukiokampuksen kaksikielisetä yhteistyöstä ovat pääasiassa positiivisia. Selkeä enemmistö vastauksista osoittaa, että kaksikielinen lukiokampus ja sen tarjoama kielirajoja ylittävä yhteistyö nähdään myönteisessä valossa. Osallistuminen kaksikielisiin yhteistyömuotoihin on yleistynyt vuosien saatossa, mikä saattaa olla yksi suurimmista positiivisia näkemyksiä lisäävistä tekijöistä. Tutkimukseni osoittaa, että nykyiset opiskelijat ovat tyytyväisempiä kaksikielisen yhteistyön muotoihin kuin entiset opiskelijat. Vasa gymnasiumin opiskelijat puolestaan ovat tyytyväisempiä yhteistyömuodoista tiedottamiseen kuin Vaasan lyseon lukion opiskelijat. Osa tutkimukseeni osallistuneista toivoo, että yhteistyömuotoja, kuten yhteisiä teemapäiviä ja opintomatkoja, lisättäisiin entisestään.