Lennol Oy:n sisustustuotteiden jakelukanavien toimivuuden arviointi
Jussila, Kirsi (2008)
Jussila, Kirsi
2008
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Jakelukanavaratkaisut ovat nousseet nykypäivän yrityksille yhä tärkeämmäksi erottautumiskeinoksi muista saman alan yrityksistä. Toimivan jakelukanavan myötä yrityksen on mahdollista saada haluttua näkyvyyttä ja samalla luoda tuotteilleen lisäarvoa asiakkaiden silmissä. Jakelukanavan valinnan merkitys korostuu silloin, kun yritys valmistaa ja markkinoi yksilöllisiä erikoistuotteita. Yksilöllisten tuotteiden myyntipaikan valinta tulee tehdä huolella, jotta tuotteet voidaan tuoda asiakkaiden ulottuville parhaalla mahdollisella tavalla.
Tutkielman kohdeyrityksenä on eteläpohjalainen sisustustekstiilien valmistaja Lennol Oy. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten Lennol Oy voisi tarkoituksen-mukaisimmin järjestää Figure –sisustustuotteidensa jakelun. Yritys ei ole ollut tyytyväinen kaikkiin jälleenmyyjiinsä ja haluaisi kartoittaa jakelunsa nykytilanteen löytääkseen toimintansa kannalta parhaat mahdolliset jälleenmyyjät. Tutkimusongelman ratkaisemiseksi Lennol Oy:lle rakennetaan erityiset arviointikriteerit, joiden avulla testataan yksittäisten jälleenmyyjien soveltuvuutta Figure –sisustustuotteiden edustajiksi. Kriteerien muodostamisen pohjana toimivat Lennol Oy:n nykyinen jakelutilanne sekä yrityksen jakelulleen asettamat tavoitteet.
Tutkimuksen empiirisessä osiossa arvioitiin yksittäisiä jälleenmyyjäliikkeitä Mystery shopping –tutkimuksen avulla. Tutkimus suoritettiin 36 jälleenmyyjäliikkeessä ympäri Suomen. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että erityisesti jälleenmyyjien tuotetietämystä, tuotteiden esillepanoa ja näkyvyyttä tulisi pyrkiä parantamaan.
Lennol Oy:n jakelua olisi mahdollista tehostaa myös karsimalla heikoimpia jälleenmyyjiä ja keskittymällä pienempään jälleenmyyjäryhmään. Näin yrityksen olisi helpompi valvoa jälleenmyyjien toimintaa ja kohdistaa heille markkinointitoimenpiteitä entistä paremmin. Selkeän jakelukanavastrategian, huolella valittujen jälleenmyyjien sekä jälleenmyyjäliikkeiden osaavan henkilökunnan myötä Lennol Oy:n olisi lisäksi mahdollista vahvistaa brandiaan ja yrityskuvaansa.
Tutkielman kohdeyrityksenä on eteläpohjalainen sisustustekstiilien valmistaja Lennol Oy. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten Lennol Oy voisi tarkoituksen-mukaisimmin järjestää Figure –sisustustuotteidensa jakelun. Yritys ei ole ollut tyytyväinen kaikkiin jälleenmyyjiinsä ja haluaisi kartoittaa jakelunsa nykytilanteen löytääkseen toimintansa kannalta parhaat mahdolliset jälleenmyyjät. Tutkimusongelman ratkaisemiseksi Lennol Oy:lle rakennetaan erityiset arviointikriteerit, joiden avulla testataan yksittäisten jälleenmyyjien soveltuvuutta Figure –sisustustuotteiden edustajiksi. Kriteerien muodostamisen pohjana toimivat Lennol Oy:n nykyinen jakelutilanne sekä yrityksen jakelulleen asettamat tavoitteet.
Tutkimuksen empiirisessä osiossa arvioitiin yksittäisiä jälleenmyyjäliikkeitä Mystery shopping –tutkimuksen avulla. Tutkimus suoritettiin 36 jälleenmyyjäliikkeessä ympäri Suomen. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että erityisesti jälleenmyyjien tuotetietämystä, tuotteiden esillepanoa ja näkyvyyttä tulisi pyrkiä parantamaan.
Lennol Oy:n jakelua olisi mahdollista tehostaa myös karsimalla heikoimpia jälleenmyyjiä ja keskittymällä pienempään jälleenmyyjäryhmään. Näin yrityksen olisi helpompi valvoa jälleenmyyjien toimintaa ja kohdistaa heille markkinointitoimenpiteitä entistä paremmin. Selkeän jakelukanavastrategian, huolella valittujen jälleenmyyjien sekä jälleenmyyjäliikkeiden osaavan henkilökunnan myötä Lennol Oy:n olisi lisäksi mahdollista vahvistaa brandiaan ja yrityskuvaansa.