Hinnoittelu ohjelmistomarkkinoilla - Haastaja hinnoittelijana
Jussila, Markus (2003)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Ohjelmistoala on toimialana nuori, mutta kasvattaa koko ajan merkitystään kokonaistaloudessa. Hinnoittelu ohjelmistoalalla on mielenkiintoinen ja haasteellinen tutkimuskohde jo pelkästään siksi, että ohjelmistoala eroaa luonteeltaan merkittävästi perinteisistä teollisuuden aloista. Tutkielmassa esitellään keskeisimmät hinnoitteluteoriat ja havainnollistetaan teorioita käytännön esimerkkien avulla. Työssä tutkitaan esiteltyjen hinnoitteluteorioiden käyttökelpoisuutta ohjelmistoalalla.
Tutkielman tavoitteena on löytää vastaus siihen, miten hinnoittelulla päästään ohjelmistoalalla hyviin taloudellisiin tuloksiin erityisesti pitkällä aikavälillä. Toisena tärkeänä tavoitteena on löytää hinnoittelun tarjoamat aseet haastajan roolissa olevan yrityksen menestykseen. Aineistona tutkielmassa on käytetty mikrotalouden perus-kirjallisuutta, suurten konsulttiyritysten esityksiä ja tutkimuksia, eri tutkimuslaitosten tutkimustuloksia ja alan ammattilehtien artikkeleita.
Tutkimuksen keskeisen tuloksen mukaan haastajan roolissa olevan yrityksen tulee pitkällä aikavälillä hinnoitella tuotteensa maltillisesti, eikä käyttää aggressiivisia hinnoittelu-keinoja lyhytaikaisten kysyntäpiikkien aikaansaamiseksi. Pitkäjänteistä kasvua tukee par-haiten kaksioisainen hinnoittelu, joka koostuu ohjelmiston kauppasumman lisäksi ajan kulumiseen sidotusta ylläpitomaksusta.
Tutkielman tavoitteena on löytää vastaus siihen, miten hinnoittelulla päästään ohjelmistoalalla hyviin taloudellisiin tuloksiin erityisesti pitkällä aikavälillä. Toisena tärkeänä tavoitteena on löytää hinnoittelun tarjoamat aseet haastajan roolissa olevan yrityksen menestykseen. Aineistona tutkielmassa on käytetty mikrotalouden perus-kirjallisuutta, suurten konsulttiyritysten esityksiä ja tutkimuksia, eri tutkimuslaitosten tutkimustuloksia ja alan ammattilehtien artikkeleita.
Tutkimuksen keskeisen tuloksen mukaan haastajan roolissa olevan yrityksen tulee pitkällä aikavälillä hinnoitella tuotteensa maltillisesti, eikä käyttää aggressiivisia hinnoittelu-keinoja lyhytaikaisten kysyntäpiikkien aikaansaamiseksi. Pitkäjänteistä kasvua tukee par-haiten kaksioisainen hinnoittelu, joka koostuu ohjelmiston kauppasumman lisäksi ajan kulumiseen sidotusta ylläpitomaksusta.